Czytasz właśnie część naszego specjalnego wydania pt. „Przestrzenie. O kulturze pracy w polskich startupach i agencjach marketingowych”. Więcej artykułów znajdziesz pod tym adresem.
Zobacz również
Kiedy warto inwestować w kreatywną przestrzeń biurową? Kiedy w firmie pojawia się ten moment, w którym powinniśmy zacząć zastanawiać się nad tym, w jakich warunkach pracujemy?
Nie ma „idealnego” momentu by zacząć. Przestrzeń, w której na co dzień pracujemy, tak samo jak przyjazną atmosferę pracy, warto kreować od samego początku istnienia firmy. Jeśli więc jeszcze nie zacząłeś i zastanawiasz się, kiedy będzie najlepszy moment to odpowiedź brzmi: Teraz. Tak, właśnie teraz.
Jasne, gdy firma startuje skupiasz się na zupełnie innych, bieżących potrzebach. Wtedy najważniejsze jest tworzeniu produktu/usługi i jego dostarczanie klientom… Pamiętaj jednak, że jako pracodawca jesteś zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Chcąc zatrzymać talenty w organizacji, musisz postarać się jeszcze bardziej.
W naszym przypadku największą inwestycją w zakresie tworzenia przestrzeni kreatywnych było wybudowanie nowoczesnego biurowca. Impulsem do tej decyzji był dynamiczny wzrost zatrudnienia, stabilna sytuacja ekonomiczna i realne zagrożenie, że lada moment przestaniemy się mieścić w wynajmowanym budynku.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co daje fajne biuro? Jakie korzyści dla pracowników i pracodawców przynosi?
Warunki pracy wpływają na zadowolenie i wygodę współpracowników. Jasne, jest X czynników, które także na nie wpływają, ale skoro mówimy o wnętrzach, to właśnie te czynniki są chyba najistotniejsze. W dalszej perspektywie komfort pracy i satysfakcja pracowników przekłada się na większą lojalność, pomysłowość i inicjowanie aktywności, które działają na korzyść firmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Im lepiej czujesz się w danym miejscu, tym chętniej tam przebywasz. Łatwiej się skupiasz, mniej narzekasz i znacznie przyjemniej Ci się pracuje. Uśmiechasz się do innych sprawiając, że im także pracuje się lepiej. Dla nas najważniejsza jest właśnie atmosfera. Chcemy tworzyć takie miejsce pracy, do którego idąc będziesz się uśmiechał.
Kiedy przesadzamy? Co w kreatywnych przestrzeniach naprawdę się przydaje, a co jest tylko dodatkiem?
Obawiam się, że to zależy od wielu czynników. Chociażby od branży, w której działa Twoja firma. By móc odpowiedzieć sobie na to pytanie, musisz zastanowić się, do czego jest Ci w ogóle potrzebna ta „kreatywna przestrzeń”? Może chodzi po prostu o wygodne biuro z łatwym dostępem do wszystkich narzędzi codziennej pracy, a może raczej o mega nietypowe wnętrza, które mają pobudzić nieograniczoną kreatywność Twojego zespołu. Pamiętaj jednak, że inny rodzaj kreatywności potrzebny jest np. grafikom, a zupełnie inny księgowym (chociaż prawnicy twierdzą, że kreatywna księgowość wcale nie jest taka fajna… :-).
Jedno jest pewne – przesadzasz, gdy zaczynasz „poprawiać” przestrzeń na siłę. Gdy stawiasz kolejny stół do ping-ponga, czy konsolę do gier, podczas gdy z dotychczasowych nikt nie korzysta. Gdy zamiast realizować pomysły, które „dodadzą Twoim pracownikom skrzydeł” tworzysz wnętrza, które przeszkadzają im w skupieniu się.
Czym się kierowaliście, tworząc swoją przestrzeń biurową?
Chcieliśmy stworzyć miejsce, w którym po prostu będzie można wygodnie pracować. Dzięki współpracy z pracownią projektową powstały wnętrza nowoczesne i przestronne, które stanowią swego rodzaju „carte blanche”. Nie zdefiniowaliśmy ich „od A do Z”, lecz pozwoliliśmy pracownikom dostosować przestrzeń biurową do własnych potrzeb i estetyki. Tak jak nasza branża i my stale się zmieniamy, unowocześniamy i dodajemy kolejne elementy definiujące nasze przestrzenie i wpływające na wygodę pracy.
Kolejnym krokiem były działania mające podnieść ergonomię pracy. W tym celu przeprowadziliśmy warsztaty, podczas których pracownicy poznali zasady zdrowego kształtowania miejsc pracy. Następnie każde stanowisko zostało przeanalizowane przez specjalistów i jeszcze lepiej dostosowane do potrzeb danego pracownika. W przygotowaniu i przeprowadzeniu warsztatów pomogli nam wykwalifikowani fizjoterapeuci z firmy Fizjo-Sport.
W jaki sposób staracie się zaspokoić potrzeby biurowe pracowników, ułatwić im pracę?
Wiemy jakie narzędzia pracy są niezbędne na danym stanowisku. Dzięki wspomnianym wcześniej warsztatom wiemy także, jak skonfigurować miejsce pracy, by było zarówno wygodne jak i zdrowe.
Staramy się też na bieżąco reagować na wszelkie nowo pojawiające się potrzeby i pomysły pracowników. Między innymi dlatego wyznaczyliśmy budżet, w ramach którego realizowane są wszelkie zakupy związane z nadawaniem odpowiedniego charakteru naszym wnętrzom. Najczęściej są one inicjowane przez samych pracowników.
–
Poniżej zdjęcia kreatywnych przestrzeni Ideo:
–
Wypowiedzi udzielił:
Łukasz Szymański
Kierownik Marketingu i PR w Ideo