Organizując wydarzenia online, zapewne chcesz, żeby wzięło w nich udział jak najwięcej osób, dlatego przemyślana strategia promocyjna jest tak ważnym elementem planowania. Istnieje wiele sposobów i narzędzi, które zapewnią skuteczną reklamę zarówno małych, np. specjalistycznych, jak i dużych masowych eventów online.
Planowanie działań promujących wydarzenie należy rozpocząć od analizy skali projektu i jego budżetu. Istnieje szereg bezpłatnych narzędzi reklamowych, które można wykorzystać przy np. organizowaniu konferencji. Eventy organizowane dla większej liczby osób niosą ze sobą pewien stopień prestiżu, ale również konieczność odpowiedniego przygotowania promocyjnego, które może trwać miesiącami. Do reklamowania większych eventów warto zaangażować znanych ekspertów z danej branży lub ambasadorów marki. Ponadto, podczas kampanii należy rozważyć wykorzystanie większej liczby kanałów komunikacyjnych i narzędzi marketingowych, a zwłaszcza tych płatnych.
Zobacz również
Spersonalizowany landing page
Jak wskazuje Omnisend, landing page charakteryzuje się najwyższym współczynnikiem konwersji (23 proc.)* wśród działań służących budowaniu list kontaktów, dlatego to atrakcyjny i efektywny sposób na pozyskanie potencjalnych uczestników na wydarzeniach online i hybrydowych. Prosta strona docelowa pomaga napędzić sprzedaż biletów i rejestracje. Budowę spersonalizowanego landing page’a, zaprojektowanego w taki sposób, żeby doprowadzić odbiorcę do punktu konwersji, można zlecić wyspecjalizowanej agencji.
Działania PR – klucz do sukcesu
Podczas promocji wydarzeń należy pamiętać o działaniach PR-owych. Duży rozgłos w mediach można zyskać poprzez wysłanie informacji prasowych do dziennikarzy branżowych związanych tematycznie z danym projektem. Ponadto należy pamiętać o pozyskaniu patronatów medialnych, którzy udostępnią przestrzeń reklamową na cele promocyjne wydarzenia. Poza patronatami, warto również wykupić artykuły sponsorowane. W ten sposób informacja o evencie dotrze do odbiorców prasy i Internetu.
Efektywną promocję można zapewnić dzięki patronom honorowym i partnerom komercyjnym, którzy w swoich kanałach, np. na stronie internetowej czy w social mediach, będą wspominać o nadchodzącym wydarzeniu. Dodatkowo, partnerzy komercyjni w ramach tematycznych sesji sponsorowanych mogą promować inne zbliżające się eventy organizowane przez ich firmę wśród potencjalnie zainteresowanych. Partnerstwo daje więc nie tylko szereg korzyści biznesowych, ale również poszerza dotarcie z informacją o projekcie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Moc marketingu w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to znakomite narzędzie do promocji eventów online. Według badań przeprowadzonych w 2022 roku przez EventMB*, 58 proc. marketerów wykorzystuje social media marketing, aby wzbudzić ciekawość odbiorców i robi to zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu wydarzenia. Facebook i LinkedIn pomagają zyskać rozgłos i zaangażowanie użytkowników. Ważnym krokiem podczas promocji jest stworzenie wydarzenia, w którym trzeba opisać, co to za event, kiedy i na jakiej platformie się odbędzie oraz kto jest organizatorem. Nie można zapomnieć o przydatnej funkcji, jaką jest możliwość zapraszania znajomych do wzięcia w nim udziału.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przypadku cyklicznych eventów, warto rozważyć stworzenie dedykowanego fanpage i korzystanie z niego do zapowiadania każdej kolejnej edycji. W ten sposób użytkownicy będą na bieżąco informowani o aktualnościach, prelegentach, atrakcjach, itd. Można również poprosić prelegentów, żeby przed wydarzeniem zamieścili informację o tym, że biorą udział w konferencji i napisali, na jaki temat będą się wypowiadali. W ten sposób organicznie uda się wykorzystać ich kanały do promocji wydarzenia.
Performance marketing, w postaci narzędzi reklamowych Meta, Google Ads czy LinkedIn Ads, umożliwia precyzyjne dotarcie do potencjalnych uczestników wydarzenia. Przed uruchomieniem płatnej kampanii należy określić cele i dokładną grupę odbiorców, z uwzględnieniem możliwości targetowania po zainteresowaniach, miejscu pracy, zamieszkania czy lookalike’ach, czyli odbiorcach podobnych do fanów fanpage’a marki czy użytkowników z naszych list remarketingowych. W przypadku dużych budżetów lejek sprzedażowy powinien rozpoczynać się od kampanii awarenessowej, np. przedstawienia sylwetek prelegentów, a dopiero w drugim etapie konwertować w postaci komunikatów CTA „kup bilet”, „zarejestruj się”. Warto wykorzystać również remarketing, zarówno w narzędziach Mety, jak i w Google Adsach, np. poprzez ponowne targetowanie grupy leadów z newslettera lub bazy mailingowej.
Większa frekwencja dzięki bazie mailingowej
Według badań Campaign Monitor* aż 64 proc. małych firm wykorzystuje email marketing w kontakcie z klientami. Największym atutem bazy mailingowej w zakresie promocji wydarzeń jest personalizacja przekazu oraz możliwość śledzenia, jak performują konkretne mailingi, komunikaty oraz layouty poprzez wskaźniki takie jak współczynnik otwarć (open rate) i klikalności (click-through rate). Dodatkowy plus to możliwość wysłania ponownego mailingu tylko do tych osób, które nie otworzyły wcześniejszej wiadomości.
Jednym z narzędzi często wykorzystywanych do e-mail marketingu jest MailerLite, który posiada m.in. „mapy ciepła”, czyli pokazuje, jaki procent odbiorców klikał w konkretne linki lub obrazki w wiadomości. Niektóre platformy technologiczne również zapewniają możliwość przygotowania kampanii mailowych i powiadomień, które podtrzymują kontakt z uczestnikami i wspierają sprzedaż biletów. Ta funkcjonalność pozwala promować kolejne eventy wśród uczestników jednego wydarzenia.
Promocja podczas innych wydarzeń
Efektywnym sposobem na promocję eventu jest poinformowanie o nim podczas innego spotkania targetowanego do podobnej grupy uczestników. Przykładowo na platformie Gridaly uczestnicy wydarzeń mogą skorzystać ze strefy Expo, umożliwiającej stworzenie wirtualnego stoiska. Wystawcy posiadają dostęp do przestrzeni, w której mają opcję podlinkowania najbliższych eventów, organizowanych przez swoją firmę. Dodatkowo, na platformie funkcjonuje social wall, przypominający słynną Facebookową „tablicę”, na której można dzielić się branżowymi newsami z innymi uczestnikami, w tym również zaprosić ich np. na kolejną konferencję.
Skuteczność influencer marketingu
Skuteczną promocję eventu online zapewni influencer marketing. Według przeprowadzonych przez Marketing Hub* aż 61 proc. konsumentów ufa rekomendacjom, które otrzymują od znanych lub wpływowych osób w mediach społecznościowych.
Podczas promocji małego wydarzenia warto wykorzystać zasięgi nanoinfluencerów, czyli osób o stosunkowo niewielkich zasięgach, ale dużej wiarygodności. Mogą to być ambasadorzy lub KOLsi (key opinion leaders) zaproszeni w roli prelegentów lub gości, którzy zgodzą się na barterową wymianę świadczeń i zareklamują konferencję, np. w poście na LinkedInie lub z linkiem do rejestracji na Instastory. Twórcy skupiający odbiorców z branży związanej z tematyką eventu mogą być również zaangażowani w kampanię promocyjną. Reklama na profilu u takich osób zazwyczaj kosztuje niewielkie pieniądze, a może być skuteczna, ponieważ zapewnia dotarcie do określonej grupy odbiorców darzącej KOLsa zaufaniem.
Przy organizacji dużego wydarzenia należy przygotować strategię dla liderów opinii o mniejszych i większych zasięgach, uwzględniającą świadczenia reklamowe przed eventem oraz publikację treści po nim. W przypadku większego budżetu warto rozważyć pozyskanie ambasadora marki lub samego projektu, osoby znanej i cenionej w branży. W ten sposób dotrzesz do nowych klientów i zwiększysz sprzedaż biletów.
*omnisend.com, The best signup forms for high conversions (Omnisend research), 30.08.2022
*meetings.skift.com, 100 Event Statistics (2022 Edition), 30.04.2022
* tiny.cloud.com, „Email marketing SaaS must-have features”, 19.07.2022
*thesocialshepherd.com, 28 Essential Influencer Marketing Statistics You Need to Know in 2022, 05.10.2022