O tym, czy zakupy w sklepie są dla nas przyjemne, czy nie, decyduje bardzo wiele czynników, począwszy od usytuowania sklepu, wysokości cen, jakości towaru, a skończywszy na obsłudze. Czy te same kategorie odnoszą się do sklepów internetowych?
Platfoma Mixit.pl specjalizująca się w musli i kaszach komponowanych na życzenie, przeprowadziła ankietę na ten temat. Okazuje się, że przyjemność zakupów w Internecie najczęściej psuje nam nadmierna automatyzacja.
Zobacz również
Co nam przeszkadza w e-zakupach
49 proc. ankietowanych przyznało, że denerwuje ich konieczność rejestracji w sklepie internetowym, zwłaszcza gdy zakupów dokonują okazjonalnie. Zdaniem Dawida Urbańczyka, eksperta programu Trusted Trader Polska nie chodzi tu jedynie o konieczność poświęcenia czasu na rejestrację.
– Coraz mniej chętnie akceptujemy konieczność rejestracji, ze względu na troskę dotyczącą naszych danych osobowych. Mało który sklep przekazuje nam informację jakie korzyści płyną dla kupującego z samej rejestracji, którą na wstępie klient uważa za abuzywną, czyli nadużywającą zasady swobody zawierania umów – mówi Urbańczyk.
Kolejnym dystraktorem są niejasne informacje dotyczące samego produktu i sposobu jego zakupu: przede wszystkim brak łatwych do znalezienia informacji na temat kosztów dostawy, zwrotów i reklamacji – na te problemy wskazało 36 proc respondentów. Ponad 25 proc. badanych denerwuje skomplikowany sposób poruszania się po witrynie – tutaj wygrywają sklepy, w których proces ten jest najbardziej intuicyjny.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Lubimy mieć wpływ
A co najbardziej podoba nam się w sklepach internetowych? Z ankiety Mixit.pl wynika, że przede wszystkim doceniamy czas, który możemy poświęcić na spokojne zastanowienie się nad zakupami. Aż 62 proc. badanych zadeklarowało, że ceni sobie możliwość zastanowienia się i spokojnego dokonania wyboru.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Tego często brakuje w sklepach stacjonarnych. Presja szybkiego wyboru, czy w skrajnym przypadku zbyt natarczywe nagabywanie przez sprzedawców sprawia, że klienci często czują się przytłoczeni zakupami. W sklepie internetowym możemy wybierać tak długo i zmieniać zdanie tyle razy, ile nam się podoba – mówi Karolina Czech z Mixit.pl.
Kupowanie przez Internet ma też jeszcze jedną wielką zaletę – żeby wybrać towar, zamówić go i zapłacić, a najczęściej też by go odebrać – nie musimy wychodzić z domu. Wygodę tę docenia 59 proc. respondentów. Tyle samo ankietowanych wskazało, że zaletą sklepów internetowych są niższe w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi ceny.
Wyniki ankiety potwierdzają też, że kupujący w Internecie cenią sobie modną obecnie personalizację. Zdaniem Marcina Wallnera, współwłaściciela Mixit.pl potwierdza to bardzo istotną kwestię:
– Jako klienci jesteśmy coraz bardziej świadomi i wymagający. Chcemy by nasze zakupy dokładnie odpowiadały naszym potrzebom. Coraz częściej jesteśmy gotowi zapłacić więcej za indywidualne traktowanie, czy możliwość zmiany ostatecznego kształtu produktu – mówi Wallner.
W spersonalizowanej witrynie liczy się też możliwość wystawienia recenzji po zakupie i zobaczenia ocen innych użytkowników sklepu (55 proc.). Lubimy także dostawać podarunki i zniżki. Chętniej też godzimy się na udostępnienie swoich danych osobowych, gdy w zamian otrzymujemy rabat na zakupy. Zapisanie się do newslettera lub założenie konta w sklepie nie stanowi wtedy dla nas problemu (46 proc.).
Porady w cenie
W odpowiedziach otwartych ankietowani podkreślają, że największym mankamentem sklepów internetowych jest brak obszernej informacji o produktach. W przypadku kosmetyków i żywności najbardziej uciążliwy jest brak informacji o ich pełnym składzie, czy też zdjęć pokazujących produkt z każdej strony. Rewelacyjnie odbierane są za to prezentacje video, które jednak w polskich sklepach internetowych są jeszcze rzadkością.
Tym, co najważniejsze z punktu widzenia obsługi klienta, jest kontakt z obsługą sklepu w czasie rzeczywistym. Wysłanie maila z zapytaniem czy wypełnienie w tym celu formularza kontaktowego nie zaspokaja współczesnych potrzeb konsumenckich. Dopiero czat lub rozmowa telefoniczna i szybkie uzyskanie porady, sprawia że czujemy się dobrze obsłużeni.
– Dzisiaj, aby odnieść sukces w internetowej sprzedaży nie wystarczy chwytliwa domena i ładny sklep internetowy. Coraz istotniejszy staje się szacunek wobec klienta wyrażany w obsłudze kupującego – mówi Dawid Urbańczyk. – W dobie pełnej cyfryzacji życia i zakupów oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi na nurtujące nas pytania i prostoty przekazu niezbędnych informacji – dodaje ekspert.
Wielu ankietowanych stwierdziło też, że gdyby więcej sklepów dawało przy zakupach nawet drobne gratisy, częściej kupowaliby właśnie w tych sklepach, a nawet zostali ich stałymi klientami.
*Badania zostały przeprowadzone na grupie reprezentatywnej w ankiecie anonimowej, w której wzięło udział 450 osób.