– Ciągle jednak niemal co trzeci aktywny zawodowo przedstawiciel generacji Zet nie miał do czynienia z Silversami na swojej profesjonalnej ścieżce i, mimo że wyraźnie deklaruje otwartość na taką współpracę, to zdarza się postrzegać ich bardziej stereotypowo, niż robią to przedstawiciele starszych generacji – mówi Łukasz Borowicz, rzecznik OLX Praca. – Możliwe jednak, że ta ostrożność jest wzajemna. Wystarczy spojrzeć na liczbę raportów na temat pokolenia Zetek w pracy, które też zbudowały pewien wizerunek przedstawicieli tego pokolenia w oczach innych grup pracowników.
Zetki na wyzwania Silversów patrzą z dystansem
Trzech na czterech Silversów zapytanych o to, czy ich sytuacja na rynku pracy jest gorsza od młodszych pokoleń, bardzo wyraźnie to potwierdziło, a zaledwie 4 proc. zaprzeczyło. Dla Zetek ten trud Silversów na rynku pracy wcale nie jest tak oczywisty. Nadal jednak nieco ponad połowa dostrzega problem w znalezieniu pracy przez generację 50+ i za główną przyczynę wskazuje wyraźną preferencję pracodawców do zatrudniania osób młodszych (prawie 40 proc.).
Zobacz również
Warto pamiętać, że według wyników eksperymentu terytorialnego „Ageizm w Polsce” zrealizowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, doświadczonym pracownikom proces poszukiwania zatrudnienia zajmuje średnio pół roku dłużej, a aż 9 na 10 CV pozostaje bez odpowiedzi.
Brak negatywnych doświadczeń związanych z pracą, a może nieco bardziej idealistyczne postrzeganie rzeczywistości powodują, że według najmłodszego pokolenia na rynku pracy w rekrutacji wiek nie ma znaczenia, bo liczą się kwalifikacje. Z taką tezą zgodziło się niespełna 40 proc. Zetek i zaledwie co czwarty Silvers. Skąd ten dysonans? Niewątpliwie można upatrywać go w zawodowych doświadczeniach, które dla pracowników po 50-tce często bywają bolesne. Zaledwie co dziesiąty z nich twierdzi, że na rynku pracy jest wiele ofert pasujących do ich grupy wiekowej. Zetek uważających podobnie jest dwukrotnie więcej.
– Od dnia startu kampanii „Zawód po 50-tce to już tylko uczucie” w OLX Praca obserwowaliśmy wyraźny wzrost popularności parametru „Zapraszamy seniorów” wśród poszukujących. Dziennie było ich nawet 10 razy więcej niż przed rozpoczęciem komunikacji, choć na efekty w postaci wyraźnego wzrostu liczby ogłoszeń pewnie przyjdzie nam jeszcze poczekać. Potencjalną przeszkodą dla pracodawców pozostaje postrzeganie określenia „senior”, które utożsamiają raczej z emerytem poszukującym dodatkowego źródła dochodów, niż Silversem, przed którym jeszcze kilka, a nawet kilkanaście lat pracy na pełnych obrotach – tłumaczy Łukasz Borowicz.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Silvers i senior to nie to samo
Potencjalnie to właśnie w tym obszarze tkwią korzenie stereotypowego postrzegania Silversów. Według wspomnianego już badania Minds&Roses zrealizowanego na zlecenie OLX Praca Silversi:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- oczekują zbyt dużego lub nieuzasadnionego szacunku do siebie w miejscu pracy (TAK: Gen Z: 39 proc., Silversi 14 proc.)
- pracują wolniej (TAK: Gen Z: 33 proc., Silversi 15 proc.)
- niechętnie poszerzają zakres obowiązków (TAK: Gen Z: 29 proc. Silversi 21 proc.)
- są mniej uważni (TAK: Gen Z: 20 proc, Silversi 8 proc.)
- mniej angażują się w pracę niż młodsi (TAK: Gen Z: 18 proc, Silversi 8 proc.)
W przypadku powyższego zestawienia opinii Zetek i Silversów istotne pozostaje również zwrócenie uwagi na jeszcze jeden fakt. Otóż niespełna połowa przedstawicieli młodszego pokolenia w swoich ankietach zaznaczała odpowiedź neutralną, którą należy interpretować jako „nie wiem”, „nie mam zdania”, „trudno powiedzieć”. Wyjątkiem było pytanie dotyczące szacunku w miejscu pracy, tu co trzecia Zetka udzieliła neutralnej odpowiedzi.
Szacunek i… stereotypy
Pomimo utrwalonego w społeczeństwie stereotypowego postrzegania Silversów, przedstawiciele generacji Zet wierzą, że ich starsi koledzy z pracy są potrzebni na rynku (60 proc.) i tylko niewielki ułamek określa się jako przeciwników tej tezy. Prawie połowa młodych pracowników utrzymuje, że zatrudniający powinni w większym stopniu przykładać wagę do rekrutowania osób 50+, bo te wprowadzają do firm różnorodność, która sprzyja efektywności pracy.
Za co Zetki podziwiają Silversów?
49% – Doświadczenie przekładające się na efektywność pracy
44% – Lojalność wobec pracodawcy
44% – Sumienność
40% – Zaangażowanie
39% – Stabilność i przewidywalność
Czego w Silversach nie lubią Zetki?
53% – Trudne do zmiany nawyki
40% – Niskie kompetencje technologiczne
39% – Niskie kompetencje językowe
39% – Niska sprawność fizyczna
26% – Wolne tempo pracy
Międzypokoleniowe zespoły to klucz do przyszłości
Wnioski z badania potwierdzają szereg rozbieżności, czasem nieznacznych, między generacjami Zetek i Silversów w miejscu pracy. Mimo otwartości na współpracę relacje pozostają w fazie kształtowania się. Trudności napotykane przez osoby 50+ na rynku pracy są widoczne, jednak inicjatywy, takie jak kampania „Zawód po 50-tce…”, mogą przyczynić się do zmian. Eliminacja stereotypów i promowanie różnorodności pokoleniowej to klucz do budowania silniejszych zespołów. Praca nad zrozumieniem i szacunkiem w miejscu pracy to priorytet dla pracodawców i społeczeństwa.
Zdjęcie główne: materiały prasowe OLX