Organizacja Break Free From Plastic od wielu lat walczy z wszechobecnym plastikiem – jak zresztą sama jej nazwa wskazuje. Stowarzyszenie co roku wydaje też obszerny raport pokazujący, które globalne koncerny są odpowiedzialne za produkcję największej ilości plastiku.
Kilka dni temu Break Free From Plastic zaprezentowało tegoroczne zestawienie „największych śmieciarzy na świecie”. Pierwsze, niechlubne miejsce zajął koncern Coca-Cola. Tuż za nim znalazła się firma Pepsi oraz Nestle.
Zobacz również
Jak zauważyła organizacja Break Free From Plastic, Coca-Cola produkuje więcej plastikowych odpadów niż Pepsi i Nestlé razem wzięte. W ramach raportu bowiem około 15 tys. wolontariuszy zebrało 346 tys. sztuk śmieci – ponad 13 tys. butelek porozrzucanych po parkach, w lasach oraz na plażach posiadało logotyp słynnego, amerykańskiego koncernu. Niewiele ponad 5 tys. plastikowych odpadów „należało” do Pepsi, zaś ponad 8 tysięcy – do Nestle.
Ekolodzy z organizacji Break Free From Plastic zarzucili markom, które znalazły się z rankingu, że mimo iż twierdzą, że pracują nad tym, by zminimalizować ilość produkowanego plastiku, to tak naprawdę wciąż nie wprowadziły żadnego rozwiązania, które mogłoby przeciwdziałać temu problemowi.
Tuż po publikacji raportu marki postanowiły odnieść się do postawionych im zarzutów. Przedstawiciele Coca-Coli w rozmowie z BBC zaznaczyli, że do 2030 roku chcą uruchomić program, który sprawi, że wszystkie wyprodukowane przez firmę plastikowe butelki będą z powrotem do niej trafiały i będą recyklingowane. Natomiast osoba związana z koncernem Nestlé zapowiedziała, że firma zamierza zmniejszyć o kilkadziesiąt procent produkcję plastiku do 2025 roku.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Pepsi zaś ogłosiło, że do 2021 roku wszystkie butelki napojów Pepsi oraz Mirinda wykonane będą z plastiku pochodzącego z recyklingu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
W ramach swojej globalnej inicjatywy „Świat Bez Odpadów” koncern Coca-Cola zaprezentował prototyp papierowej butelki stworzonej we współpracy z duńskim startupem Paboco Pioneer. Tak zwana PlantBottle w 30% wytworzona jest z surowców pochodzenia roślinnego i w 100% nadaje się do recyklingu.
PS2
W ubiegłym roku marka Carlsberg zaprezentowała dwa nowe prototypy butelki Green Fibre Bottle, wykonanej z włókien pozyskiwanych z odpowiedzialnie zarządzanych lasów. Ekologiczne opakowania na piwo zostaną teraz poddane testom, by sprawdzić czy np. chronią one piwo przed utratą jakości.