W 2050 roku na 100 osób w wieku produkcyjnym przypadać będzie aż 91 emerytów. To ogromny problem dla całej gospodarki, społeczeństwa i przedsiębiorców. 18 proc. mieszkańców Polski to osoby w wieku 15-29 lat, co stanowi 6,9 mln osób, planujących przyszłość zawodową lub będących już na rynku pracy. Ci młodzi są dzisiaj zagubieni, często nie mają pomysłu na siebie i nie wiedzą, co chcą robić w życiu, a ich wybory zawodowe są często chaotyczne i nietrafione.
– Sytuacja demograficzna naszego kraju jest mocno niepokojąca. Do tego widzimy, że coraz więcej firm zmaga się już z problemem braku pracowników. Jako Coca-Cola postanowiliśmy wyjść z inicjatywą całego szeregu działań, które w unikatowy i kompleksowy sposób wesprą młodych ludzi w wejściu na rynek pracy – mówi Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services – W swoich działaniach stawiamy na aktywizację zawodową grup stanowiących największe rezerwy na rynku pracy – są to kobiety i młodzież. W ciągu ostatnich 3 lat Coca-Cola w Polsce przeznaczyła na aktywizację zawodową kobiet i młodych już ponad 7 mln złotych. – dodaje Solarek.
Zobacz również
Aby lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania młodych osób, Coca-Cola wspólnie z Deloitte przygotowała raport „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?”. O swoich aspiracjach i wartościach, dalszych planach zawodowych, autorytetach i źródłach wiedzy wypowiedzieli się sami młodzi, pochodzący z różnych części kraju i różnej wielkości miast. Raport przyniósł m.in. odpowiedzi na pytanie, co decyduje o wyborze tej a nie innej oferty pracy. Okazuje się np., że tym, co dla młodych osób liczy się najbardziej, jest bliskość do miejsca zamieszkania – wskazało na to 37 proc. młodych i jest to czynnik ważniejszy nawet niż wysokość wynagrodzenia. Ważnym wnioskiem płynącym z raportu są też bardzo nierówne szanse w dostępie do edukacji i dobrej pracy między osobami z dużych ośrodków, a tymi z małych miast i wsi. Młodzi z mniejszych miejscowości twierdzą, że mają gorszy dostęp do dobrych uczelni, doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych oraz targów pracy lub edukacji. Cały raport dostępny jest na stronie www.mlodziprzyglosie.pl.
Naprzeciw oczekiwaniom młodych, ale też uczelni i pracodawców, wychodzi internetowa platforma edukacyjna YEP Academy, stworzona we współpracy z Coca-Cola i Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką, która miała swoją inaugurację kilka dni temu. Dzięki YEP młodzi będą mogli poznać i wzmocnić swoje kompetencje oraz właściwie wybrać ścieżkę edukacyjną i zawodową, a przez to pewnie wejść na rynek pracy. YEP, czyli Youth Empowered Program, to pierwsze tak kompleksowe i nowoczesne rozwiązanie dla młodych ludzi, oferujące profesjonalne wsparcie w planowaniu i rozwoju drogi zawodowej. Na platformie znajdują się m.in. testy kompetencji i predyspozycji zawodowych, a także baza zawodów z pełnymi opisami i ścieżkami kariery. YEP to także kalkulator wynagrodzeń, który pozwala obliczyć, ile powinna wynosić pensja w zależności wybranego stylu życia, informator o wydarzeniach, baza ofert pracy dedykowana młodym oraz platforma edukacyjna z licznymi artykułami i poradnikami w tematyce rynku pracy.
– Stworzyliśmy YEP, by w jednym miejscu młodzi ludzie mogli znaleźć wszystkie potrzebne informacje, które pomogą im rozpocząć karierę zawodową lub opracować plan na pierwsze etapy swojego dorosłego życia. Zależy nam, by platforma stała się pierwszym wyborem dla młodych osób, dlatego będziemy ją regularnie rozszerzać i rozwijać – podkreśla Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Startowi platformy YEP towarzyszy kampania społeczna o zawodach, która poprzez krótkie filmy z prawdziwymi historiami przedstawicieli wybranych zawodów pokaże młodym ludziom, że w tradycyjnych zawodach, takich jak mechanik, stolarz czy krawcowa również można odnieść sukces i świetnie się rozwinąć, a do tego być spełnionym życiowo i zawodowo.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednym z elementów platformy YEP jest również autorski program mentoringowy Systemu Coca-Cola, który oferuje unikalną możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia pracowników obu spółek Coca-Cola i poznania ścieżki zawodowej w wybranym przez siebie obszarze.
– Program mentoringowy systemu Coca-Cola, w którym dajemy młodym ludziom dostęp do naszych pracowników na wszystkich szczeblach kariery i w różnych zawodach, począwszy od inżynierów linii produkcyjnych, przez ekspertów od marketingu po menadżerów wysokiego szczebla, to dla młodych szansa na świadomy wybór drogi zawodowej i odpowiednie zaplanowanie swojej kariery. Wierzymy, że poprzez profesjonalne programy, takie jak YEP oraz odpowiednio dobrane narzędzia możemy być dla młodych ludzi realnym wsparciem w tych ważnych dla nich momentach decydowania o swojej przyszłości – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.