Concept Box – pierwsze badanie treści i motywów internetowych

Havas Story Plantation, wyspecjalizowana w komunikacji kontentowej jednostka Havas Media Group, przeprowadziła pierwsze w Polsce badanie potencjału treści i motywów internetowych – Concept Box.
O autorze
2 min czytania 2018-04-17

Jego wyniki, a wraz z nimi duża ilość insightów i gotowych inspiracji dla działań marketingowych, pokazują, m.in. że treści związane z potrzebą bycia blisko natury czy dbania o jakość powietrza mają bardzo wysoki potencjał komunikacyjny. Badanie pokazało również, że co piąty polski internauta usłyszał o Vogue dzięki memom.

W ciągu ostatnich 3 miesięcy Havas Story Plantation przebadało ponad 50 rodzajów kontentu, który zwrócił uwagę internautów – od artykułów sponsorowanych na temat podróży, po memy związane z premierą Vogue na polskim rynku. W efekcie na rynku pojawiło się jedno z największych źródeł informacji o tym co i dlaczego interesuje Polskich internautów.

Co o polskich internautach mówią pierwsze fale badania potencjału treści i motywów internetowych?

Dotychczasowa analiza treści pokazuje ogromną potrzebę Polaków do bycia blisko natury oraz dbania o jakość powietrza w domu a potencjał działań marketingowych mających realny, pozytywny wpływ na życie konsumentów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pod względem demograficznym warto nadmienić różnice w charakterze najbardziej potencjałowych treści. Mężczyźni zdecydowanie bardziej nastawieni są na kontent czysto rozrywkowy. Kobiety zaś preferują treści praktyczne i relaksujące. Wiek również znacząco różnicuje potrzeby kontentowe. Analiza korelacji potrzeb z zainteresowaniem pokazuje, że z wiekiem diametralnie spada zainteresowanie treściami o charakterze naukowym a rośnie chęć konsumpcji materiałów motywujących. Młodzi z kolei są zdecydowanie bardziej otwarci na treści budzące wstyd i zażenowanie, jak popularnie ostatnio patostreamy. Ciekawostką może być również fakt, że treści o charakterze patriotycznym charakteryzują się najwyższym potencjał w segmencie…młodych mam.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co piąty polski internauta usłyszał o Vogue w sposób wiralowy – poprzez memy

Dzięki memom odnoszącym się do premierowej okładki magazynu Vogue, wiadomość o debiucie tego tytułu na polskim rynku dotarła do ok. 19% internautów. Kontakt z memami nieznacznie częściej deklarowali mężczyźni (23%), respondenci w wieku 15-24 lata (24%), mieszkańcy wsi (21%) oraz osoby deklarujące dochód poniżej średniej (25%). Ten rodzaj kontentu bardziej podobał się jednak kobietom (23%), internautom w wieku 45-54 lata oraz mieszkańcom dużych miast (24%). W wymienionych grupach istotnie wyższy był również wskaźnik potencjału wiralowego („Chciałbym pokazać to moim znajomym”).

Zakładając, że grupą celową Vogue są kobiety w wieku 25-54, drugie, „memowe” życie kampanii promocyjnej pozwoliło dotrzeć do około 14% targetu, a dodatkowo do ponad 5 000 000 innych osób, przede wszystkim mężczyzn.

Jakie jest realne zastosowanie Concept Box w marketingu?

Wyniki badania pozwalają z dużą precyzją określić rodzaj i charakter treści, które cieszą się największym potencjałem wśród konkretnych grup konsumentów. Dzięki temu możliwe jest stworzenie konkretnych, całościowych rozwiązań komunikacyjnych o dowolnym charakterze, np. sprzedażowym czy wizerunkowym.

W jaki sposób analizowany jest potencjał treści i skąd bierze się kontent do badania?

Proces realizacja każdej fali badania przebiega 3-etapowo:

  1. 600-osobowa grupa panelistów raz w miesiącu dzieli się z nami treściami, które zwróciły ich uwagę.
  2. Zespół badaczy z Havas Media Group selekcjonuje kontent i przygotowuje go do badania ilościowego.
  3. W kolejnym etapie, treści poddawane są ocenie przez 1000-osobową próbę kwotowaną zgodnie z rozkładem płci, wieku i miejsca zamieszkania wśród polskich internautów.

Przygotowane treści podlegają analizie na 4 wymiarach

  • Czy jest to to dla mnie coś nowego?
  • Czy to mi się podoba?
  • Czy chciałbym zobaczyć więcej tego typu treści?
  • Czy te treści mogłyby spodobać się moim znajomym?
  • Czy chciałbym pokazać te treści moim znajomym?

Respondenci oceniają również treści przez pryzmat emocji jakie dana treść wywołuje oraz potrzeb, które realizuje.

Przedstawione wyniki pochodzą z pierwszego w Polsce badania potencjału treści internetowej „Concept Box”. Badanie przeprowadzono w marcu 2018 roku na reprezentatywnej (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, dochód) próbie 1000 polskich internautów.