Jak pokazują badania, które stały się inspiracją do powstania kampanii, 59% osób ogląda Igrzyska Paralimpijskie po to, by „zobaczyć sportowców pokonujących swoje niepełnosprawności”, podczas gdy tylko 37% stwierdziło, że oglądają je ze względu na „emocjonującą rywalizację sportową”.
Kampania „Considering What?” wzywa odbiorców do przemyślenia swoich uprzedzeń, które dotyczą paralimpijczyków, ale także ogólnie Paralimpiady. W krótkim filmie przedstawiono reakcje ludzi podczas oglądania igrzysk z udziałem niepełnosprawnych sportowców. Intencja kibiców zazwyczaj jest dobra, ale zawodnicy nie są tak naprawdę doceniani za swoje osiągnięcia, a za to, że pokonują swoje niepełnosprawności.
Zobacz również
W klipie skupiono się na trzech czynnikach. Są to: grawitacja, tarcie i czas. Ukazano je jako nieodłączny element życia sportowca, niezależnie czy jest on w pełni sprawny czy też nie.
Wspomniane elementy zostały także uosobione.
- Grawitacja to odrażający mężczyzna bez koszulki, który ściska kufel piwa w dłoni, drwi i chichocze z paralimpijskiej gwiazdy rugby na wózkach Aarona Phippsa. Podczas sceny z jego udziałem w salonie zaczynają „spadać” na sufit różne rzeczy, do czasu, gdy Phipps również „spada” na sufit, jego twarz uderza o podłogę, a scena zmienia się w mecz rugby.
- Tarcie to uosobienie szorstkiego chłopca-rajdowca w jaskrawożółtym samochodzie sportowym, który krzyczy, pali gumę, wykonuje tzw. bączki. Nagle scena przenosi się i widać na niej medalistkę paralimpijską Sarę Storey, która ściga się na swoim rowerze, ale jej koła wyślizgują na ostrym zakręcie, pozostawiając ją bezradną, z rozdartym kostiumem i skórą.
- W kolejnej scenie widać paralimpijskiego sprintera Emmanuela Oyinbo-Cokera, który startuje do wyścigu, ale mimo wysiłków, bezradnie dryfuje w stronę końca grupy biegaczy, podczas gdy Pani Czas przygląda się temu z tłumu, trzymając w ręku stoper.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
fot. itsnicethat.com
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Klamrę kompozycyjną stanowi scena, w której przyjaciółki oglądają Paralimpiadę i jedna z nich mówi: „Ona radzi sobie tak dobrze, biorąc pod uwagę…”, na co druga szybko odpowiada: „Biorąc pod uwagę co?”. Następnie, pokazani wcześniej sportowcy, pomimo sytuacji, które ich spotkały, podnoszą się lub poprawiają swoje wyniki.
W filmie pojawiają się także takie komunikaty, jak:
- Sport nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Grawitacja nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Tarcie nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Czas nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Wiatr nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Upał nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Siła nie przejmuje się niepełnosprawnością.
- Sport nie przejmuje się niepełnosprawnością.
Kampania jest wspierana serią reklam OOH, na których znajdują się protekcjonalne komentarze, obok zdjęć sportowców w trakcie zawodów. Mają one na celu podkreślenie absurdalności takich uwag.
fot. itsnicethat.com
Za kampanię odpowiada agencja 4creative.
– Od 2012 r. Channel 4 odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu rangi Igrzysk Paraolimpijskich i kwestionowaniu postaw wobec niepełnosprawności. Igrzyska Paraolimpijskie to jedno z największych wydarzeń sportowych na świecie, przyciągające wiele milionów widzów. I to jest właśnie to. To jest sport, w którym sprawność sportowa zajmuje centralne miejsce, a doskonałość zwycięża ponad wszystko. Pokazując paraolimpijczyków, walczących z bardzo realnymi siłami naszego świata, siłami, które nie rozróżniają żadnego z nas, chcieliśmy podkreślić czystą moc i energię światowej klasy atletyzmu. Ponieważ ostatecznie sport nie przejmuje się niepełnosprawnością. Paryż, idziemy po ciebie – komentuje dyrektor ds. marketingu Channel 4, Katie Jackson.
– Grawitacja, tarcie, czas. Niezmienne siły naszego świata dyktują, co znaczy być najlepszym na boisku, w basenie, na korcie, na bieżni. Nie oferują żadnych przewag, żadnych darmowych przepustek, żadnego protekcjonalnego poklepywania po głowie i kolejnego podejścia. Doskonałość jest doskonała, żadnych zastrzeżeń. Jakież to dziwne, że jako widzowie oglądamy jedno z najbardziej elitarnych wydarzeń sportowych na świecie z pochylonymi głowami i pozornie stłumionym zdumieniem. Po zakończeniu „Superhumans” chcieliśmy skierować obiektyw na publiczność, robiąc film pełen bezczelności i ducha Channel 4. Jesteśmy ogromnie wdzięczni paraolimpijczykom i naszym partnerom z całej społeczności niepełnosprawnych, którzy współpracowali z nami, aby ten projekt stał się rzeczywistością. Moje osobiste podziękowania dla nich za wsparcie filmu sportowego, w którym występuje gruby mężczyzna z kuflem piwa i chłopak z fryzurą mulleta, robiący pączki w Brent Cross. Dawaj, Paris! – dodaje Lynsey Atkin, dyrektor kreatywna 4creative.
Zdjęcie główne: screen YouTube
PS „Picture of Health”: Annie Leibovitz sfotografowała parasportowców, aby ukazać różne oblicza zdrowia
W ramach akcji „Picture of Health” słynna fotografka – Annie Leibovitz, wykonała portrety parasportowców, wśród których znalazła się m.in. polska mistrzyni paraolimpijska, Róża Kozakowska. Celem kampanii jest prezentacja różnych definicji zdrowia.
PS2 „The Weight of Inequity”: Engie tworzy 20 razy cięższą rakietę tenisową, by zwrócić uwagę, ile może „ważyć” nierówne traktowanie kobiet w sporcie
Engie, firma, która zajmuje się energią odnawialną oraz jest jedną z głównych sponsorów tenisa w Brazylii, podjęła w kampanii „The Weight of Inequity” temat nienawiści i nierówności w kierunku do kobiet w sporcie.