TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

„Considering What?”: Channel 4 pokazuje, że paralimpijczycy to elitarni sportowcy, a nie zawodnicy, którzy pokonują swoje słabości

„Considering What?”: Channel 4 pokazuje, że paralimpijczycy to elitarni sportowcy, a nie zawodnicy, którzy pokonują swoje słabości
Channel 4 ruszył z kampanią „Considering What?". W ramach akcji powstał klip promujący Igrzyska Paralimpijskie w Paryżu. Film ma pokazać, że sportowcy z niepełnosprawnościami to elitarni zawodnicy, a nie tacy, którzy „pokonują" swoją codzienność.
O autorze
3 min czytania 2024-07-15

Jak pokazują badania, które stały się inspiracją do powstania kampanii, 59% osób ogląda Igrzyska Paralimpijskie po to, by „zobaczyć sportowców pokonujących swoje niepełnosprawności”, podczas gdy tylko 37% stwierdziło, że oglądają je ze względu na „emocjonującą rywalizację sportową”.

Kampania „Considering What?” wzywa odbiorców do przemyślenia swoich uprzedzeń, które dotyczą paralimpijczyków, ale także ogólnie Paralimpiady. W krótkim filmie przedstawiono reakcje ludzi podczas oglądania igrzysk z udziałem niepełnosprawnych sportowców. Intencja kibiców zazwyczaj jest dobra, ale zawodnicy nie są tak naprawdę doceniani za swoje osiągnięcia, a za to, że pokonują swoje niepełnosprawności.

W klipie skupiono się na trzech czynnikach. Są to: grawitacja, tarcie i czas. Ukazano je jako nieodłączny element życia sportowca, niezależnie czy jest on w pełni sprawny czy też nie.

Wspomniane elementy zostały także uosobione.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Grawitacja to odrażający mężczyzna bez koszulki, który ściska kufel piwa w dłoni, drwi i chichocze z paralimpijskiej gwiazdy rugby na wózkach Aarona Phippsa. Podczas sceny z jego udziałem w salonie zaczynają „spadać” na sufit różne rzeczy, do czasu, gdy Phipps również „spada” na sufit, jego twarz uderza o podłogę, a scena zmienia się w mecz rugby.
  • Tarcie to uosobienie szorstkiego chłopca-rajdowca w jaskrawożółtym samochodzie sportowym, który krzyczy, pali gumę, wykonuje tzw. bączki. Nagle scena przenosi się i widać na niej medalistkę paralimpijską Sarę Storey, która ściga się na swoim rowerze, ale jej koła wyślizgują na ostrym zakręcie, pozostawiając ją bezradną, z rozdartym kostiumem i skórą.
  • W kolejnej scenie widać paralimpijskiego sprintera Emmanuela Oyinbo-Cokera, który startuje do wyścigu, ale mimo wysiłków, bezradnie dryfuje w stronę końca grupy biegaczy, podczas gdy Pani Czas przygląda się temu z tłumu, trzymając w ręku stoper.

fot. itsnicethat.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Klamrę kompozycyjną stanowi scena, w której przyjaciółki oglądają Paralimpiadę i jedna z nich mówi: „Ona radzi sobie tak dobrze, biorąc pod uwagę…”, na co druga szybko odpowiada: „Biorąc pod uwagę co?”. Następnie, pokazani wcześniej sportowcy, pomimo sytuacji, które ich spotkały, podnoszą się lub poprawiają swoje wyniki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W filmie pojawiają się także takie komunikaty, jak:

  • Sport nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Grawitacja nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Tarcie nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Czas nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Wiatr nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Upał nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Siła nie przejmuje się niepełnosprawnością.
  • Sport nie przejmuje się niepełnosprawnością.

Kampania jest wspierana serią reklam OOH, na których znajdują się protekcjonalne komentarze, obok zdjęć sportowców w trakcie zawodów. Mają one na celu podkreślenie absurdalności takich uwag.

fot. itsnicethat.com

Za kampanię odpowiada agencja 4creative.

– Od 2012 r. Channel 4 odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu rangi Igrzysk Paraolimpijskich i kwestionowaniu postaw wobec niepełnosprawności. Igrzyska Paraolimpijskie to jedno z największych wydarzeń sportowych na świecie, przyciągające wiele milionów widzów. I to jest właśnie to. To jest sport, w którym sprawność sportowa zajmuje centralne miejsce, a doskonałość zwycięża ponad wszystko. Pokazując paraolimpijczyków, walczących z bardzo realnymi siłami naszego świata, siłami, które nie rozróżniają żadnego z nas, chcieliśmy podkreślić czystą moc i energię światowej klasy atletyzmu. Ponieważ ostatecznie sport nie przejmuje się niepełnosprawnością. Paryż, idziemy po ciebie – komentuje dyrektor ds. marketingu Channel 4, Katie Jackson.

– Grawitacja, tarcie, czas. Niezmienne siły naszego świata dyktują, co znaczy być najlepszym na boisku, w basenie, na korcie, na bieżni. Nie oferują żadnych przewag, żadnych darmowych przepustek, żadnego protekcjonalnego poklepywania po głowie i kolejnego podejścia. Doskonałość jest doskonała, żadnych zastrzeżeń. Jakież to dziwne, że jako widzowie oglądamy jedno z najbardziej elitarnych wydarzeń sportowych na świecie z pochylonymi głowami i pozornie stłumionym zdumieniem. Po zakończeniu „Superhumans” chcieliśmy skierować obiektyw na publiczność, robiąc film pełen bezczelności i ducha Channel 4. Jesteśmy ogromnie wdzięczni paraolimpijczykom i naszym partnerom z całej społeczności niepełnosprawnych, którzy współpracowali z nami, aby ten projekt stał się rzeczywistością. Moje osobiste podziękowania dla nich za wsparcie filmu sportowego, w którym występuje gruby mężczyzna z kuflem piwa i chłopak z fryzurą mulleta, robiący pączki w Brent Cross. Dawaj, Paris! – dodaje Lynsey Atkin, dyrektor kreatywna 4creative.

Zdjęcie główne: screen YouTube

PS „Picture of Health”: Annie Leibovitz sfotografowała parasportowców, aby ukazać różne oblicza zdrowia

W ramach akcji „Picture of Health” słynna fotografka – Annie Leibovitz, wykonała portrety parasportowców, wśród których znalazła się m.in. polska mistrzyni paraolimpijska, Róża Kozakowska. Celem kampanii jest prezentacja różnych definicji zdrowia.

PS2 „The Weight of Inequity”: Engie tworzy 20 razy cięższą rakietę tenisową, by zwrócić uwagę, ile może „ważyć” nierówne traktowanie kobiet w sporcie

Engie, firma, która zajmuje się energią odnawialną oraz jest jedną z głównych sponsorów tenisa w Brazylii, podjęła w kampanii „The Weight of Inequity” temat nienawiści i nierówności w kierunku do kobiet w sporcie.