W październiku konsumenci zaczynają myśleć już a Świętach, a co za tym idzie – o prezentach. W związku z tym zaobserwowano wzrosty wskaźników ROPO (Research Online Purchase Offline) – odpowiednio dla tradycyjnych komputerów o 2 p.p. i o 8 p.p. dla urządzeń mobilnych. O 4 p.p. wzrósł też wskaźnik odwróconego ROPO. Mniej osób skorzystało z porównywarek cenowych (spadek o 6 p.p.). Osoby korzystające z urządzeń mobilnych rzadziej odwiedzały sklepy internetowe (spadek o 9 p.p.).
Źródło: Badania SW Research „E-commerce Track”
Zobacz również
Październik nie przyniósł zmian, jeśli chodzi o najczęściej szukane i kupowane kategorie produktów. Na szczycie wciąż pozostają ubrania (poszukiwane przez 41 proc., a kupowane przez 35 proc. internautów). W czołówce znalazły się ponadto kosmetyki (szukane przez 39 proc., kupowane przez 24 proc. konsumentów) oraz książki i multimedia (analogicznie – 36 i 24 proc.). Warto dodać, że w tej kategorii odnotowano spadek zainteresowania internautów o 7 p.p., nie zmieniło to jednak jej pozycji w rankingu popularności produktów. W kolejnych miesiącach z pewnością kategoria ta odrobi spadki, gdyż Polacy chętnie kupują książki i multimedia pod choinkę.
Interesujące trendy obserwujemy też w sposobie dostarczenia produktów kupowanych przez Internet. Wśród osób kupujących za pośrednictwem urządzeń mobilnych na popularności zyskuje odbiór osobisty w stacjonarnym sklepie (w górę o 3 p.p.). Sporym zainteresowaniem cieszą się też Paczkomaty (wybiera je35 proc. kupujących przez urządzenia mobilne i 24 proc. przez tradycyjne komputery). Liderem na rynku pozostaje niezmiennie Poczta Polska. Czy jednak na długo? Warto w tym kontekście pamiętać o niedawno podpisanej umowie Allegro z właścicielem Paczkomatów – grupą InPost, na mocy której wysyłka przez Paczkomat ma być tańsza niż na poczcie. Uważnie obserwujemy, jak to zmieni rynek e-commerce. Teraz zbliżają się Święta, które dla branży handlowej są okresem żniw. Obserwować będziemy wzmożony ruch tak w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Dla branży e-commerce niewątpliwie przychodzi okres dalszych wzrostów.
Dane pochodzą z cyklicznego raportu „E-commerece Track”, realizowanego przez agencję SW Research. Badanie przeprowadzono w październiku na reprezentatywnej grupie co najmniej 500 internautów. Pełną treść raportu „E-commerce Track” można pobrać ze strony.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing