fot. depositphotos
Jak CRM może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży? I jaką rolę odgrywa w tym wszystkim Marketing Automation, który nadal pozostaje wiodącym trendem w 2018 roku?
Zobacz również
Branża e-commerce dorosła do systemu CRM
Ogromna konkurencja na rynku e-commerce sprawiła, że utrzymanie dobrych, długofalowych kontaktów z klientem jest podstawą. Każdy, kto ma prowadzi własną działalność, wie, jak trudno jest pamiętać o wszystkich biznesowych spotkaniach, wysyłkach, zaplanowanych kampaniach oraz innych czynnościach, od których realizacji zależy sprawne funkcjonowanie firmy. Kiedyś osobą odpowiedzialną za tego typu rzeczy była sekretarka. Do jej zadań należało prowadzenie kalendarza i przypominanie szefom o wszystkich ważnych rzeczach, takich jak podpisywanie umów, wykonywanie rozliczeń oraz zapisywanie istotnych danych kontaktowych.
Wraz z rozwojem nowych technologii, funkcję sekretarki przejął system CRM. Choć początkowo korzystały z niego duże firmy, które zatrudniały całą szerzę ludzi, dziś posiadanie takiego programu stało się standardem. Mnogość rozwiązań na rynku, możliwość personalizacji oraz integracji z innymi systemami sprawiły, że mniejsze e-przedsiębiorstwa, a także startupy oraz freelancerzy coraz chętniej korzystają z możliwości CRM-u, zwłaszcza tego, który działa w chmurze, jest intuicyjny i nie wymaga skomplikowanego procesu rejestracji ani wielogodzinnego wdrażania pracowników w funkcje systemu.
Dlaczego sklepy internetowe kochają CRM?
Jedną z głównych funkcji, za które branża e-commerce pokochała CRM, są raporty, które wspomagają sprzedaż i pozwalają odkryć, jak zmieniają się preferencje klientów. Analiza procesów sprzedażowych pomaga wytyczyć nowe kierunki dla prowadzonego biznesu. Sklepy internetowe dzięki korzystaniu z takich funkcji mogą sprawdzić, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a które przynoszą straty oraz co ma na to bezpośredni wpływ. Nie jest tajemnicą, że wszelkiego typu okazje, takie jak mikołajki, walentynki, czy powitanie lata to okres, w którym handel rozkwita. Dzięki zdobytym danym przedsiębiorcy są w stanie skutecznie zaplanować kampanie marketingowe oraz ustalić strategię działań. Oprócz tego mogą również wywnioskować na podstawie zebranych informacji, którzy klienci okazali się kluczowi dla firmy oraz jacy pracownicy wygenerowali największe zyski w określonym czasie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Większa sprzedaż dzięki systemowi CRM? To może się udać!
Choć głównym założeniem systemu CRM jest zbieranie informacji o partnerach biznesowych i klientach, to przy ich umiejętnym wykorzystaniu możliwe jest zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Takie efekty można uzyskać głównie przy pomocy dwóch technik: cross sell oraz up sell. Jak to działa? Dane zebrane w systemie CRM można wykorzystać do analizy indywidualnych potrzeb i preferencji zakupowych klienta, tym samym tworząc jego indywidualny profil. To daje możliwość personalizowania oferty sprzedażowej, trafiającej w gusta kupującego. Dzięki temu do wybranego przez klienta produktu można zaproponować inne, które są z nim powiązane (cross sell) lub zaprezentować droższy towar, ale lepszej jakości (up sell).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zwiększenie sprzedaży dzięki systemowi CRM jest także możliwe przez pozyskiwanie leadów. W praktyce oznacza to zbieranie danych o potencjalnych klientach, którzy wykazali pewne zainteresowanie usługami, jednak nie doszło do transakcji. W jaki sposób takie informacje mogą trafić do CRM-u? Jeśli wybrany przez przedsiębiorstwo system posiada możliwość bezpośredniego zapisywania danych z formularza umieszczonego na stronie internetowej danego sklepu, wtedy automatycznie trafiają one do CRM-u (takie rozwiązanie jest dostępne np. w miniCRM). Dzięki tym informacjom możliwe jest późniejsze tworzenie landing pages, które odpowiadają określonym potrzebom potencjalnych klientów i mają na celu zaktywizowanie ich do działania.
Co da Ci połączenie CRM-u z narzędziami Marketing Automation?
Pozyskiwanie leadów jest możliwe przy pomocy samego CRM-u, ale aby zauważyć realne efekty, konieczne jest połączenie systemu do zarządzania danymi klienta z działaniami Marketing Automation. Obecnie pojęcia te są ze sobą mylone, co prowadzi do niezrozumienia istoty tych działań. Główna różnica pomiędzy systemem CRM a Marketing Automation polega na tym, że ten pierwszy służy do zarządzania danymi obecnych klientów, a ten drugi do pozyskiwania nowych kontaktów. Ich połączenie może przynieść wiele korzyści, natomiast rozdzielenie może jedynie pomniejszyć efektywność prowadzonych działań.
Jakie korzyści może przynieść połączenie CRM-u z narzędziami Marketing Automation? Przede wszystkim pozwoli na zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich zebranych informacji o leadach. To daje możliwość skorzystania z nich nie tylko działowi sprzedaży, ale również marketingu. Pokazana zostanie cała historia działań użytkownika, od momentu jego wejścia na stronę, aż do jej opuszczenia. Jeśli odwiedzający pozostawił swoje dane, np. wypełniając formularz, trafią one bezpośrednio do systemu CRM. Dzięki narzędziom Marketing Automation możliwe jest prześledzenia, na których podstronach użytkownik spędził najwięcej czasu, czyli co wzbudziło jego zainteresowanie. To daje okazję do stworzenia najlepszej dedykowanej oferty dla klienta, która może przynieść firmie realne zyski.
Integracja systemu CRM z Marketing Automation staje się coraz bardziej popularna. Nic dziwnego – dobrze przeprowadzone działania zwiększają konwersję sprzedaży oraz pomagają zdobyć nowych klientów. Wejście w dorosłość wymaga bowiem zrozumienia faktu, że tylko współpraca pozwala na osiągnięcie sukcesu. A przecież na tym zależy wszystkim najbardziej.