I nie ma znaczenia czy budujemy nowoczesne osiedle, obwodnicę miasta, czy farmę wiatrową. Każda ingerencja w krajobraz odbije się echem wśród lokalnej społeczności. Ale to od nas zależy jak będzie postrzegana.
Coraz więcej przedsiębiorców z branży budowlanej rozumie, że stosowanie i nieustanne rozwijanie praktyk społecznej odpowiedzialności jest koniecznością w branży, a CSR stanowi integralną część zrównoważonego rozwoju firmy. Mimo, że liczba przykładów społecznie odpowiedzialnych działań w branży ciągle rośnie, duża ich część jest czasem nie do końca sprecyzowana i gdzieś się rozmywa. Ciągle jest więc wiele do zrobienia w tej kwestii.
Zobacz również
Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Najprościej mówiąc, CSR polega na prowadzeniu działań mających na celu ponoszenie przez firmy odpowiedzialności za ich wpływ na społeczeństwo. Rozporządzenie Komisji Europejskiej z 2011 r. rozszerzyło tę definicję, mówiąc, że firmy powinny posiadać model biznesowy, który łączy kwestie społeczne, środowiskowe, prawa człowieka, etykę oraz podstawową strategię marki w sposób, który maksymalizuje wspólną wartość dla interesariuszy, a jednocześnie minimalizuje ryzyko negatywnych skutków dla społeczeństwa. Natomiast Międzynarodowe Stowarzyszenie Pracodawców (IOE) definiuje CSR jako dobrowolne praktyki, które spełniają lub przekraczają oczekiwania interesariuszy w kwestiach związanych z wpływem na społeczeństwo i środowisko.
CSR w branży budowlanej
Społeczna odpowiedzialność biznesu promuje koncepcję, że firma powinna nie tylko generować zyski, ale także robić coś dobrego dla społeczności. W każdej firmie CSR może przejawiać się innymi praktykami np. wspieraniem wybranej organizacji charytatywnej, czy działalnością sponsoringową. Dla branży budowlanej, która rozwijając swoje inwestycje wywiera istotny wpływ na społeczeństwo, działalność CSR powinna być szczególnie ważna. Wybudowana infrastruktura będzie przecież towarzyszyła lokalnej społeczności przez dziesięciolecia.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Ponieważ branża budowlana wywiera tak wielki wpływ na społeczeństwo, konieczne jest, aby przyjęła postawę społecznej odpowiedzialności na każdym etapie prowadzonych działań. Nieprzerwanie, od początku planowania inwestycji i długo po jej sfinalizowaniu. Trzeba pamiętać o tym, że przemysł budowlany oddziałuje nie tylko na swoich potencjalnych klientów, dla których buduje domy czy biura, ale przede wszystkim na społeczność, w której znajduje się inwestycja. CSR pomaga w dostrzeżeniu i pokazaniu pozytywnego wpływu budownictwa na lokalne społeczności oraz na optymalizacji korzyści dla wszystkich interesariuszy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co zyskasz dzięki CSR?
Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności mają pozytywny wpływ nie tylko na otoczenie, ale także przynoszą długoterminowe korzyści dla Twojego biznesu. Są to między innymi:
- Poprawa reputacji firmy oraz branży;
- Minimalizowanie ryzyka związanego zarówno z indywidualnymi projektami, jak i całościowym wizerunkiem firmy;
- Zapewnienie przewagi nad konkurencją poprzez rozwój dobrych relacji ze społecznością;
- Obniżenie kosztów, dzięki lepszym relacjom z interesariuszami;
- Wyższe morale wśród pracowników.
Dobre praktyki CSR powinny uwzględniać kilka poniższych elementów:
- Wygląd – dbaj o to, jak prezentuje się teren budowy, wyposażenie, ale także personel – czy swoim wyglądem np. pracą bez odzieży ochronnej lub zachowaniem, nie wywołuje negatywnych reakcji wśród społeczności.
- Szacunek – każdy, na kogo wpływ mają prace budowlane powinien być traktowany z szacunkiem, bez łamania jego praw i ignorowania czyjegoś zdania.
- Środowisko – chroń je i ulepszaj jak tylko możesz.
- Bezpieczeństwo – minimalizuj ryzyko. Dbaj o bezpieczeństwo swoich pracowników i wszystkich znajdujących się w okolicy Twojej inwestycji.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży budowlanej może rozciągać się w różnych kierunkach. Podobnie jak instytucje z innych sektorów, firmy budowlane mogą promować filantropię korporacyjną, wsparcie sponsoringowe, programy edukacyjne, czy ekologiczne rozwiązania. Te ostatnie są coraz bardziej popularne. Liczba firm, które opowiadają się za „zrównoważonym projektowaniem” ciągle rośnie. Wynika to też z faktu, że przemysł budowlany jest pod presją „zielonego budownictwa”. Wymaga się od niego, żeby był bardziej świadomy ekologicznie i dążył do zminimalizowania wpływu branży na środowisko. Zgodnie z tymi wytycznymi inwestycje, które powstają mają m.in. zmniejszać zużycie energii nieodnawialnej, czy korzystać z zasobów OZE.
Jest jeszcze jeden ciekawy wątek, który może nie wydaje się tak oczywisty. Firmy budowlane w pewien sposób kreują społeczności, wokół których budują swoje inwestycje. Tworząc osiedle dobrze zaprojektowanych domów, mogą poprawić jakość życia mieszkańców i mieć wpływ na ich zdrowie. Przemyślane projekty mogą nawet obniżyć przestępczość. Dobrze oświetlone drogi, ścieżki rowerowe i trasy do joggingu lub inne miejsca do wspólnych aktywności – te wszystkie elementy wpływają na sposób życia i nawyki lokalnej społeczności.
Sposobów i możliwości prowadzenia działań CSR jest wiele i tak naprawdę – sky is the limit. Bo nie wszystkie rozwiązania wiążą się z dużymi kosztami. Część z nich można oprzeć na wykorzystaniu know how, czy pomocy charytatywnej. Pamiętaj, że to od Ciebie zależy, jak będzie postrzegana Twoja inwestycja. Czy zrealizujesz ją szybko i bezproblemowo, z przychylnością lokalnej społeczności, czy będziesz spotykał się z oporem mieszkańców na każdym etapie jej realizacji. To z pewnością przysporzy wiele problemów i niepotrzebnego stresu.
Bibliografia:
https://www.thenbs.com/knowledge/social-responsibility-and-the-construction-industry
https://smallbusiness.chron.com/corporate-social-responsibility-construction-industry-72475.html
https://rg-group.co.uk/csr-and-the-construction-industry/
http://www.wseas.us/e-library/conferences/2012/Zlin/EPRI/EPRI-30.pdf