TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Cyfrowy konsument – jak go zdobyć?

Cyfrowy konsument – jak go zdobyć?
O autorze
3 min czytania 2022-02-25

Jak potwierdza wiele analiz rynkowych i raportów, codzienność konsumencka w ostatnich latach bardzo się zmieniła, a ostatnie dwa przyniosły dużą modyfikację w produktach i usługach oraz w kontakcie z klientami. Większość nowości opiera się prawie w całości na digitalu, co sprawia, że marki częściej decydują się na cyfrową transformację, a konsumenci – na naukę nowych umiejętności cyfrowych. Jaką rolę ma w tej rzeczywistości marketing?

Po pierwsze analizuje

Szeroka dostępność produktów, niższa lojalność konsumencka i płynność pokoleniowa sprawiają, że analizy są dziś potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Działania IoB (internet of behaviour) dostarczają danych o zachowaniach, zainteresowaniach i preferencjach konsumentów, dzięki czemu możliwe jest projektowanie dla nich takiego doświadczenia, które będzie spójne z wartościami marki i potrzebami wyzwalającymi chęć zakupu. Marki, które nie badają dziś aspektów takich jak voice of customer lub customer effort, mogą stracić swoich klientów lub zatrzymać się w rozwoju na zamkniętej grupie odbiorców, którzy będą lojalni tylko do momentu, w którym konkurencja nie zaoferuje im czegoś odrobinę lepszego.

Analiza ścieżki zakupowej, a szczególnie tego, jak konsumenci szukają informacji, jak i dlaczego kupują, a także jak znajdują dla produktu miejsce w swoim życiu i jaką pełni on w nim rolę, to kluczowy punkt wyjścia w projektowaniu nowego typu doświadczenia – total experience, to jest takiego doświadczenia marki, w którym obalona zostaje wizja silosów informacyjnych w organizacji, a o wizerunku w równej mierze świadczą produkty, content, pracownicy czy obsługa klienta. Cyfrowy konsument nie chce się wysilać w trakcie zakupów, dlatego wizji uproszczonego procesu zakupowego sprzyja nie tylko sprawdzanie, czego ten konsument potrzebuje, ale też tworzenie dla niego w pełni funkcjonalnego ekosystemu A-commerce (anywhere, anytime commerce).

Po drugie identyfikuje

Identyfikacja potrzeb konsumenckich prowadzi do A-commerce, ale też do elementów ekosystemu, które pełnią bardzo wyraźną rolę w realizacji potrzeby konsumenckiej, a nie tylko osiągnięciu samego wyniku sprzedażowego. Potrzeby te mogą być różne, w zależności od tego, na którym etapie dany konsument się znajdzie. Już dziś wiemy jednak, że choćby w kontekście poszukiwań informacji o produktach dużo większą rolę niż firmowe witryny, spełniają karty produktowe u znanych e-retailerów.

Wiedza o produktach (szczególnie w branży AGD i RTV) czerpana jest z Ceneo czy sklepów takich jak RTVeuroAGD – nawet Allegro, które zmierza w stronę prezentacji produktu podobnej do Amazona, jest ważnym elementem weryfikacji opinii o produkcie przed zakupem. Zwiększa to wagę e-merchandisingu w procesie, nie tylko pod kątem zakupu, ale również świadomości charakteru marki i jej obecności na wirtualnej półce. Dlatego identyfikowanie potrzeby konsumenckiej i jej prawidłowe oddanie na kreacji jest tak ważne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Szczególnie ma to znaczenie w kontekście shoppable media, ale zdaje się, że jeszcze ważniejsze jest w social commerce, bo właśnie tam potrzeba konsumencka wyrażana jest wprost. Kreacja sklepu społecznościowego czy materiałów live commerce musi więc być konwersacyjna i elastyczna. Wiemy, że na cyfrowego konsumenta może to zadziałać, bo jest on na zakupach zawsze, a to rodzi potrzebę wrażliwości na jego indywidualne potrzeby. Masowa personalizacja to tylko jedna z możliwych dróg.

Po trzecie ułatwia

Dopasowanie, choćby dzięki masowej personalizacji opartej na momencie zakupu, to jeden z najważniejszych aspektów połączenia się z konsumenckimi potrzebami, dokładnie w takiej formie, w jakiej tego oni oczekują. Zaawansowana segmentacja konsumencka, szczególnie psychograficzna i behawioralna, a nie tylko demograficzna, pozwala na reaktywność, a nawet predykcyjność, co służy realizacji długoterminowych strategii, a także ich szybkiej ewaluacji. Digital lifestyle otwiera drogę do konsumentów przez wiele różnych technologii, kluczem jest to, by dzięki tym technologiom odpowiadać na potrzeby – cyfrowy konsument kupuje bowiem tam, gdzie technologia się z nimi spotyka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Tworzenie wartości cyfrowych stało się wyjątkowo popularne, a tego typu content zyskał ogromną wartość – bardzo często to on jest ważniejszą częścią doświadczenia i lojalizuje bardziej niż sam produkt. Jeszcze silniejsze stały się opcje rozszerzania rzeczywistości dzięki AR, które do aspektu informacyjnego dokładają rozrywkę – a ona realizuje potrzebę każdego pokolenia (jeśli ktoś w to wątpi, powinien sprawdzić, jaki wynik miała ostatnio jego babcia w Candy Crush).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cyfrowy konsument jest marketingowym wyzwaniem, ale dzięki swojej widoczności i otwartości nie jest igłą w stogu siana. Szuka tam, gdzie lubi; szuka wtedy, kiedy może; szuka tak jak umie. Potrzebuje wyboru, dostępu, szybkości, wolności, prostoty i pewności. Najważniejsze co marka może mu więc dać, to dopasowanie do jego potrzeb – choćby dzięki marketingowi, który analizuje, identyfikuje i ułatwia.