Zdjęcie royalty free z Fotolia
Część ze składowych wydawać by się mogła mało istotnymi detalami, kiedy zaczniemy je jednak sumować, okazuje się, że potrafią całkowicie odmienić sposób, w jaki potencjalny klient odbiera swoją wizytę pod danym adresem. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek oraz elementów, które warto zaimplementować w swoim sklepie:
Zobacz również
1. Widget z firmowym profilem na Facebooku – pomimo tego, że wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak istotne są dziś media społecznościowe, bardzo często zdarza się, że brakuje bezpośredniego odnośnika do prowadzonego fanpage’a. Klienci bardzo często przed zrobieniem zakupów próbują zweryfikować, czy dany sprzedawca jest godny zaufania, a jedną z metod sprawdzenia jego „wiarygodności” są odwiedziny firmowych kanałów na Facebooku czy Twitterze. Ułatw mu to, w końcu jest to kwestia wpływająca na Twój wizerunek. Co jeszcze istotniejsze, jeżeli spodoba mu się Twoja oferta, może on od razu polubić fanpage, aby być na bieżąco z ofertą. Jeżeli prowadzisz też profile na Google+ czy Twitterze, także je podepnij pod stronę.
2. Dane kontaktowe i mapka – informacje tego typu znacznie podnoszą Twoją wiarygodność. Potencjalny klient odwiedzający sklep internetowy dzięki tego typu informacjom może mieć pewność, że istnieje on w rzeczywistości, a zakupy w nim to nie próba oszustwa. Niestety, coraz więcej e-sklepów nie umieszcza tego typu informacji, przez co zaufanie klientów jest ograniczone, a co za tym idzie, chętniej wybiorą oni sklep, którego istnienie jest w pewien sposób potwierdzone (i zaznaczone).
3. Udostępnij jak najwięcej form płatności – każdy ma swoje własne przyzwyczajenia i preferencje dotyczące zakupów w Internecie. Jeśli użytkownik czuje się znacznie pewniej kiedy może płacić online, w sytuacji, w której nie znajdzie takiej opcji w Twoim sklepie może ostatecznie zrezygnować i poszukać czegoś u konkurencji. Nie dopuść do tego – koszty po Twojej stronie nie będą przesadnie duże, a dając klientom wybór masz szanse na zapewnienie im potrzebnego komfortu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
4. Kilka opcji dostawy – w miarę możliwości proponuj klientom wiele sposobów dostawy. W większości przypadków towar będzie trzeba dostarczyć poza siedzibę firmy. Pamiętaj, że dla niektórych klientów liczy się czas, a dla innych koszt przesyłki, dlatego nie ograniczaj się do jednego typu dostawy. Kurier, poczta, a może paczkomat? Decyzja należy do klienta!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
5. Na karcie produktu umieść przynajmniej kilka zdjęć – z zakupami przez Internet zawsze wiąże się pewne ryzyko. Pomimo tego, że ludzie są znacznie bardziej ufni, wciąż obawiają się, że zamówiony produkt nie spełni ich oczekiwań. I choć każdy z nas ma możliwość zwrotu zakupionego towaru, to nie wszyscy z tej możliwości korzystają i traktują zakup jako nieodwracalny wydatek. Jeśli takie osoby nie będą w chwili przeglądania produktu pewne, że rzecz jest dokładnie tym, na czym im zależy – zapewne wycofają się z zakupu. Aby dać im lepsze rozeznanie, umieść np. kilka zdjęć produktu, filmy prezentujące produkt lub odnośniki do stron producentów – pojedynczy obrazek niestety nie wystarczy!
6. Unikalne i wartościowe opisy produktów – opisz przynajmniej kilkoma zdaniami każdy produkt. Same informacje techniczne czy opis producenta niekoniecznie przekonają potencjalnego klienta do zakupu. Jeżeli dany produkt znajduje się w Twojej ofercie to na pewno wiesz dużo więcej na jego temat. Podziel się tym z innymi! Pamiętaj, że ciekawy i wyczerpujący opis może przekonać do zakupu.
7. Pamiętaj o wyszukiwarkach. Opis strony (meta description) wyświetlany użytkownikom w wynikach wyszukiwarek może wpłynąć znacząco na liczbę klientów. Dwa lub trzy zdania zachęcające do zakupu danego produktu w znaczny sposób mogą zwiększyć współczynnik CTR. Większość systemów sklepowych umożliwia jego wprowadzenie poprzez panel administracyjny i to dla każdego produktu. Poświęcenie kilku minut może w wymierny sposób zwiększyć Twoje zyski!
8. Produkty podobne lub proponowane – to doskonałe narzędzie do poszerzenia sprzedaży. Jeżeli klient przegląda już jakieś produkty, oznacza to, że jest skłonny wydać gotówkę. Jeżeli dobrze dopasujesz dodatkową ofertę, być może skusi się na nadprogramowy zakup. Istotne jest jednak to, aby proponować listę produktów, które mogą zainteresować klienta – tylko wtedy mamy szansę na odniesienie sprzedażowego sukcesu.
9. Zadbaj o swoich klientów! Niektóre systemy sklepowe udostępniają szereg ciekawych raportów – warto się z nimi zapoznać. Sprawdź, które produkty są najczęściej oglądane i wpisywane w wyszukiwarce sklepu. Jeżeli liczba odsłon nie przekłada się na sprzedaż, warto zastanowić się dlaczego tak jest. Cena, stan magazynowy, a może brak zdjęcia lub opisu? To kilka powodów, które mogą wpływać na sprzedaż. Ciekawych informacji może dostarczyć również raport przedstawiający listę fraz wpisywanych najczęściej w wyszukiwarce sklepu. Sprawdź, czy wszystkie szukane produkty znajdują się w ofercie. Jeżeli któregoś nie posiadasz, to może warto zastanowić się nad odświeżeniem oferty?
10. Kupon zniżkowy dla nowych klientów – jeżeli ktoś po raz pierwszy wchodzi na Twoją stronę, przywitaj go zachętą do zapisania się na newsletter oraz obniżką na wybrany produkt. Okienko ze zwykłą subskrypcją nie zdziała cudów, ale dołączenie do niej np. bonu na 50 zł do wykorzystania przy pierwszej transakcji, z pewnością okaże się skuteczniejsze.
11. Nie zmuszaj do rejestracji – w wielu miejscach, aby dokonać jakiegokolwiek zakupu, sklepy zmuszają odwiedzających do założenia konta. Pozwala to umieścić ich w bazie potencjalnych klientów i rozsyłać newslettery, ale prawda jest taka, że konsumenci tego nienawidzą. Widząc konieczność rejestracji, po prostu opuszczają stronę, nie chcąc marnować czasu. Jak temu zaradzić? Coraz częściej właściciele sklepów internetowych umożliwiają swoim klientom dokonywane zakupów bez wymogu rejestracji. Zamiast tego, w ostatnim kroku przy składaniu zamówienia wyświetlany jest dodatkowy formularz z kilkoma niezbędnymi do wypełnienia polami. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient bez problemu składa zamówienie, a Ty przy okazji zdobywasz na jego temat dodatkowe informacje, takie jak adres email i telefon, co w przyszłości umożliwi poinformowanie klienta o specjalnej ofercie w Twoim sklepie.
12. Innym rozwiązaniem jest umożliwienie użytkownikom logowania przy pomocy Facebooka lub Google+. To serwisy społecznościowe, które podbiły serca internautów. Nie zmuszaj ich do zakładania dodatkowego konta w sklepie internetowym. Daj im możliwość logowania się za pomocą mediów społecznościowych. Dzięki temu logowanie będzie znacznie szybsze, a potencjalni klienci o wiele chętniej będą nie tylko odwiedzać, ale także dokonywać zakupów w sklepie internetowym dostosowanym do ich potrzeb!
13. Serwis przyjazny użytkownikom urządzeń mobilnych? Tak! Coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych również do robienia zakupów. Jeżeli nie posiadasz wersji mobilnej lub strony responsywnej możesz stracić potencjalnych klientów, ponieważ zakupy będą po prostu niewygodne – zbyt mała czcionka, trudne do trafienia palacem odnośniki nawigacyjne itd. Warto pamiętać o zmianach w algorytmie wyszukiwarki Google. Brak przyjaznej strony dla telefonów może obniżyć pozycję Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania na urządzenia mobilne!
Nie zawsze trzynastka jest pechowa! W naszym wydaniu 13 wskazówek może zwiększyć zainteresowaniem Twoim sklepem!
Autor: Piotr Michalak, Grupa TENSE