fot. unsplasch.com
Na Facebooku liczba rozmów o tematyce świątecznej wzrasta już w czwartym tygodniu października, czyli pełne trzy tygodnie przed rozpoczęciem kampanii tradycyjnych mediów. Natomiast Mikołajki są w Polsce momentem, gdy temat świąt jest poruszany równie często, jak 25 grudnia. Wczesne rozpoczynania działań marketingowych jest zatem w pełni zrozumiałe.
Zobacz również
Jednakże, mimo że poszerza się pole możliwości docierania do potencjalnych klientów, mix marketingowy jest bardziej zróżnicowany i złożony niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli marki chcą mieć udany sezon świąteczny – a nie zapominajmy, że dla wielu firm Boże Narodzenie to kwestia „być albo nie być” – to ostatnie tygodnie przed świętami muszą zostać przeznaczone na maksymalizację konwersji.
Współpracując z Ipsos Mori nad globalnym programem badawczym i analizując nasze własne spostrzeżenia na temat doświadczeń konsumenckich zarówno na Facebooku jak i Instagramie, zidentyfikowaliśmy cztery kluczowe spostrzeżenia na temat zmieniających się nawyków zakupowych, które mogą pomóc markom:
Mobilni klienci mają kluczowe znaczenie
W okresie świątecznym w 2016 roku po raz pierwszy odnotowaliśmy na Facebooku, że liczba konwersji na urządzeniach mobilnych była większa niż na komputerach. Co więcej konsumenci robiący zakupy głównie na urządzeniach mobilnych (tj. osoby, które twierdzą, że większość prezentów i produktów w okresie świątecznym wyszukają na urządzeniu mobilnym, i w ten sam sposób zrobią też zakupy świąteczne) stanowili już 11% badanych klientów w Polsce. Co istotne, klienci mobilni w Polsce rozpoczynają świąteczne zakupy wcześniej niż kupujący przez komputery stacjonarne i w sklepach, więc wczesne działania marketingowe dobrze wpasowują się dla grupy entuzjastów najbardziej osobistych urządzeń konsumenckich.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Święta handlowe celebrowane globalnie
Zgodnie z konwersjami online widocznymi na Facebooku zauważamy zagęszczenie świąt handlowych w okresie świątecznym. Popularne w zachodnich krajach święta handlowe są coraz częściej zapożyczane przez społeczeństwa z naszej części Europy, czego najlepszym przykładem jest amerykański Czarny Piątek. Popularność Czarnego Piątku rośnie również w Polsce, gdzie odsetek osób pomiędzy 18-65 rokiem życia, robiących zakupy tego dnia osiągnął w 2016 roku 25%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mobilne zakupy odbywają się w ruchu i niezależnie od zegarka
Kiedy porównujemy polskie konwersje z urządzeń mobilnych i komputerów w danym dniu w okresie świątecznym, widzimy, że mobilność sprawdza się najlepiej, gdy dojeżdżamy do pracy i z powrotem. Dzieje się tak, ponieważ urządzenia mobilne pozwalają nam wykorzystać każdą wolną chwilę podczas przedświątecznej gorączki. Nasze badania pokazują, że klienci w Polsce używają telefonów komórkowych, aby uniknąć szału przedświątecznych zakupów. Co więcej, konsumenci kupujący głównie na urządzeniach mobilnych mają podczas Świąt lepszy nastrój, a wielu przyznaje, że omijając tłumy w sklepach, bardziej lubią święta.
Ekran to nowa wystawa sklepowa
W coraz większym stopniu to, co ludzie widzą na urządzeniach mobilnych, wpływa na ich decyzje. Prawie 65% Polaków, z którymi rozmawialiśmy, stwierdziło, że Facebook wpływa na ich świąteczne zakupy, znalezione tam pomysły, porady i badania traktują jako inspirację. Z kolei 32% pytanych wykorzystuje w ten sposób Instagram. Co istotne, klienci mobilni częściej niż przeciętni polscy konsumenci korzystają z mediów społecznościowych, aby zasięgnąć porady czy informacji na temat prezentów i znaleźć inspirację zakupową.
Nasze badania przedstawiają obraz rzeczywistości, w której urządzenia mobilne stają się głównym medium zakupów świątecznych i najważniejszym źródłem konwersji. Co mogą zrobić marketerzy z Polski, aby ich strategia była zoptymalizowana dla tego nowego świata? Zidentyfikowaliśmy pięć kluczowych kroków:
- Przygotujcie się do nowych świąt handlowych. Uważajcie na szybko rosnącą liczbę świątecznych okazji zakupowych online importowanych z innych rynków.
- Przygotujcie się na błyskawiczne kupowanie. Ludzie robią zakupy na telefonach, nawet będąc w drodze. Musicie być skuteczni bardziej niż dotąd, jeżeli chcecie być konkurencyjni.
- Zachęcajcie klientów do odwiedzenia sklepu, wykorzystując do tego urządzenia mobilne. Wykorzystujcie urządzenia mobilne w celu ułatwienia robienia zakupów w sklepach stacjonarnych – zachęcajcie klientów do kupowania online i odbierania towaru w sklepie – robi tak już 58% konsumentów w Polsce.
- Połączcie odkrywanie produktów w katalogu i dokonywanie w nim zakupu. Wykorzystujcie newsfeed, aby w dynamiczny sposób prezentować katalogi produktów i skrócić drogę od zainteresowania produktem do zakupu.
- Po okresie świątecznym nie spoczywajcie na laurach. Tuż po Gwiazdce przypomnijcie się klientom, którzy zainteresowali się Waszymi produktami, i zachęćcie ich do kolejnych zakupów za pomocą specjalnych obniżek styczniowych.
Dni, kiedy Boże Narodzenie zaczynało się pierwszą czekoladką z kalendarza adwentowego, minęły. Nie zmienia się natomiast nasz stosunek do Świąt Bożego Narodzenia. Ludzie niezmiennie uwielbiają ten sezon, ale wielu z nas chce zakończyć przygotowania jak najszybciej. Tak więc naszą radą dla marek w tym roku jest, aby nie czekać na ostatni tydzień grudnia, ale przede wszystkim szczególną uwagę poświęcając użytkownikom smartfonów. Ci, którzy to zrobią, znajda się na najlepszej możliwej pozycji, aby zakończyć rok fajerwerkami.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, odwiedź Christmas Clinic.