VIP PR
Promocja samej marki już nie wystarczy. Jednym z coraz silniejszych trendów staje się kreowanie wizerunku liderów opinii reprezentujących firmę (tzw. VIP PR), z którymi odbiorcy mogą się utożsamiać i kojarzyć ich osobę z daną marką. Lider musi spełniać dwa warunki: być ekspertem w danej dziedzinie i umieć wzbudzać sympatię i zaufanie konsumentów, do których się zwraca. Dla odbiorców marka zawsze będzie czymś abstrakcyjnym, kojarzącym się z reklamą i marketingiem, natomiast – lider-ekspert to żywy człowiek, który ma coś ciekawego do przekazania i którego opinia może mieć znaczenie przy zakupie danego produktu. Jeśli np. lider opinii reprezentujący markę wnętrzarską lub budowlaną edukuje np. publikuje video na YouTube, w którym wyjaśnia jak prawidłowo układać panele czy zamontować szafkę i inspiruje odbiorców np. poprzez artykuły eksperckie czy wpisy na blogu z ciekawymi pomysłami na aranżację mieszkania, to konsumenci są bardziej skłonni zaufać polecanym przez niego produktom danej marki.
Zobacz również
Earned media coraz ważniejsze
Media interaktywne można podzielić na trzy rodzaje: owned, paid oraz earned. Owned media to media, które należą do marki – firma w pełni je kontroluje i sama decyduje o treściach, które są w nich publikowane np. fanpage na Facebooku, kanał na Youtube czy blog firmowy. Paid media z kolei stanowią media opłacane przez marki, czyli kanały promujące content generowany przez markę np. teksty sponsorowane, bannery czy reklama kontekstowa w wyszukiwarce. I wreszcie trzeci rodzaj mediów to tzw. earned media, czyli przekaz, którego twórcą są sami internauci np. komentarze publikowane pod materiałem marki na blogu czy fanpage’u, dyskusje na forach internetowych czy wzmianki w postach na blogach użytkowników. Earned media stanowią dobre połączenie owned i paid media. Jak wynika z badania Outsell, zdaniem ankietowanych marketerów earned media są nawet o 81 proc. efektywniejszym narzędziem promocji niż owned i paid media. I chociaż firma powinna inwestować we wszystkie rodzaje kanałów komunikacji, to jednak content tworzony przez użytkownika jest tym, który generuje najwyższy poziom zaangażowania oraz zaufania wśród odbiorców.
Tylko spersonalizowana komunikacja
Nikt nie lubi być traktowany bezosobowo – ani internauta, ani dziennikarz, ani tym bardziej klient. Jeden z najbardziej kluczowych trendów w marketingu – personalizacja – dosięgnął również branży PR-owej. Konsumenci aktywni na fanpage’ach marek chcą widzieć tam content dostosowany specjalnie pod nich, dlatego np. treści publikowanych wpisów dostosowywane są do różnych grup wiekowych klientów lub też marka decyduje się np. stworzyć kilka brandów, z których każdy dedykowany jest osobnej grupie odbiorców. Podobnie w przypadku wysyłek materiałów prasowych – teksty nie są wysyłane do każdego możliwego dziennikarza, ale do specjalnie wyselekcjonowanej grupy. W przypadku bezpośredniej komunikacji również liczy się spersonalizowany kontakt – przedstawiciele mediów chcą poczuć, że przesłane im materiały powstały z myślą o nich, a PR-owiec pamięta teksty, które pisali w ostatnim czasie.
Real-time PR
W dobie internetu i nowych technologii firmy nie mają czasu, aby długo zwlekać z reakcją np. na kryzys wizerunkowy. Eksperci od komunikacji zamiast dni lub godzin na zaplanowanie odpowiednich działań mają… minuty na odpowiedź i zażegnanie potencjalnie groźnej dla marki sytuacji. Z jednej strony nowe technologie umożliwiają coraz więcej – obsługę klienta poprzez chat, błyskawiczną komunikację w kanałach social media, reklamy sprzedawane w czasie rzeczywistym i odpowiednio personalizowane pod konkretnego użytkownika – a z drugiej rosną oczekiwania konsumentów. Real-time PR zaczyna się zwykle w mediach społecznościowych, jednak tak naprawdę przy każdym działaniu kierowanym do odbiorców specjaliści od komunikacji muszą być gotowi na błyskawiczne reagowanie.
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Słuchaj podcastu NowyMarketing