Czy da się zmierzyć efektywność działań marketingowych?

Czy da się zmierzyć efektywność działań marketingowych?
Każda kampania marketingowa rządzi się swoimi prawami, a jej powodzenie zależy od wielu czynników. Procesy, które na to wpływają mogą przyprawić o przysłowiowy ból głowy. Jak się w tym wszystkim połapać i jak najefektywniej prowadzić działania marketingowe?
O autorze
1 min czytania 2017-11-16

Jeden z klientów, z którym mieliśmy okazję pracować, od bardzo dawna kroczył utartymi ścieżkami. Te same działania marketingowe rok po roku. Przeznaczał określoną część budżetu na telewizję, część na kampanię w prasie i w Internecie. Całkowita asekuracja i pełne bezpieczeństwo. Efektem tego było to, że sprzedaż jego produktów utrzymywała się na tym samym, niezmienionym poziomie.

Czy robił dobrze czy źle?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od wcześniej zdefiniowanego celu. Robił dobrze – jeśli jego celem była stagnacja i utrzymywanie sprzedaży na niezmienionym poziomie. Robił źle – jeśli chciał zwiększyć sprzedaż. Asekuracyjne podejście do marketingu zazwyczaj kończy się tym, że sprzedaż naszych produktów utrzymuje się na podobnym poziomie.

W czym mamy problem?

Zdefiniowanie problemu (a właściwie wyzwania) powinno być punktem wyjścia przy planowaniu każdych działań marketingowych. Najprościej podejść do tego odpowiadając sobie na kilka kluczowych pytań.

Oto kilka z nich:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Co chcemy osiągnąć?
  • Kto jest naszym potencjalnym klientem?
  • Czym wyróżniają się nasze produkty i nasza marka?
  • Jaki mamy budżet?

Niejednokrotnie w Pitted Cherries spotykaliśmy się z sytuacjami, kiedy klienci odpowiadali na te pytania zdawkowo i jakby „na odczepnego”.

  • Co chcę osiągnąć?
    – Jak to co? Większą sprzedaż!
  • Kto jest moim potencjalnym klientem?
    – Wszyscy!
  • Czym wyróżnia się moja marka?
    – Jakością i ceną!
  • Jaki mam budżet?
    – Taki, jaki trzeba! Pokażcie mi kosztorys, to wtedy zadecyduję!

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pobierz publikację, w której odpowiadamy na wspomniane na początku pytania i przeczytaj dalszą część artykułu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się