60% osób uznało, że tak. Co na ten temat myślą Karolina Kobiela z Lemon Sky, Barbara Rogoś-Turek z WitFlow i Adrian Kielich z Mobext Polska?
Karolina Kobiela, Head of Mobile w Lemon Sky
Zobacz również
Pytanie czy aplikacja jest lepsza od strony mobilnej, to pytanie z czego lepiej użytkownikowi się korzysta. Lepiej, czyli łatwiej, szybciej, przyjemniej. Odpowiedź jest oczywista. Nie oznacza ona jednak, że marki powinny zrezygnować z wprowadzania mobilnych wersji swoich serwisów i skierować swoje siły i środki w kierunku tworzenia aplikacji. W dobie powszechnej smartfonizacji i taniejącego Internetu mobilnego łatwo można zauważyć, że użytkownik coraz częściej będzie wyszukiwał informacji o marce w swoim smartfonie. Z dużym prawdopodobieństwem trafi tam na nasz serwis internetowy, ważne by był on przystosowany do małego ekranu urządzenia mobilnego i zachęcił użytkownika do dalszego kontaktu. Dopiero, gdy dana usługa czy produkt zainteresują go szczególnie, zechce poszukać więcej – i być może sięgnie po aplikację.
W sklepach z aplikacjami ilość ich rośnie w zastraszającym tempie (ponad 650000 Appstore i ponad 600000 Google Play). Developerzy, dostrzegając swą szansę w tym potężnym rynku, prześcigają się w tworzeniu kolejnych, ułatwiających życie rozwiązań i publikacji ich w najpopularniejszych sklepach z aplikacjami. Mimo tego, aż 2/3 aplikacji w Appstorze ma „0” wskaźnik pobrań. Dlatego nie należy przeceniać mocy tego narzędzia. Stworzenie aplikacji mobilnej nie załatwi marce obecności w mobile, nie jest też gwarantem sukcesu w tym kanale. Jak w przypadków innych silnie rozwijających się kanałów współczesnej komunikacji digital, także i tu potrzebna jest całościowa strategia, która powie nam, w jaki sposób wykorzystać mobile, by otworzył nam kolejne drzwi do wirtualnej komunikacji z naszym konsumentem.
Barbara Rogoś – Turek, Managing Partner, Research Director w WitFlow
Nie dziwi fakt, że respondenci sondy preferują dedykowane aplikacje. Pozwalają one bowiem na wykorzystanie całego spektrum możliwości smartfona, oferując bardziej zaawansowane interakcje i atrakcyjne interfejsy. Są również bardziej wydajne i łatwiej do nich dotrzeć dzięki dostępności na pulpicie urządzenia. Dlatego jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku produktów użytkowych, do których często wracamy. Jednak nie zawsze aplikacja jest najlepszym wyborem w kontekście strategii mobilnej, a to ze względu na ich mniejszą „widoczność” w internecie – według badań Deloitte 80% aplikacji znanych marek produktowych zostało pobranych mniej niż 1000 razy. W przypadku produktów stricte informacyjnych lub skierowanych do nowych czy okazjonalnych odbiorców lepiej sprawdzi się strona mobilna, gdyż umożliwia łatwiejszy dostęp z poziomu wyszukiwarki. Próbą połączenia korzyści obu strategii są tworzone ostatnio wapplikacje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przy wyborze odpowiedniej strategii ważne jest zdefiniowanie i poznanie odbiorców oraz dopasowanie rozwiązania do nawyków, umiejętności i preferencji grupy celu. Dzięki temu łatwiej jest osiągnąć cele biznesowe.
Adrian Kielich, Mobile Marketing Coordinator, Mobext Polska
Praktycznie od pojawienia się pierwszych aplikacji rywalizują one o popularność ze stronami mobilnymi. Według badania Our Mobile Planet więcej polskich użytkowników skorzystało do tej pory z przeglądarki mobilnej (69%), niż z aplikacji (35%). Wyniki wskazują jednak, że to właśnie dedykowane aplikacje są bardziej preferowane. Natywne aplikacje mają przewagę nad stronami mobilnymi, ponieważ z perspektywy użytkownika – są po prostu przyjemniejsze w obsłudze. Zazwyczaj lepiej wyglądają, płynniej działają, a niektóre z nich mogą być używane także offline. Aplikacje pozwalają też na wykorzystanie zaawansowanych funkcji telefonu takich jak m.in. żyroskop. Powodem regularnego korzystania z aplikacji jest ich dostępność „na wyciągnięcie palca”. W przypadku korzystania z mobilnych stron mobilnych musimy najpierw otworzyć przeglądarkę, co oznacza wykonanie przynajmniej jednego kroku więcej. Dlatego mając do wyboru dedykowaną aplikację lub stronę mobilną, użytkownicy częściej korzystają z aplikacji.
Użytkownicy smartfonów korzystają głównie z aplikacji rozrywkowych (video, gry, muzyka), komunikacyjnych i społecznościowych. Przeglądarkę w telefonie preferują do przeglądania informacji na portalach, wyszukiwania treści oraz zakupów i operacji finansowych. (Generation Mobile 2012, badanie PBI III 2012).