D – Double opt-in (Encyklopedia Marketingu)

D – Double opt-in (Encyklopedia Marketingu)
Czym jest Double opt-in? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
3 min czytania 2018-02-28

fot. unsplash.com

1. Radosław Molak, Account Manager, Cube Group
2. Marek Włodarczyk, Country Manager Poland w Optivo an Episerver Company
3. Agata Chmielewska, E-commerce & Online Marketing Specialist
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >

Double opt-in

[Radosław Molak:] Double opt-in jest to 2-etapowy proces zapisu do newslettera, w którym użytkownik dodatkowo potwierdza swoje zainteresowanie subskrypcją, klikając link w otrzymanym mailu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Double opt-in (DOI) to dobra praktyka e-mail marketingowa. Jeżeli chcemy wysyłać nasz newsletter do świadomych użytkowników, to jednym z pierwszych kroków jest właśnie uruchomienie procesu Double Opt-In. Mamy wtedy pewność, że użytkownik przemyślał i potwierdził chęć otrzymywania naszego newslettera. Od samego początku więc tworzymy bazę subskrybentów jakościową i efektywną.

DOI daje nam także pewność prawną – nikt nie będzie mógł zarzucić nam, że nie wyraził zgody na otrzymywanie mailingu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

O czym należy pamiętać, tworząc taką automatyczną wiadomość potwierdzającą chęć zapisania się?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

1. Poinformuj użytkownika jeszcze na swojej stronie, że będzie musiał potwierdzić swoją chęć otrzymywania subskrypcji na mailu:


Rys. W taki sposób sklep MUMU (mumubags.com – marka włosko-polsko-szwedzka) informuje użytkownika o drugim etapie subskrypcji.

2. Pamiętaj o zauważalnym temacie Twojego maila – niech konwertuje!


Rys. Przykład tytułu maila z potwierdzeniem zapisu do newslettera wysyłanego przez RTV EURO AGD.

3. Postaw na prosty, ale angażujący przekaz.

4. Zapewnij, że otrzymywane maile – newslettery będą dla użytkownika wartościowe (informacje o rabatach, promocja i innych ofertach, które są tylko dla subskrybentów).

5. I oczywiście umieść CTA („Potwierdź subskrypcję” ; „Aktywuj konto”) lub link zapisu. Zdecydowanie jestem zwolennikiem CTA, suchy link może wystraszyć, a newslettery jednak powinny być atrakcyjne.

6. Nie zapomnij o logotypie Twojej firmy. Odbiorcy lubią stałą i powtarzalną formę newslettera (widoczny nadawca, oznaczenie, że jest to newsletter itd.).


Rys. Kreacja maila z potwierdzeniem zapisu do newslettera wysyłanego przez RTV EURO AGD.

7. Warto dodać w stopce maila także informację o polityce prywatności.

8. I oczywiście podziękuj użytkownikowi za zapis. 🙂

Niestety, ale DOI nie jest powszechną praktyką… Zazwyczaj użytkownik jest tylko informowany o zapisie do newslettera, co nie daje pewności, że podany przez niego e-mail jest prawdziwy lub faktycznie należy do niego.

W wielu przypadkach, nawet gdy mamy wdrożony Double opt-in przekaz jest banalny i nieatrakcyjny. Skuteczny newsletter to taki, który faktycznie jest czytany przez odbiorcę, dlatego musi zachęcać nie tylko treścią, ale i formą – najlepiej od pierwszego kontaktu!

 

Autor definicji:

Radosław Molak
Account Manager, Cube Group

Realizował działania e-marketingowe m.in. dla marek Provident, innogy, First Data Polska, Tchibo, Marvipol. W e-mail marketingu wyspecjalizował się, zdobywając doświadczenie w sieci mailingowej MailSales, posiadającej prawie 1 mld kont e-mail w bazach. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim, broniąc pracę dyplomową o niedozwolonych praktykach w reklamie.

[Marek Włodarczyk:] Pierwszą i najważniejszą zasadą prowadzenia efektywnych działań e-mail marketingowych, od których każdy marketer powinien zacząć, jest budowanie bazy danych w oparciu o zgody użytkowników na komunikację z nimi. Najlepszym sposobem na generowanie baz danych jest stosowanie metody double opt-in (DOI), która nakłada na użytkownika obowiązek podwójnego wyrażenia zgody na otrzymywanie treści drogą e-mailową.

Zapisanie się na listę odbiorców newslettera składa się zatem z dwóch etapów. Po wpisaniu przez użytkownika adresu e-mail w formularzu zapisu, np. na stronie internetowej czy landing page, na podany adres zostaje wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Użytkownik ten trafia do listy odbiorców danej firmy dopiero po kliknięciu we wspomniany link aktywacyjny, a więc po ponownym wyrażeniu chęci zapisu na newsletter.

Dzięki procedurze double opt-in, od samego początku budowania bazy danych mamy pewność, że wysyłanie wiadomości do danego odbiorcy jest zgodne z prawem oraz najlepszymi praktykami e-mail marketingowymi. Na każdym etapie komunikacji z konkretnym subskrybentem jesteśmy w stanie udowodnić, że dana osoba zapisała się na nasz newsletter. Prawidłowo zbierane zgody powinny zawierać następujące informacje:

  • treść deklarowanej zgody
  • czas rejestracji i adres IP
  • treść wiadomości e-mail z linkiem potwierdzającym
  • czas ostatecznego potwierdzenia zgody

Stosowanie tej metody zapobiega dokonywaniu subskrypcji w czyimś imieniu osobom trzecim, dzięki czemu marketerzy wiedzą, że adresy zawarte w liście odbiorców należą do osób realnie zainteresowanych otrzymywaniem informacji handlowych. Budowanie bazy danych, przy zastosowaniu zasady DOI, skutecznie zapobiega także atakom hakerów na listy odbiorców. Dzięki temu mamy pewność, że do bazy nie trafią spam trapy czy też nieistniejące adresy e-mail, do których wysyłka newslettera grozi m.in. utratą reputacji domeny czy blokadą ze strony providera pocztowego lub CSA.

Double opt-in powinien więc stanowić fundament skutecznego i opartego na zgodzie e-mail marketingu. Konieczność podwójnego potwierdzenia przez użytkownika chęci otrzymywania wiadomości, najczęściej będącymi informacjami handlowymi, pozwala marketerom uniknięcia sytuacji, w których długo planowana kampania mailingowa nie trafi do odbiorców, ponieważ zostanie zakwalifikowana jako spam.

 

Autor definicji:

Marek Włodarczyk
Country Manager Poland w Optivo an Episerver Company

 

 

 

[Agata Chmielewska:] Budując własną bazę mailingową mamy wiele metod pozyskiwania adresów e-mail. Są to m.in. formularze zapisu czy pop upy na stronie www, specjalne landing page lub ulotki drukowane. Jednak po wypełnieniu formularza zapisu możemy wymagać od użytkownika potwierdzenia zapisu lub też nie. Double opt-in to właśnie budowanie bazy mailingowej z potwierdzeniem. Użytkownik po zapisie otrzymuje wiadomość e-mail ze specjalnym linkiem aktywacyjnym. Dopiero po kliknięciu w ten link adres e-mail jest aktywowany w Twojej bazie, a użytkownik będzie otrzymywał Twoje newslettery.

To jedna z najlepszych praktyk e-mail marketingowych, gdyż zapobiega zapisywaniu się na Twoją listę botom. Masz też pewność, że użytkownik nie popełnił błędu we wpisywaniu adresu e-mail i zrobił to świadomie, czyli chce otrzymywać Twoje wiadomości.

Dzięki double opt-in Twoja baza mailingowa jest bardziej wartościowa. Ponadto unikniesz kary za wysyłanie niezamówionej informacji handlowej – masz przecież dowód na to, że adres e-mail został podany przez odbiorcę i nie pozyskałeś go w nielegalny sposób.

 

Autorka definicji:

Agata Chmielewska
E-commerce & Online Marketing Specialist