2 marca br. Sąd Najwyższy oddalił w całości skargę spółki FoodCare i wydał ostateczny wyrok potwierdzający, że prawo do oznaczenia „TIGER” na rynku napojów energetycznych posiada wyłącznie Dariusz Michalczewski. Decyzja sądu jednocześnie potwierdza, że po rozwiązaniu umowy licencyjnej z firmą przez Michalczewskiego oraz jego Fundację „Równe Szanse”, wygasły wszelkie podstawy dla FoodCare do korzystania z oznaczenia „TIGER” na rynku energetyków.
Na skutek wyroku Sądu Najwyższego na korzyść Dariusza Michalczewskiego i jego fundacji zostały utrzymane w mocy zakazy dla spółki FoodCare dotyczące m.in. sprzedaży i reklamy napojów z oznaczeniem „TIGER”.
Zobacz również
– Prawie 10 lat walki i wielka spektakularna wygrana – wyrok Sądu Najwyższego jest ostateczny i nokautujący dla FoodCare. Sąd jednoznacznie potwierdził, że prawo do oznaczenia „TIGER” dla napojów energetycznych należy do mnie. I od tego wyroku nie ma odwołania. Warto było walczyć i się nie poddawać – podsumował Dariusz Michalczewski.
W swoim uzasadnieniu sąd podał m.in., że to Dariusz Michalczewski jako pierwszy rozpoczął używanie oznaczenia „TIGER” na rynku energetyków i wyłącznie jemu przysługuje prawo do „powszechnie znanego znaku towarowego” na tym rynku, a prawo do tego znaku w żadnym zakresie nie przysługuje spółce FoodCare.
Ponadto Sąd Najwyższy stwierdził, że korzystając z oznaczenia „TIGER” dla napojów energetyzujących po rozwiązaniu umowy z FoodCare przez Dariusza Michalczewskiego i Fundację „Równe Szanse”, firma popełniła czyny nieuczciwej konkurencji, a w szczególności naruszyła dobre obyczaje w obrocie gospodarczym.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak czytamy w informacji prasowej, spór dotyczący oznaczenia „TIGER” rozpoczął się w 2010 roku, kiedy to Fundacja „Równe Szanse” oraz Dariusz Michalczewski rozwiązali umowę licencyjną ze spółką Foodcare, wskutek czego wygasło upoważnienie dla tej firmy do korzystania z oznaczenia „TIGER” oraz pozostałych dóbr niematerialnych Michalczewskiego. Powodem rozwiązania umowy było niewywiązywanie się przez Foodcare z przewidzianych w niej obowiązków, a w szczególności zaprzestanie płacenia Fundacji należnego wynagrodzenia z tytułu licencji na używanie oznaczenia „TIGER”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Już w styczniu 2011 roku Sąd Okręgowy w Krakowie wydał postanowienie, które następnie utrzymał w mocy Sąd Apelacyjny, zakazujące spółce FoodCare wprowadzania do obrotu i reklamy napojów z oznaczeniem „TIGER”. W marcu 2016 roku Sąd Okręgowy w Krakowie wydał wyrok na korzyść Dariusza Michalczewskiego i Fundacji, który został utrzymany wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 5 marca 2018, a wczoraj potwierdzony wyrokiem Sądu Najwyższego.
W chwili obecnej, na podstawie podpisanej w 2010 roku umowy z Fundacją „Równe Szanse” oraz Dariuszem Michalczewskim, spółki z Grupy Maspex posiadają wyłączną licencję na korzystanie m.in. z oznaczenia „TIGER” i pseudonimu Dariusza Michalczewskiego „Tiger”, znaków towarowych z określeniem „Tiger”, a także do wykorzystywania wizerunku Dariusza Michalczewskiego.
PS
Skutkiem czynów nieuczciwej konkurencji spółki FoodCare względem firmy Dr. Oetker Polska, Sąd Okręgowy w Katowicach zakazał wprowadzania do obrotu gospodarczego opakowania Pierniczków świątecznych marki Gellwe.