Podczas IV Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu Microsoft oraz Eurocash zaprezentowali „Detalisty 4.0”, czyli wizję inteligentnego sklepu przyszłości, dzięki któremu właściciele marketów mogą dokładnie poznać swoich klientów i precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby.
W jaki sposób? Otóż m.in. za pomocą inteligentnego regału wyposażonego w czujniki i kamery, dzięki któremu właściciel marketu będzie miał wiedzę o tym, kto odwiedził jego sklep, ile czasu w nim spędził, ale przede wszystkim, jakie produkty wybrał, a które odłożył.
Zobacz również
Ponadto, podłączone do regałów ekrany będą wyświetlać dopasowaną do konsumenta treść w zależności od jego płci, wieku czy nastroju. Umożliwią one zarówno prezentację reklam czy inspiracji zakupowych, ale także wyświetlanie danych produktu czy informacji o trwającej promocji. Wchodzą one również w interakcje z użytkownikiem w momencie, gdy ten podniesie produkt z półki.
– Dzięki mechanizmom analizującym obecność klientów na terenie sklepu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej budować portret naszych klientów. Możemy sprawdzić jakiej są płci, ale także w jakim humorze robią zakupy. Dokładnie wiemy, kto dotyka produktów na półkach i na tej podstawie możemy lepiej dobierać znajdujący się na nich asortyment. Co więcej, dzięki analizie zakupów, jesteśmy także w stanie proponować klientom produkty komplementarne, zwiększając dzięki temu wartość ich koszyka zakupowego. Po raz pierwszy mamy szansę pokazać tak precyzyjną wiedzę o kliencie – mówi Jarosław Sokolnicki z Microsoft.
Połączenie danych w czasie rzeczywistym, pochodzących z czujników sklepowych (zlokalizowanych na półkach czy w kamerach) oraz np. informacji o lokalnym rynku, jakie udostępnia firma Eurocash, daje niezależnym przedsiębiorcom szansę rozwoju zupełnie nowego podejścia do konsumentów. Informacje te pomagają m.in. w prognozowaniu sprzedaży dziennej i tygodniowej, także w oparciu o tzw. planogramy, analizę profili konsumentów i dopasowywanie do nich produktów czy propozycji dotyczących zamówień. Dzięki temu właściciele sklepów mogą lepiej zarządzać asortymentem w inteligentny sposób, zwiększać sprzedaż czy zysk netto, a przede wszystkim poprawić efektywność swoich działań.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W trakcie Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu można było też zobaczyć, jak działa inteligentna lada sklepu przyszłości. Dzięki umieszczonej w niej macie dowiemy się, jak długo dane produkty są w sklepie, skąd pochodzą lub jakie są ich wartości odżywcze. Tablety przymocowane do lady pozwolą zamówić produkt i wrócić po niego w dowolnym czasie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto, w inteligentnym sklepie przyszłości znalazł się także nowoczesny koszyk zakupowy ze skanerem i kasą, opracowany przez partnera Microsoft, Smart Cart. Koszyk ten pozwala z jednej strony eliminować kolejki, a z drugiej umożliwia robienie zakupów bez udziału sprzedawców, także w niehandlowe niedziele.
PS
Firma technologiczna Surge Cloud ma w planach uruchomienie 21 w pełni autonomicznych sklepów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Pierwszy pojawił się już w Poznaniu.
PS2
W styczniu br. Żabka zapowiedziała wprowadzenie podobnego konceptu autonomicznego sklepu.
PS3
W październiku 2018 roku w Poznaniu ruszył bezobsługowy i całodobowy supermarket Bio Family. Wdrożenie usługi Open 24/7 umożliwia klientom robienie codziennych zakupów przez 365 dni w roku – w nocy, każde święto i wszystkie niedziele wolne od handlu.