1. W marketingu najważniejsze jest…
Kreatywność i doświadczenie. Kreatywność, gdyż przez szereg lat warto wymyślać nowe pomysły, które inni potem adoptują i naśladują. Doświadczenie, by wiedzieć, jakich tematów nie ruszać, gdyż nie wypalą, tak by nie tracić cennego czasu. W marketingu istotna jest również znajomość różnych sektorów i obszarów, tak by doświadczenia przenosić, czerpać inspiracje, jak również nie ograniczać się wyłącznie do reklamy, czy narzędzi Public Relations.
2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…
Pierwsze reklamowe kampanie telewizyjne Muzodajni i Czasoumilacza, z udziałem światowych gwiazd, jak Rihanna – wtedy poczułem, że z polskim produktem można odnosić sukcesy, wygrywając z takimi światowymi gigantami jak iTunes, czy Spotify. Istotny był w tym wypadku również aspekt dodatniego wsparcia w cross promocji oferty sieci Plus, a więc wpływ na biznes Polkomtela, co miało znaczenie nie tylko w okresie sprzedaży firmy. Przy tej okazji, udało się pozyskiwać nowych Klientów, utrzymywać tych już pozyskanych, wreszcie wyjść nad wodę z przychodami i realizować cele stawiane przez firmę – to z pewnością dodaje skrzydeł na lata.
Zobacz również
3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…
Współudział w eventowej i PR’owej obsłudze drugiej wizyty Billa Gatesa w Polsce, dla firmy Microsoft. Projekt ten był dla mnie ciekawym doświadczeniem, gdyż rozmach, poziom bezpieczeństwa, ale i szybkość postępujących po sobie etapów wizyty (wykład na SGH, spotkanie z przedstawicielami najwyższej władzy, inne), były wyjątkowe. Taki projekt zaplanowany jest w najmniejszych szczegółach i poprzedzony kilkoma tygodniami ciężkiej pracy – niemal nie wychodzenia z biura. Najciekawszym jednak doświadczeniem była możliwość obserwowania przebiegu tej wizyty, przy jednoczesnym kontrolowaniu pracy kilku ekip fachowców.
4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumny, to…
Dwie udane premiery światowych brandów – Xbox 360, następnie Burger King. Miałem możliwość budowania strategii wejścia, rekomendacji centrali firmy Microsoft i Amrest rozwiązań, które mogą zadziałać w Polsce, dobrać miejsce, zdarzenia, celebrytów i program artystyczny. Czuwałem też nad pracą biura prasowego. Sądząc po wspomnieniach osób, które miały okazję być na tych eventach, oraz patrząc na dorobek PR’owy, jaki po nich pozostał, wnoszę, że były to jedne z bardziej udanych premier zagranicznych produktów w Polsce.
5. Kampania, której twórcom mógłbym zazdrościć, to…
Podziwiam ekipę realizującą Ford Kite Cup za to, że mogą niemal całe lato spędzić na Półwyspie Helskim i innych polskich kurortach nadmorskich, prowadząc działania marketingowe powiązane ze sportami wodnymi – fajnie by było w lato przenosić się do Chałup i prowadzić działania na miejscu, do tego realizować inne projekty zdalnie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu, to…
Content marketing, jednak po latach spędzonych na promocji contentu gamingowego, wideo, muzyki, erotyki i ezoteryki u operatorów komórkowych w Play i Plus, mam wrażenie, że całkowicie inaczej rozumiem ten zwrot, niż to, co pojawia się na łamach pism branżowych i w opiniach ludzi z PR’u, czy reklamy. Niemniej jednak, szeroko pojęty content marketing, ze szczególnym naciskiem na wideo, audio, oraz elementy gamingowe, lojalizujące, jak w programach lojalnościowych przyszłości, to bardzo obiecujący kierunek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…
Wszystko to, co wiąże się z pierwszą falą rozwoju nowych narzędzi dotyczących marketingu na portalach społecznościowych. Do głosu dochodzą specjaliści od obsługi platform, a w cień idzie stara, dobra szkoła budowy marki, działań długoterminowych, sprofilowanych na budowę przyszłych trendów. Myślę, że fachowcy starej szkoły, muszą szybko nadrobić zaległości z nowych trendów i odebrać blogerom-amatorom kwestie związane z obsługą marek, szczególnie jeśli celem jest jej długoterminowa budowa, a w tle jest intencja wzrostu sprzedaży produktów.
8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…
Równorzędne, partnerskie relacje. Przerost ego, czy nadmierne przywiązanie do własnych pomysłów, jest w tej relacji nie wskazane. Model win-win jest idealny i fajnie, aby obie strony wzajemni się wspierały, udrożniały transparentność oraz zdrowy przepływ informacji, zarówno tych dobrych, jak i złych.
9. Swoje inspiracje czerpię z…
Inspiracje czerpię z zagranicznych audiobooków, których słucham podczas pływania, jak również z wywiadów z futurologami i ludźmi sukcesu, jakie dostępne są np. na kanałach Youtube. Szereg inspiracji czerpię też z podróży, a więc z życia. Ostatnio też, staram się rozwijać poprzez sprawdzenie wszystkiego na sobie samym – to przynosiło mi dobre efekty w czasach pracy dla Microsoft, Polkomtela, następnie Cyfrowego Polsatu, dlatego jeśli działam przy muzyce, sam wydaję też własną muzykę i się uczę w mikroskali, jeśli działam w reklamie, sam reklamuję też swój produkty, jeśli działam PR’owo, jestem również rzecznikiem prasowym własnej marki.
10. Moja kampania marzeń…
Chciałbym kiedyś pomóc polskiej firmie w osiągnięciu światowego sukcesu i powszechnej rozpoznawalności. Podobnie, chciałbym być częścią światowego sukcesu polskiego artysty, dlatego tak jak kiedyś stawiałem na Sistars, tak teraz wspieram Marinę – sądzę, że ma ona masę atrybutów, które mogą pozwolić jej zaistnieć na arenie międzynarodowej. Fajnie by było mieć również własny start-up, który mógłby być rozwijany dzięki wsparciu wiedzy i kapitału np. z Doliny Krzemowej.
11. Zajmuję się marketingiem, dlatego że…
Zajmuję się marketingiem, gdyż dzięki temu, mogę liczyć na nowe wyzwania, a jednocześnie stale rozwijać swoją wiedzę i umiejętności. Po kilkuletniej szkole PR’u w najlepszych agencjach, pracując m.in. dla Microsoft, mogłem rozwijać swoją eksperckość w świecie content marketingu, przenosząc usługi dodane w Play i Plus, na wyższy poziom, kreując rozwiązania, które po dziś dzień są powielane przez czołowe firmy branży rozrywkowej. Po drodze były własne biznesy i masa wiedzy ze świata eventów oraz rozrywki. Teraz skoncentrowany jestem na reklamie i chcę również w tym obszarze wiedzieć coraz więcej.
dr Piotr Turek
Ekspert rynku treści cyfrowych oraz usług dodanych. Pracował w grupie Cyfrowy Polsat, oraz w Polkomtel (sieć Plus), rozwijając m.in. serwisy muzyczne: Muzodajnia, Czasoumilacz, jak również w P4 (sieć Play). Doświadczenie zdobywał w czołowych agencjach Public Relations (Sigma International, Edelman Polska), działając na rzecz m.in. Microsoft. Posiada tytuł doktora nauk ekonomicznych (Szkoła Główna Handlowa). Pasjonuje się futurologią – prowadzi portal Futuristoftheyear.com. Jest wreszcie współautorem najnowszej publikacji IAB „Audio Online. Reklama i muzyka”.