Marka, której nie da się pomylić
Podczas webinaru poświęconego budowaniu tożsamości marek uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak sprawić, by ich marka była natychmiast rozpoznawalna i wyróżniała się na tle konkurencji. Kluczowe tematy obejmowały budowanie Dystynktywnych Asetów Marki, metodę skutecznego mierzenia ich efektywności oraz sposoby na budowanie ich jeszcze większej siły i atrakcyjności.
Webinar poprowadziła Joanna Rewaj, Strategy & Innovation Associate Director w Dragon Rouge.
Marka powinna być „sobą”
Rozpoznawalność i wyróżnialność to fundamenty silnych marek. Siła marki nie opiera się wyłącznie na unikalnych korzyściach funkcjonalnych i emocjonalnych. By zwiększać penetrację, koniecznie trzeba zadbać o fizyczną i mentalną dostępność, a poprawę tej ostatniej zapewniają dystynktywne asety marki – wszystkie te elementy, które sprawiają, że marka jest rozpoznawana i nie mylona z innymi markami na rynku.
– Większość ludzi nie analizuje marek, których używa, w przemyślany i świadomy sposób. Według badań Havas Media 75% marek mogłoby zniknąć bez większego wpływu na konsumentów, którzy z łatwością znaleźliby dla nich alternatywę – podkreśliła Joanna Rewaj.
Czym są dystynktywne asety?
Dystynktywne asety to elementy wizualne, werbalne i dźwiękowe, które sprawiają, że marka jest natychmiastowo rozpoznawalna – nawet bez konieczności użycia logo czy nazwy. Do najbardziej efektywnych assetów należą m.in.:
- Kształt – np. trójkątne chipsy Doritos czy butelka Coca-Coli.
- Kolor – magenta T-Mobile, fiolet Play, czerwień Coca-Coli.
- Slogan – „Just Do It” Nike czy „I’m Lovin’ It” McDonald’s.
- Dźwięk – charakterystyczne dźwięki Bonduelle czy jingle McDonald’s.
- Postaci i maskotki – żółw z reklamy Link4 czy pułkownik Sanders KFC.
– Marki są łatwo zastępowalne, bo ludzie mają wiele innych spraw na głowie. Nawet lojalni konsumenci nie myślą o nich bez przerwy. Dlatego kluczowe jest wyróżnianie się w przestrzeni rynkowej – zauważa Joanna Rewaj.
Jak budować dystynktywność?
1. Spójność i konsekwencja
Najważniejsze dystynktywne asety powinny być konsekwentnie stosowane we wszystkich punktach styku z konsumentem. To one sprawiają, że marka jest rozpoznawalna bez dodatkowego kontekstu.
– Jeśli mamy charakterystyczny kształt, kolor czy dźwięk, musimy używać go regularnie i konsekwentnie. Inaczej nie utrwali się w świadomości konsumentów – podkreśla Joanna Rewaj.
2. Kreatywne ożywianie assetów
Samo mechaniczne powtarzanie dystynktywnych asetów to jednak czasem za mało, zwłaszcza w realiach żywych, dynamicznych mediów społecznościowe – muszą być one aktywnie wykorzystywane, aby angażowały uwagę odbiorców. Media społecznościowe wymagają bardziej dynamicznych strategii kreatywnych, nie możemy sobie pozwolić na sztywność systemów identyfikacji. Należy szukać balansu między konsekwencją i kreatywnością.
– Najbardziej skuteczne marki nie tylko posiadają mocne asety, np. charakterystyczne kształty, ale też konsekwentnie i kreatwynie wykorzystują je w komunikacji – w reklamach, grafikach i mediach społecznościowych, by utrwalić skojarzenia w pamięci konsumenta – mówi Joanna Rewaj.
3. Ewolucja bez utraty tożsamości
Marki, które nie odświeżają swojej tożsamości, tracą na aktualności i osłabiają swoją fizyczną i mentalną atrakcyjność.
– Nie wystarczy, że marka raz zbuduje rozpoznawalność – musi stale odnawiać swoją obecność w umysłach odbiorców – mówi Joanna Rewaj.Dystynktywne asety nie gwarantują automatycznie sukcesu, ale stanowią jego fundament. Aby marka mogła się rozwijać, powinna łączyć je z kreatywnym i dynamicznym podejściem do budowania tożsamości. Wyróżnianie się to proces, który wymaga nieustannego dostosowywania do zmieniającego się świata. Żywe, dynamiczne media wymagają dynamicznych i elastycznych systemów tożsamości.