Dzień 4. na Cannes Lions International Festival of Creativity 2023

Dzień 4. na Cannes Lions International Festival of Creativity 2023
Tegoroczny Cannes Lions International Festival of Creativity 2023 rozpoczął się 19 czerwca i potrwa do najbliższego piątku. Dziś przedstawiamy krótką relację z czwartego dnia festiwalu.
O autorze
2 min czytania 2023-06-23

Tym razem lekcja od Apple, pierwszej firmy na świecie, której wartość przekroczyła trylion dolarów.

Tor Myhren, vice-CMO Apple zaczął wykład od podkreślenia roli agencji kreatywnych i mediowych w tworzeniu sukcesu marki. Czasem tylko outsider potrafi ujrzeć coś naprawdę wyraźnie. Apple płaci agencjom za to, by go nieustannie challengowały, ponieważ o wiele łatwiej się cofnąć, niż pchać rzeczy do przodu.

– Strategy is sacrifice – kiedy pitchujesz strategię kampanii Apple’owi, to im dłużej ją opowiadasz, tym mniej będą Ci wierzyć. Najlepsze strategie są małe, wąskie, potrafią tańczyć na koniuszku szpilki. Z tak zawężonej strategii, wyrażonej w kilku słowach, zostaje tylko prawda.

Przykład – Apple Watch. Przez wiele lat komunikowany był głównie jako mniejszy i bardziej poręczny iPhone. Od tego roku jednak strategia Apple Watch wyrażona jest następująco: „The ultimate device for a healthy life„. Dzięki temu Apple nawiązał partnerstwa z lekarzami, sportowcami itd. tworząc przy okazji komunikację będącą wyrazem tej zwięzłej, acz mocnej strategii. (Btw, w reklamie słychać nagrania rozmów z 911, które naprawdę się odbyły).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Layers are killers – im dłuższą masz w swojej organizacji drogę decyzyjną, tym większa szansa na ubicie dobrego pomysłu. Każda kolejna „warstwa” sprawia jedynie, że pomysł i jego realizacja będą gorsze. Apple wychodzi z założenia, że skoro otacza się ludźmi posiadającymi talent (znowu kudos dla agencji), to droga od pomysłu do akceptacji nie musi być kręta. Co więcej – Apple w ogóle nie bada swoich reklam, wychodząc właśnie z powyższego założenia (przypominam: firma wyceniana na trylion dolarów).

– You can do image and product campaign at once – nie trzeba poświęcać wizerunku marki dla pokazania produktu. Przykład – kampania „Apple Work Underdogs” , w której produkt pojawił się 697 razy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Media is art – strategia mediowa Apple jest równie krótka i konkretna: „Make space we’re using as a media touchpoint better – because beautifying does not pollute„. Apple przykłada szczególną wagę do tego, by ich komunikacja nie zaśmiecała feedu, a czyniła go lepszym dla konsumenta. Przykład: współpraca z Seleną Gomez (teledysk nakręcony w 100% iPhonem 11).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jedynym touchpointem, który promował produkt przy tej kampanii był pre-roll z behind the scenes, wyświetlany wyłącznie przed teledyskiem. Apple uznało, że to najlepsze i jedyne miejsce do pokazania produktu i procesu, które przy okazji wzbogaca story z klipu.

Value > Volume

Autor: Kuba Sagan, co-founder & creative director Feeders Agency

PS Dzień 1., 2. i 3. na Cannes Lions International Festival of Creativity 2023

Relację z pierwszego dnia festiwalu przeczytasz tutaj, z drugiego dnia tutaj, natomiast z 3. – tutaj.

PS2 Apple prezentuje swoje pierwsze okulary AR

5 czerwca br. Apple zaprezentowało pierwsze w swoim asortymencie gogle rozszerzonej rzeczywistości. Premierę w USA zaplanowano na początek 2024 roku.