eCommerce w czasach AI – jak zwiększyć przewagę rynkową, dzięki sztucznej inteligencji? (nagranie z webinaru)

eCommerce w czasach AI – jak zwiększyć przewagę rynkową, dzięki sztucznej inteligencji? (nagranie z webinaru)
Rozwiązania wspomagane przez AI wydają się być atrakcyjne dla biznesów, które chcą utrzymać swoich klientów. Jak sztuczna inteligencja może wspomóc naszą firmę? Między innymi o tym rozmawialiśmy podczas webinaru z Tadeuszem Żórawskim, Global eCommerce Strategy Director w Molecular Worldwide.
O autorze
2 min czytania 2023-07-03

Trwająca inflacja to wyzwanie dla handlu. Przedsiębiorcy chcą zachować rentowność swoich biznesów. Zgodnie z raportem stworzonym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce” w 2002 roku, aż 71 proc. konsumentów deklaruje, że stara się ograniczać swoje wydatki. Natomiast pozytywna wiadomość dla właścicieli sklepów internetowych jest taka, że aż 58 proc. internautów uważa, że zakupy w eCommerce są bardziej optymalne niż zakupy stacjonarne. 

Czy jednym z działań wspierających eCommerce w recesji może być AI? Jedno jest pewne – rewolucja AI nie ominęła branży eCommerce. Właściciele sklepów internetowych powinni skorzystać zatem z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. Przede wszystkim dlatego, że da im to realną szansę na zwiększenie sprzedaży oraz poprawienie doświadczeń zakupowych klientów.

Jak AI może pomóc w eCommerce?

– Zwykle ludzie myślą o tym, że sztuczna inteligencja potrafi pomóc w prosty sposób, natomiast obszarów zastosowań AI w eCommerce jest bardzo dużo. Oprócz ewentualnego tworzenia treści do eCommerce (opisów, artykułów) jest to (i na to zwróciłbym uwagę) wykorzystywanie sztucznej inteligencji do badań rynku i sondowania opinii klientów, czyli do definiowania tego, jaki produkt dobrze jest w eCommerce sprzedawać, odsprzedawać, oferować – mówi Tadeusz Żórawski. 

AI w eCommerce można wykorzystać na różne sposoby, na przykład: 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • w prognozowaniu popytu i zarządzaniu zapasami,

    Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • w optymalizacji strategii cenowej,

    NowyMarketing logo
    Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
    Rozwijaj się
  • przy wspomaganiu tworzenia treści,

  • przy personalizacji ofert,

  • w automatyzacji obsługi klienta,

  • w przeciwdziałaniu oszustwom,

  • przy wspomaganiu zarządzania i procesów.

– To nie jest skończona lista. Wymieniłem osiem głównych punktów, ale tych zastosowań jest i będzie dużo więcej – dodaje Tadeusz Żórawski.

Jeśli chcecie poznać listę narzędzi odpowiednich do wykorzystania w poszczególnych punktach z powyższej listy, zapraszamy do zapoznania się z nagraniem.

Jak korzystać z AI, by miało to sens?

– Przypomina mi się stwierdzenie „Ludzie nienawidzą, jak im się coś sprzedaje, ale uwielbiają kupować”, które zawsze w reklamie, marketingu czy eCommerce naprowadza mnie na to, że istotne jest nie to, by coś komuś sprzedawać, tylko żeby temu odbiorcy pomóc to kupić. W związku z tym, jeśli przyglądam się narzędziom sztucznej inteligencji to patrzę w szczególności na takie, których nie użyłbym tylko jako sprzedawca, ale te, których użyłbym przy zakupie – komentuje Tadeusz Żórawski.

– Mam wrażenie, że kryzys, który teraz następuje to nie jest kryzys podaży tylko to jest kryzys popytu. W tej chwili, dzięki AI następuje ogromny wysyp i ogromnie łatwo jest tworzyć bardzo różne treści, natomiast pytanie jest takie: czy one są przekonujące dla osób, które mają kupić jakiś produkt – dodaje Tadeusz Żórawski.

Mity kontra rzeczywistość

W temacie wykorzystania AI w biznesie pojawia się wiele mitów. Niektórym wydaje się, że korzystanie z dostępnych narzędzi to podanie wszystkiego na tacy i przyjście na gotowe. Nic bardziej mylnego. Sztuczna inteligencja nie jest obecnie na tak zaawansowanym poziomie. 

Jednym z mitów, który funkcjonuje w kwestii wykorzystania AI jest przekonanie, że sztuczna inteligencja sama przygotuje odpowiednie materiały, na dodatek przy wykorzystaniu niskiego budżetu. Tymczasem, rzeczywistość pokazuje, że rozwiązania AI trzeba odpowiednio wybrać i zaprogramować.

– W mediach społecznościowych często pojawiają się obrazy prawie, że doskonałe, w związku z tym myślimy, że można je łatwo uzyskać. Jednak wpisany prompt pokazuje, że potrzebna jest wiedza, doświadczenie i wiele prób – mówi Tadeusz Żórawski.

eCommerce w recesji

– Zestawiłem coś, co nazwałem „ABCDE eCommerce’u”, jeśli chodzi o tworzenie treści, które eCommerce są przedstawione. Zaczyna się od audytu, później zrozumienie zachowań zakupowych, następnie tworzenia treści, kolejno zarządzanie treściami na platformach oraz włączanie rozwiązań digital i martech, w tym AI – mówi Tadeusz Żórawski

Przed eCommerce jeszcze wiele pracy. 

– Okazuje się, że niewiele produktów jest pokazywanych w eCommerce dobrze, a im więcej zdjęć, opisu, contentu, tym większa konwersja na sprzedaż – dodaje Tadeusz Żórawski.

Więcej dobrych praktyk w zakresie wykorzystania AI w eCommerce oraz tego, jakie zmiany warto wprowadzić w biznesie, by zwiększyć sprzedaż, znajdziecie w naszym webinarze.