…działań komunikacyjnych kampanie marketingowe w 2016 roku. Organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Nagrody Effie wręczyli przewodniczący grup eksperckich oraz przedstawiciele sponsorów Konkursu i Gali. Galę poprowadził Piotr Kraśko, dziennikarz i prezenter telewizyjny.
Zobacz również
Złote statuetki w XVIII edycji konkursu Effie Awards otrzymali twórcy kampanii:
- „Gang Świeżaków” – przygotowaną przez MEC i Duda Polska dla firmy Jerónimo Martins Polska; (w kategorii: RETAIL/KANAŁY SPRZEDAŻY)
- „Wojna z rakiem” – przygotowaną przez Saatchi & Saatchi IS, Big Picture, oraz Platige Image dla Alivia – Fundacji Onkologicznej Osób Młodych; (w kategorii Pro Bono)
- „Bonjour w Carrefour” – przygotowaną przez Saatchi & Saatchi IS, Arena (Havas Media Group), oraz K2 Media dla firmy Carrefour Polska; (w kategorii: RETAIL/KANAŁY SPRZEDAŻY)
- „Daj się zaskoczyć!” – przygotowaną przez Publicis, MEC, oraz GoldenSubmarine dla firmy Nestlé Polska; (w kategorii: ŻYWNOŚĆ)
- „Szukamy Mamy 2016” – przygotowaną przez VML Poland dla Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce; (w kategorii PRO BONO)
- „Gatunek Pradawny Niepasteryzowany” – przygotowaną PZL, Tailor Made PR, Zenith, oraz Huta 19 im. Joachima Fersengelda dla firmy Kompania Piwowarska; (w kategorii: LAUNCH/RELAUNCH)
- „Pojednanie” – przygotowaną przez Carat Polska, Posterscope Poland, oraz Isobar Poland dla Forum Film; (w kategorii MEDIA, KULTURA I ROZRYWKA)
W tegorocznej edycji nie przyznano nagrody Grand Prix.
Wyróżnienia dla agencji:
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
- Tytuł najbardziej efektywnej agencji roku otrzymała agencja Saatchi & Saatchi IS, a najbardziej efektywnej agencji mediowej roku: Mediacom Warszawa. Zajęli oni pierwsze miejsca w rankingach Effie 2017.
Do tegorocznej edycji konkursu Effie Awards zgłoszono 219 kampanii w 24 kategoriach. Prace oceniało 104-osobowe jury pod opieką 8 przewodniczących grup eksperckich oraz przewodniczącego jury. W tym roku zostały dodane dwie nowe kategorie: Turystyka i podróże oraz Performance marketing / e-commerce. Została również zapowiedziana nowa kategoria w przyszłorocznej edycji konkursu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Współczesny efektywny marketing realizujący cele biznesowe to nie tylko Komunikacja Marketingowa. To także polityka produktowa i cenowa, Big Data i CRM, kanały dystrybucji, technologia. Granica między marketingiem, a strategicznym i multidyscyplinarnym prowadzeniem biznesu zaciera się coraz bardziej. Inwestycja w ten obszar powinna uwzględniać wszystkie dobrze zintegrowane funkcje. Taki jest wymóg dzisiejszego przyspieszenia i rozwoju w wielu obszarach życia. Stąd wprowadzenie od przyszłorocznej edycji konkursu Effie nowej kategorii, na razie pod roboczą nazwą “Marketing Business Case” – poinformował podczas Gali Adam Pienkowski, Dyrektor Generalny McDonald’s Polska, Przewodniczący Jury Effie Awards 2017 – chcemy doceniać firmy, które realizują szeroko rozumiane działania marketingowe nie koncentrując środków wyłącznie na komunikacji. Dać szansę zgłaszania prac, które nie mieszczą się w dzisiejszych ramach konkursu, a skutecznie budują markę. Jednym z podstawowych kryteriów oceny pozostanie efektywność. W odniesieniu do warstwy kreatywnej znaczenia nabierze innowacyjność, umiejętność nowatorskiego wyjścia naprzeciw potrzebom dzisiejszego odbiorcy. Kwestie coraz częściej rozstrzygające o ostatecznym sukcesie na konkurencyjnym rynku.
Podczas Gali została również zapowiedziana publikacja Białej Księgi dobrych praktyk przetargowych zakupu komunikacji marketingowej.
„Nasza branża na przetargi wydaje przynajmniej 150 milionów złotych rocznie. Koszty przetargów obciążają wszystkich uczestników rynku reklamowego, ten ciężar osłabia agencje i tak, jak każdy koszt musi być uwzględniony w ostatecznym bilansie firmy, co w konsekwencji również przekłada się na ceny usług dla klientów. W celu optymalizacji kosztów związanych z przetargiem, razem z PSML i innymi partnerami wypracowaliśmy wspólnie Białą Księgę, a 24 listopada spotykamy się wszyscy razem na podpisanie Umowy Branżowej – zapowiedzieli podczas Gali: Szymon Gutkowski, Prezes SAR oraz Paweł Tyszkiewicz – Pełnomocnik Zarządu SAR.
Konkurs Effie Awards to najbardziej prestiżowy konkurs w branży marketingowej. W Polsce organizowany jest od 2000 roku. Co roku znacząco przybywa zgłaszanych projektów oraz otwierane są nowe kategorie. Do tego roku włącznie do konkursu Effie Awards zgłoszono już 2232 kampanie (wliczając rok 2017).
Organizator: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
Doradca Prawny: Firma prawnicza LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy
Konkurs wspierają:
- Sponsorzy Strategiczni: Radio Zet, TVN, New Age Media,
- Sponsorzy Wspierający: Facebook, AMS, YouTube,
- Partnerzy Merytoryczni: Premium TV, IMS Sensory Media, Wirtualna Polska,
- Partnerzy: Kukbuk, Jura
- Partnerzy Technologiczni: LG, Siskin
- Patron Główny: Konfederacja Lewiatan
- Patroni Medialni: Chillizet, Dziennik Gazeta Prawna, My Company, Nowy Marketing, Marketing przy kawie, Monitor Magazine, ThinTank Magazine.
Poniżej przedstawiamy uzasadnienia członków jury dotyczące przyznania nagród.
Biedronka – Gang Świeżaków
Jak zbudować najpopularniejszy detaliczny program lojalnościowy w Polsce w kategorii, w której lojalność klienta jest na wagę złota, a wydatki reklamowe konkurencji są dużo wyższe? Laureaci złotej statuetki Effie wykazali się niestandardowym podejściem – wywołali wojnę na „świeżość”, która spowodowała maskotkową histerię u Polaków. Strategia batalii zbudowana została dodatkowy oparciu o trend zdrowego odżywiania i rolę świeżych produktów w diecie. Upieczono tu dwie pieczenie: zbudowano lojalność klientów, a jednocześnie wzrosła percepcja świeżości produktu. Wizerunek marki zyskał wartościowy wymiar – pomaganie w kształtowaniu dobrych nawyki żywieniowych u dzieci. Gang Świeżaków zadziałał jak prawdziwy gang, któremu nie można było odmówić ani zakupów, ani rejestracji karty lojalnościowej. Efekty? 3,5 mln zarejestrowanych kart, wzrost sprzedaży, intencji zakupowych, wzrost percepcji świeżości produktów. Bardzo ambitne cele, zrealizowane nawet ponad zakładane mierniki. Laureaci postawili sobie mocne i dobrze zdefiniowane wyzwanie, efektem jest złota statuetka. Teraz wyzwanie stoi przed konkurencją. – Filip Fiedorow – Przewodniczący grupy VI, Dyrektor marketingu IKEA Polska.
Wojna z rakiem
OPP często prowadzą swoje działania w sposób standardowy, oparty na sprawdzonych, aby nie powiedzieć typowych schematach. Rzadko kiedy zastanawiają się nad tym, czy inaczej nie podejść do grupy docelowej, zmienić ją, rozszerzyć czy wręcz zaskoczyć.
Kampania, którą zdecydowaliśmy się nagrodzić w tym roku, miała jasny i trafnie sformułowany insight. Odeszła od tradycyjnych schematów oraz postawiła na dużo szerszą i mniej oczywistą grupę docelową. Połączenie powyższego, z atrakcyjną, wręcz spektakularną warstwą kreatywną, przełożyło się na realizację celów i wybitne efekty. Walka różne ma twarze, odpowiednie jej przedstawienie nie tylko przyciągnie ludzi do sprawy, ale także może zmienić podejście do samych chorych. Siła, moc i duch walki – to przecież cechy superbohaterów. – Olgierd Cygan Przewodniczący grupy VIII, Partner Deloitte Digital CE leader.
Carrefour – Bonjour w Carrefour
Napoleon Bonaparte powiedział: „żeby prowadzić wojnę potrzeba trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy i pieniędzy”. Nie wiedział wtedy jeszcze, że w 2016 roku wydatki reklamowe w sektorze handlu detalicznego, w Polsce, będą rekordowe, a mimo to będzie potrzeba czegoś więcej. Oprócz sporych inwestycji niezbędnych dziś w konkurencyjnym środowisku retailu, trzeba obowiązkowo dodać wyróżnialność i siłę przebicia, w tym przekonania klientów do pożądanych przez nas zachowań. Do tego potrzebne jest nieszablonowe myślenie i konsekwencja w działaniu, godne genialnego stratega. To udało się laureatom złotej statuetki Effie i to z pewnością spodobałoby się legendarnemu Napoleonowi, który został bohaterem kampanii. Wybór historycznej postaci, budzącej pozytywne skojarzenia, świetnie wpisał się w obraną strategię i kampanię, zrealizowaną z rozmachem i odwagą. Odwrócenie negatywnego trendu w sprzedaży, wzmocnienie wizerunku marki, zbudowanie atrakcyjności nie tylko oferty produktowej, ale całej sieci, to osiągnięcia również w „służbie jakości” kategorii i zasłużone złoto. – Filip Fiedorow – Przewodniczący grupy VI, Dyrektor marketingu IKEA Polska.
Maggi – Daj się zaskoczyć
Zmiana oblicza marki zawsze jest poważnym wyzwaniem dla marketera oraz agencji. Szczególnie w sytuacji, kiedy konieczne jest zdecydowanie jej odmłodzenie i zainteresowanie nią nowych konsumentów, którzy dają szansę na zwiększanie wolumenów sprzedaży. W nagrodzonym przypadku, opracowana strategia komunikacji zachęcała konsumentów do eksperymentowania i przedstawiała produkt w zupełnie nowych zastosowaniach. Dodatkowo spójna egzekucja idei oraz precyzyjnie zaplanowane dotarcie do odmłodzonej grupy docelowej spowodowały, że marka z przykurzonego produktu dla ludzi po 60-tce, zaczęła być rozważana i kupowana przez zdecydowanie młodszy target, a gama zastosowań marki znacząco się powiększyła. Na rezultaty nie trzeba było długo czekać – marka zanotowała rekordowy wzrost sprzedaży w swojej historii. – Piotr Piętka – Przewodniczący grupy I, CEO Publicis Media.
PRAŻUBR – Gatunek Pradawny Niepasteryzowany
Potężna kategoria, silni gracze, wielkie budżety – taka okazja nie pojawia się często.
Dodatkowo, brief na nowy produkt – to niezwykła okazja by zaszaleć, zarówno jeśli chodzi o rozwiązanie komunikacyjne, strategię, jak i egzekucję.
Ale kiedy wiesz, że działasz na bardzo stabilnym i wysoce spenetrowanym rynku piwnym, masz jasność, że Twoje zadanie jest dwa razy trudniejsze niż zwykle.
A kiedy trafiasz na taką markę jak Żubr – zadanie staje się wyzwaniem, a Ty nie pozwalasz, by kampania przeszła bez echa. Stąd już niewiele nas dzieli by łatwo popłynąć…
Laureat złotego Effie wykazał się niesamowitym wyczuciem rynku, konsumenta i marki. Doskonale dopasował strategię komunikacji do sytuacji rynkowej, zwyczajów i potrzeb konsumenckich, a co najważniejsze- zbudował nowe, nie psując starego. Złoto zostało przyznane za komunikacyjny majstersztyk i niekwestionowany sukces w dotarciu do wymagającego konsumenta. Korzenia Żubra, czyli duży koncern + lager + bycie liderem, nie stały się zbędnym ciężarem, lecz zostały zamienione na solidną bazę, na której zbudowano wiarygodną i ciekawą historię. Brava za historyczne połączenie nowego ze starym. Brava za dwucyfrowe udziały w segmencie i najwyższą sprzedaż pośród wszystkich nowości piwnych w roku 2016. Brava dla Prażubra! – Anna Pańczyk – Przewodnicząca grupy VII, CEO Grey Group.
Pojednanie – Wołyń
Bardzo trudno dzisiaj przygotować kampanię, która jednocześnie jest spokojna i brutalna, nie stroni od sporu, ale dąży do prawdy. Taka kampania wymaga od jej twórców odwagi nie tylko w myśleniu, ale również w słowie.
A mówiąc często brakuje nam ich i nie zawsze są w stanie wyczerpać myśl i idee. I wtedy mamy do czynienia z niemożliwym. Jak opowiedzieć o czymś, czego nie da się wyrazić słowem, a jedocześnie rozmawiać o tym, w taki sposób, żeby nie stracić z oczu istoty sprawy.
Nie często zdarza się, żeby w konkursie, który nagradza efektywność kampanii marketingowych, pojawił się kandydat, który wywołuje tak duże emocje, dotyka istoty problemu, jest trudny do przyjęcia, bo brutalny i prawdziwy. Ale to właśnie umiejętność rzeczowej rozmowy o trudnej historii była największym wyzwaniem, któremu twórcy Wołynia podołali. – Andrzej Matuszyński – Przewodnicząca grupy VII, Prezes Eurozet.