Ekonomia wydarzeń muzycznych: jak koncerty Taylor Swift wpływają na lokalną gospodarkę [BADANIE]

Ekonomia wydarzeń muzycznych: jak koncerty Taylor Swift wpływają na lokalną gospodarkę [BADANIE]
W czasie koncertów Taylor Swift w Polsce, w dniach 1-3 sierpnia br., Mastercard przewiduje wzrost wydatków w hotelach i restauracjach w Warszawie. Gwiazda wystąpi na Stadionie Narodowym w Warszawie, a trasa „The Eras Tour” stanowi pretekst do badania przeprowadzonego przez Mastercard.
O autorze
2 min czytania 2024-07-30

Zdobywczyni rekordowej liczby nagród w historii American Music Awards oraz czterech nagród Grammy za album roku – najwięcej w historii tego konkursu. Jej trasa koncertowa, obejmująca 151 występów na pięciu kontynentach, wywołuje nie tylko wielkie emocje, ale zapewnia też impuls dla lokalnych gospodarek.

Najnowsza trasa koncertowa amerykańskiej piosenkarki, „The Eras Tour”, zarobiła już ponad miliard dolarów i tym samym zdobyła tytuł najbardziej dochodowej muzycznej trasy wszechczasów. To efekt sprzedaży biletów i gadżetów, ale również napływu turystów do stolicy Polski.

W związku z tym Mastercard opracował cykliczne badanie „Eventful Economy: Impact Uncovered”, które analizuje wpływ na gospodarkę dużych wydarzeń muzycznych, sportowych czy kulturalnych. Analiza Mastercard pokazała, że w dniach koncertu w każdym z miast, w których dotychczas występowała Taylor Swift wydatki na hotele znacząco rosły. Londyn, Liverpool oraz Edynburg odnotowały ponad 20-procentowy wzrost w tym obszarze, a na zakwaterowanie w Madrycie wydano nawet o 31% więcej w porównaniu do analogicznego okresu w minionym roku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podczas brytyjskiego etapu trasy „Eras”, największy wpływ na lokalną gospodarkę odnotowano w promieniu do 2 km od miejsca koncertu. Restauracje w Londynie, Edynburgu, Liverpoolu i Cardiff odnotowały średni wzrost sprzedaży o 27%. Zgodnie z przewidywaniami, koncerty przyciągnęły także wielu turystów, a wydatki opłacane zagranicznymi kartami wzrosły o 45% w restauracjach i 23% w hotelach na tym samym obszarze. Największy wzrost obrotów w restauracjach, bo aż o 31%, odnotował Londyn. Znaczące w tym przypadku były wpływy od turystów, które wzrosły o 51%.

Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych w czasie trwania trasy koncertowej Taylor Swift, wydatki w restauracjach wzrosły średnio o 68% dziennie w bezpośrednim sąsiedztwie stadionu oraz 7% w miejscach znajdujących się nieopodal obiektu. Wzrost wydatków na zakwaterowanie wyniósł kolejno 47% (w odległości 4 km od stadionu) i 32% (w promieniu 16 km).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na podstawie badań przeprowadzonych w USA, Mastercard Economics Institute przewiduje, że w europejskich miastach, które odwiedzi Taylor Swift, szacowany dzienny wzrost przychodów restauracji w promieniu 4 km od miejsca koncertu wyniesie 70-80%. Z kolei jeśli chodzi o wydatki na zakwaterowanie w obrębie 16 km od wydarzenia, szacowany wzrost wynosi 30%.

– Trasa koncertowa Taylor Swift, która w maju zawitała do Europy, przyniosła znaczące korzyści gospodarcze na całym kontynencie, podobnie jak miało to miejsce wcześniej w innych częściach świata. Koncerty w Polsce z pewnością nie będą wyjątkiem, więc przewidujemy, że sklepy, restauracje i bary oraz branża hotelarska w Warszawie odnotują znaczny wzrost sprzedaży w ciągu tych trzech dni. Historyczna trasa koncertowa Taylor Swift pokazuje, że wydarzenia muzyczne tej skali mogą być bardzo korzystne dla lokalnej gospodarki – komentuje Natalia Lehmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.

1Według informacji dostępnych na stronie PGE Narodowy
Zdjęcia: mat. pras., raport „Eventful Economy: Impact Uncovered”

PS „Prywatny jet, którego możesz używać w salonie”. Samsung przed koncertami Taylor Swift w humorystyczny sposób promuje odkurzacze

Samsung stworzył serię humorystycznych reklam outdoorowych, w których nawiązuje do prywatnego jeta Taylor Swift. Billboardy są jednocześnie formą promocji… odkurzacza Bespoke Jet AI.