Najwyższy w historii poziom wypłat na rzecz klubów i PZPN zaplanowała Ekstraklasa SA w budżecie na sezon 2023/24. W wyniku podpisanych umów otrzymają oni z ligowej spółki ponad 270 mln zł. To efekt rekordowych wpływów zapewnionych przez Ekstraklasę w związku z nowym kontraktem mediowym z Canal+ oraz umów z kluczowymi partnerami marketingowymi ligi. Oprócz pieniędzy kluby otrzymają z Ekstraklasy ponad 2,5 mln zł w formie barterów.
– Kolejny wzrost poziomu wypłat dla klubów to efekt nowych kontraktów z naszymi najważniejszymi partnerami mediowymi i marketingowymi, którzy widzą wartość w rozwoju swoich produktów i marek we współpracy z Ekstraklasą. Rozpoczynamy kolejny kontrakt z naszym wieloletnim nadawcą Canal+, kontynuujemy współpracę ze sponsorem tytularnym ligi – PKO Bankiem Polskim oraz partnerem głównym Totalizatorem Sportowym, którego marka Lotto towarzyszy nam już ponad 7 lat. Obok licznego grona wieloletnich sponsorów, pozyskujemy też nowych partnerów do współpracy. Cieszymy się, że na znaczące zaangażowanie w naszą ligę od tego sezonu zdecydowała się globalna marka Engelbert Strauss. Wypełniona piramida sponsorska to odzwierciedlenie pracy, jaką wkładamy wspólnie z klubami, by nasze rozgrywki były atrakcyjne zarówno pod względem sportowym, jak i marketingowym. Jednocześnie, to właśnie dzięki środkom, które uzyskujemy ze scentralizowanych praw mediowych i marketingowych kluby mogą się rozwijać w różnych wymiarach i tworzyć coraz ciekawsze widowiska, które z kolei budują wartość ligi – komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA.
Zobacz również
Wśród wieloletnich partnerów ligi, którzy kontynuują współpracę z Ekstraklasą w bieżącym sezonie, znajdują się także Stihl czy Aztorin. Wszystkie pozyskiwane środki tworzą budżet, z którego Ekstraklasa prognozuje pulę przeznaczoną dla klubów.
W bieżącym sezonie środki z Ekstraklasy na rzecz klubów będą dystrybuowane wg modelu zmienionego w czerwcu br. W rezultacie, połowa pieniędzy zostanie podzielona solidarnie (po równo) na 18 uczestników rozgrywek w ramach tzw. kwoty stałej. W tej części przekazywane są też środki dedykowane na szkolenie dzieci i młodzieży o łącznej wartości 18 mln zł (po 1 mln zł na każdy klub). Pieniądze te kluby otrzymują na początku sezonu w ramach pierwszej transzy wypłat. W tym roku wyniosła ona 54 mln zł.
Środki przekazywane przez Ekstraklasę z przeznaczeniem na szkolenie dzieci i młodzieży przez kluby pochodzą z pieniędzy uzyskiwanych przez ligę z opłat od firm bukmacherskich oraz częściowo z umowy z PKO Bankiem Polskim. Z tych źródeł liga współfinansuje też program Pro Junior System – w tym sezonie Ekstraklasa zasili go kwotą ok. 6,5 mln zł. Na cele związane z kształceniem młodych piłkarskich talentów przeznaczane są również pieniądze z kar Komisji Ligi, z których finansowany jest projekt Akademie Klasy Ekstra, realizowany przez Fundację Ekstraklasy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wyniki osiągnięte przez poszczególne kluby w rozgrywkach w ostatnich pięciu sezonach zdecydują z kolei o podziale 14% puli w ramach tzw. rankingu historycznego. W tym zestawieniu kluby otrzymują za każdy sezon liczbę punktów będącą odwrotnością miejsca w tabeli (np. 18 punktów za miejsce pierwsze, 17 za drugie itp.). Ponadto, każdy z sezonów ma przypisaną wagę – ostatni najwyższą (punkty za ten sezon mnożone są przez 5), zaś najniższą sezon zakończony 5 lat temu (punkty mnożone przez 1). Suma punktów z pięciu sezonów tworzy ranking historyczny, na bazie którego wypłacane są pieniądze w ramach tej kategorii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O podziale ponad 1/3 środków zdecyduje wynik sportowy uzyskany w bieżącym sezonie. W zależności od zajętego miejsca w końcowej klasyfikacji rozgrywek podzielonych zostanie 18,5% pieniędzy przeznaczonych dla klubów. Drużyny, które uzyskają awans do gry w europejskich pucharach otrzymają dodatkową premię o łącznej wartości 14% puli. Z kolei do klubów spadających z ligi (miejsca 16-18 w tabeli), które uczestniczyły z rozgrywkach w ciągu ostatnich co najmniej dwóch sezonów, trafią dodatkowo środki z tytułu opłaty solidarnościowej (tzw. „parachute payment”) o wartości 1% dzielonej puli.
W tym sezonie kluby otrzymają też z ligowej spółki świadczenia barterowe o wartości 2,5 mln zł, w tym piłki, statystki meczowe i fitnessowe, wykorzystywane do oceny zawodników, szczególnie wartościowe w rozwoju młodych piłkarzy czy też maty ochronne dla muraw, które użytkują kluby.
Ponadto w bieżącym sezonie Ekstraklasa SA planuje wypłacić PZPN ponad 9 mln zł, m.in. na pokrycie kosztów wynagrodzeń sędziów, delegatów oraz szkolenie dzieci i młodzieży.
PS Tarczyński nie zakończy współpracy z PZPN w trybie natychmiastowym. Umowa obowiązuje do 2024 roku
Po tym, jak na ostatni mecz biało-czerwonych w Mołdawii zaproszono Mirosława Stasiaka, sponsorzy zaczęli wycofywać się ze współpracy z PZPN. Tarczyński chciał rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym. Okazało się to jednak niemożliwe.