Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Kubota opowiada Alina Sztoch, co founder & head of marketing w Kubota.
Największy sukces dla marki Kubota w 2020 roku
Rok 2020 to dla Kuboty przełomowy okres – zmieniliśmy biuro, rozwinęliśmy zespół oraz stworzyliśmy i zorganizowaliśmy własny magazyn. Wprowadziliśmy również nową kolekcję, która znacznie powiększyła nasz asortyment. Na koniec roku 2019 mieliśmy w ofercie zaledwie dwa modele klapków, Rzep i Premium. Teraz jest to aż 13 modeli skierowanych do różnych grup klientów – klapki sportowe, basenowe i casualowe. Kolekcja 2020 to nasz największy sukces tego roku.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Kubota w 2020 roku
Nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiemy, że pandemia koronawirusa. Podobnie jak wiele innych firm, oberwał nasz łańcuch dostaw (przez ograniczenie m.in. ruchu morskiego), a tym samym nasze stany magazynowe. Kiedy towar już dotarł, w październiku, a nie, tak jak planowaliśmy w lipcu, zapotrzebowanie było zdecydowanie niższe. Klapki to jednak przede wszystkim obuwie wakacyjne, więc ograniczenia podróżowania i przemieszczania się również sporo namieszały.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Elastyczność, szybka zmiana strategii i adaptowanie komunikacji do bieżących wydarzeń pozwoliły nam zredukować straty do minimum, dzięki czemu możemy spokojnie patrzeć w przyszłość i mieć ambitne plany na kolejny rok. Naprawdę nie możemy narzekać. Przychody na dzień 1.12.2020 r., mimo wielu zawirowań, ostateczne są o 250% wyższe niż w 2019 roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
Akcją, która przyniosła nam największy rozgłos i jednocześnie jest najbliżej naszym wartościom, był nasz wkład w Miesiąc Dumy, odbywający się w czerwcu. Limitowana edycja klapków Rzep z tęczowym logo odbiła się głośnym echem w internecie. 5 złotych z każdej sprzedanej pary przekazywaliśmy dla grupy Stonewall, która wspiera środowisko LGBT+.
To nie spodobało się części naszych odbiorców, którzy pod facebookowym postem o akcji zostawili sporo komentarzy, często homofobicznych. Odpowiadaliśmy na nie szczerze i grzecznie, ale z odrobiną humoru. To był strzał w dziesiątkę, bo pisały o nas różne media (AVE 694 682 tys. ) oraz otrzymaliśmy nominację do nagrody KTR Open. Limitowane klapki wyprzedały się w około 6 godzin, a dzień ich premiery był rekordowy pod względem sprzedaży w całej historii marki.
Drugim, ważnym dla nas przedsięwzięciem była współpraca, która dała nam dostęp do segmentu klientów, z którym wcześniej nie mieliśmy za bardzo do czynienia – graczy. W kwietniu dołączyliśmy do PS+ Rewards, programu lojalnościowego Sony, oferując 15% rabatu dla posiadaczy abonamentu PS+. Zainteresowanie przekroczyło nasze oczekiwania, a gracze na stałe weszli do naszej target grupy. Sony przekazało nam, że mieliśmy najlepsze „otwarcie” wśród polskich marek dołączających do programy PS+ Rewards.
Trzecim filarem naszej pracy w tym roku było wsparcie polskiego sportu. Obecnie współpracujemy z pięcioma związkami sportowymi (m.in. jesteśmy oficjalnym partnerem Polskiego Związku Tenisa, Polskich Związków Wrotkarskich czy Polskiego Związku Hokeja na Trawie) oraz z czterema łódzkimi klubami sportowymi (Widzew Łódź, ŁKS Commercecon, KS Olimp i Budowlani). Większość naszej załogi to zapaleni sportowcy lub kibice, więc wsparcie polskiego sportu było dla nas naturalną decyzją, która przekłada się również na zwiększenie zysków.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Zdecydowanie czerwcowe działania związane ze wsparciem środowiska LGBT+. W zeszłym roku robiliśmy podobną akcję z klapkami Premium, ale odzew był zdecydowanie mniejszy niż teraz. Wierzymy w społeczną odpowiedzialność biznesu i na pewno będziemy powtarzać tego typu przedsięwzięcia.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
SEM i SEO niezmiennie przynoszą nam najwięcej zamówień, a spodziewamy się kolejnych wzrostów ze zmianami, które planujemy na 2021 rok. Kubota to jednak fenomen kulturalny, dlatego nie rezygnujemy z mediów społecznościowych – te traktujemy mniej sprzedażowo, a bardziej jako sposób na budowanie marki. Takie połączenie pozwala nam zmaksymalizować efekty marketingowe.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Nie spodziewamy się rewolucji. Jeśli chodzi o nowe narzędzia, to ciekawie przyglądamy się aplikacji TikTok, która zaskakuje dynamiką wzrostu. Kubota dobrze radzi sobie w social mediach m.in. dzięki oddanej społeczności, zatem spodziewamy się, że poradzimy sobie w nowym medium. Mamy kilka pomysłów, zobaczymy jak to się rozwinie.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Mamy na koncie pierwsze, nieśmiałe doświadczenia związane z AR i jesteśmy pewni, że w naszej branży to może być prawdziwy game changer. Możliwość „przymierzenia” klapków przy pomocy telefonu może zmienić sposób w jaki konsumenci kupują obuwie. Przed nami dużo pracy i jeszcze więcej nauki, ale jesteśmy dobrej myśli!
Budżet na działania digitalowe
Jesteśmy żywym dowodem na to, że dobry marketing to niewielkie budżety, ale przede wszystkim spryt i kreatywność. Na ogólnie pojętą reklamę przeznaczamy zaledwie 3% naszych dochodów, co dla wielu może wydawać się nierealne. Nasze plany na 2021 rok są bardzo ambitne, więc planujemy większe wydatki marketingowe, ale nie zamierzamy rezygnować z obecnych sposobów działania, które bardzo dobrze działają.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Polska branża marketingowa dorasta coraz szybciej z roku na rok, o czym może świadczyć fakt, że coraz więcej firm porusza tematyki społeczne – było to najbardziej widoczne przy okazji Strajku Kobiet. Prawicowe środowiska stworzyły nawet „Listę marek, które wsparły tzw. strajk kobiet”, na której mieliśmy zaszczyt się znaleźć ;).
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Na pierwszym planie mamy rozwój naszego asortymentu, który chcemy poszerzyć o odzież. Mamy zaplanowaną ciekawą kolekcję, której centralnym punktem będzie nietuzinkowe wzornictwo i żywe kolory, których jeszcze u nas nie było. Całość to czerpanie garściami z nowoczesnych trendów i mody szalonych lat 90., z których się wywodzimy.
Planujemy również podbój wybrzeża – celujemy w blisko 100 punktów sprzedaży stacjonarnej rozciągniętej na całej linii brzegowej Bałtyku. Wakacyjne klapki byłyby wtedy dostępne w każdym kurorcie, dzięki czemu chętni będą mieć łatwy dostęp do naszego asortymentu.
Oprócz tego planujemy dalsze wsparcie polskiego sportu. Będziemy partnerem dużego związku sportowego (w tym momencie nie możemy zdradzić szczegółów) oraz federacji sportów walki. Dodatkowo, tak jak do tej pory, będziemy angażować się w kolejne akcje społeczne. Bo Kubota, jak wiadomo, to nie klapki, to styl życia ;).