Od kilku już lat mówimy o rynku pracownika w branży e-marketingu. Jeden z najszybciej rosnących sektorów polskiej gospodarki potrzebuje coraz więcej wykwalifikowanych specjalistów. By ich przyciągnąć, agencje i domy mediowe zaczęły stawiać na mocne działania employer brandingowe. Jak robić odpowiedzialny EB w branży digital – taki, który przyniesie korzyści zarówno pracodawcy, pracownikowi, jak i całemu rynkowi e-marketingu? Zobaczmy, jak robi to wiodąca agencja performance 360.
Raport wydany w marcu 2020 przez IAB Polska („Kapitał Ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej”) wskazuje, że jeszcze przed pandemią najwięcej pracowników w branży komunikacji było rekrutowanych do obszaru marketingu online (76%), a największym wyzwaniem dla rekruterów (78% odpowiedzi) był brak wystarczającej liczby wykwalifikowanych kandydatów na rynku. COVID -19, który wymusił na przedsiębiorstwach przyspieszoną cyfryzację, jeszcze bardziej to zapotrzebowanie zwiększył. Pozyskanie odpowiednich pracowników staje się zatem w branży coraz trudniejsze.
Zobacz również
Przed tym wyzwaniem stanęliśmy również w Semahead. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że klasyczne działania employer brandingowe pomogą nam przyciągnąć odpowiednich specjalistów, tylko że liczba potencjalnych kandydatów w skali całego rynku pracy jest po prostu mała. Postanowiliśmy więc działać holistycznie – z jednej strony zapewniając dobre warunki i promując siebie jako pracodawcę, z drugiej zaś postawić na rozwój odpowiednich i potrzebnych nam kompetencji – zarówno naszym pracownikom, jak i potencjalnym kandydatom do pracy. Chcieliśmy, aby nasz employer branding był odpowiedzialny – służył całej branży – i do tego namawiamy również inne firmy działające w digitalu.
Po pierwsze: Zadbaj o kompetencje potencjalnych kandydatów i rozwój pracowników
Szukając narzędzia, które pomoże nam w osiągnięciu tej wysoko postawionej poprzeczki, zależało nam na tym, aby połączyć promowanie i dbałość o odpowiedni poziom kompetencji zarówno na rynku, jak i w naszej firmie, z możliwością budowania na tej kanwie silnego employer brandingu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
I tu dość szybko postanowiliśmy wykorzystać międzynarodowy standard kompetencji e-marketingowych DIMAQ, z którym związani byliśmy już od dłuższego czasu. Dlaczego?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przede wszystkim dlatego, że jest to oficjalne narzędzie do weryfikacji poziomu kompetencji e-marketingowych. Nasi pracownicy już od jakiegoś czasu sukcesywnie zdawali egzamin DIMAQ, nazywany u nas maturą marketera, i tym samym potwierdzali odpowiedni poziom ich e-marketingowych kompetencji, a więc także profesjonalizmu naszej agencji w tym zakresie.
Jako Semahead wyznajemy trzy główne wartości: wiedza, strategia i technologia. Konsekwentnie podążając tak wyznaczoną ścieżką zależy nam na tym, aby tworzyć miejsce, w którym każda zatrudniona osoba będzie miała możliwość rozwoju, poszerzenia kompetencji oraz pełnego wsparcia w tym procesie. Chcemy też podkreślić, jak ważne jest posiadanie aktualnej wiedzy w branży, która – jak wiemy – nieustannie podlega zmianom. Naturalnie w ten sposób jesteśmy w stanie oferować najwyższą jakość usług dla naszych klientów. Ponadto chcemy tworzyć miejsce dla ludzi ciekawych i otwartych na poznawanie nowych dróg rozwoju. Takie właśnie możliwości niesie za sobą certyfikacja DIMAQ, którą oferujemy naszym pracownikom.
Aktualnie w naszej agencji aż 50% zatrudnionych specjalistów posiada ważne certyfikaty DIMAQ, jednak nie zamierzamy na tym poprzestać. Staramy się, aby do egzaminów podchodzić w iteracjach czasowych, aby każdy miał możliwość solidnego przygotowania się. Jako Semahead organizujemy grupowe przygotowania, omawiamy pytania i razem rozwiewamy wszelkie wątpliwości, aby każdy uczestnik przystępujący do certyfikacji był solidnie przygotowany i pewny posiadanej lub zdobytej wiedzy. Do sesji egzaminacyjnej również podchodzimy wspólnie! No dobrze, dbamy o kompetencje, a gdzie tu employer branding?
Po drugie: Znajdź niezależne źródło, które potwierdzi Twoją wartość jako pracodawcy
Siłą naszego employer brandingu uczyniliśmy właśnie dbałość o kompetencje i rozwój pracowników – certyfikację DIMAQ podkreślaliśmy w naszej komunikacji i rekrutacji.
Jednak prawdziwy rozmach przyniósł nam uruchomiony w tym roku program DIMAQ Employer. Jest to inicjatywa adresowana do firm, które zatrudniają specjalistów z certyfikatem DIMAQ. Przystępując do programu, zyskaliśmy więc niezależne od nas rynkowe potwierdzenie, że jesteśmy pracodawcą dbającym o rozwój swoich pracowników. Poprzez zamieszczanie informacji o certyfikacie DIMAQ w ogłoszeniach o pracę zaś informujemy potencjalnych kandydatów, że mogą oficjalnie swoje kompetencje potwierdzić i ułatwić sobie karierę lub np. przekwalifikowanie się do branży online. Wpływamy więc na jakość i liczbę wykwalifikowanych specjalistów na marketingowym rynku pracy.
Bardzo ważne dla nas było, by naszą siłę jako pracodawcy potwierdzić przez niezależne źródło – w naszej branży do tej pory takich rozwiązań nie było. Na szczęście DIMAQ Employer idealnie wpisał się w tą potrzebę. Z dumą wykorzystujemy ten znak w naszej komunikacji, bo wiemy, że dzięki niemu nie tylko dbamy o kompetencje Semahead, ale przyczyniamy także się do poprawy kwalifikacji pracowników na całym digitalowym rynku. Ponadto dążymy do jeszcze większej profesjonalizacji i zwiększania jakości usług naszej branży. Na tym właśnie polega odpowiedzialny Employer Branding.
DIMAQ Employer to program skierowany do firm, które zatrudniają profesjonalistów posiadających międzynarodowy certyfikat DIMAQ (na poziomie Basic lub Professional). Znak ten potwierdza poziom kompetencji e-marketingowych w firmie, a dzięki systemowi recertyfikacji umożliwia ich ciągłe aktualizowanie. Pracodawca DIMAQ jest zatem profesjonalnym partnerem do współpracy w zakresie digital marketingu. Więcej o DIMAQ Employer znajdziesz tutaj.
Artykuł powstał we współpracy z DIMAQ.