Trzynasta edycja badania European Trusted Brands została przeprowadzona w 12 krajach europejskich: Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Rumunii, Słowenii i Szwajcarii. Wzięło w niej udział 18 314 respondentów.
Wyniki badania pokazują, że największym zaufaniem Europejczyków cieszą się marki: Nivea (w kategorii Kosmetyk do pielęgnacji skóry), Visa (w kategorii Karta płatnicza), Canon (w kategorii Aparat fotograficzny), Nokia (w kategorii Telefon komórkowy) oraz Hewlett-Packard (w kategorii Komputer osobisty). Marka Nivea zwyciężyła we wszystkich 12 krajach biorących udział w badaniu, marka Visa – w 11, Canon – w 10, a Nokia i Hewlett-Packard − w 9.
Zobacz również
Międzynarodowe marki mają silną pozycję na europejskich rynkach przede wszystkim w kategoriach związanych z nowymi technologiami – dotyczy to głównie elektroniki użytkowej, komputerów osobistych oraz kart płatniczych. Globalne marki są cenione również w branży kosmetycznej. Zaufanie to nie wynika tylko z jakości oferowanych produktów. W dzisiejszych czasach wiele innych elementów decyduje o naszym zaufaniu do marki, a wśród nich: wiarygodność marki, zrozumienie potrzeb klienta czy społeczna odpowiedzialność.
Badanie European Trusted Brands 2013 pokazuje jednocześnie, że w sektorze usług respondenci wyraźnie preferują marki krajowe. Europejczycy najbardziej ufają krajowym bankom, firmom ubezpieczeniowym, sieciom stacji benzynowych oraz biurom podróży. W Polsce największym zaufaniem cieszą się marki PKO BP (w kategorii Bank), PZU (w kategorii Towarzystwo ubezpieczeniowe), PKN Orlen (w kategorii Stacja benzynowa) i Itaka (w kategorii Biuro podróży), podczas gdy w Niemczech za najbardziej godne zaufania uchodzą odpowiednio: Sparkasse, Allianz, Aral i TUI, a we Francji – Crédit Agricole, AXA, Total i Club Med. To efekt długoletniej obecności na rynkach oraz głęboko zakorzenionej tradycji marki, które przekładają się na wysoki poziom wiarygodności i zaufania.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Marki, które zdobyły największe zaufanie konsumentów w swojej kategorii w więcej niż 5 państwach to: Nivea (Kosmetyk do pielęgnacji skóry) – 12 krajów, Visa (Karta płatnicza) – 11, Canon (Aparat fotograficzny) – 10, Nokia (Telefon komórkowy/smartfon) – 9, HP (Komputer osobisty) – 9, Ariel (Proszek do prania) i Kellogg’s (Płatki śniadaniowe) – 6.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
więcej wyników badania European Trusted Brands 2013
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.
Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród – Złotego i Kryształowego Godła – zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują najbardziej godną zaufania markę. Kryształowe Godła przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych w 5 kryteriach: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczna odpowiedzialność.