Po co są eventy, jak stworzyć ich odpowiednią strategię i wybrać te odpowiednie dla naszej marki, aby wygrać, a nie stracić?
Istnieją miliony marek i firm, a każda z nich próbuje wszelkimi kanałami dotrzeć do potencjalnego klienta, który nierzadko ma dosyć nachalnej, atakującej zewsząd reklamy. Bardzo często już jej nie ufają. Jesteśmy przesyceni natłokiem treści komercyjnych. Samo istnienie firmy to zdecydowanie za mało, aby mogła ona rozwijać się i pozyskiwać nowych, najlepiej dużych klientów – a przede wszystkim tych lojalnych. Trudno będzie też jej zaistnieć medialnie na samym starcie. Tym bardziej kiedy chcemy, aby z naszą marką kojarzyły się pozytywne emocje, a nasz odbiorca był zaangażowany. To właśnie eventy mogą sprawić, że klient poczuje prawdziwy brand experience, zaś nasza firma czy produkt zyska lojalnych klientów. To event powoduje, że prawdziwe zaangażowanie jest możliwe, a przecież na tym zależy zarówno małym, jak i dużym markom. Bliski i bezpośredni kontakt buduje więź i pomaga w dostrzeżeniu autentyczności, oraz wywołuje prawdziwą, emocjonalną odpowiedź. Event to idealna szansa do wykreowania bliskiej i szczerej więzi z naszym odbiorcą.
Zobacz również
Dlaczego warto?
Statystyki wskazują, że event marketing jest jedną z najbardziej skutecznych strategii jeśli chodzi o zwiększenie zaangażowania odbiorcy, pozyskiwanie nowych, potencjalnych klientów i zwiększanie ich sieci. Prawie 70% marketerów uważa event marketing za jedną z najważniejszych i koniecznych elementów strategii, wykorzystywanych do budowy i promocji marki.
Eventy są alternatywą dla tradycyjnej reklamy, pozwalają marce zaistnieć i wyróżnić się w gąszczu komunikatów. To dużo łagodniejsza, a jednocześnie skuteczna forma reklamy i działań wizerunkowych. Koncentruje się ona na maksymalizowaniu kontaktu odbiorcy (konsumenta) z marką i angażowaniu go w jej świat. Pamiętajmy, że zwykle trafiamy bezpośrednio do osób zainteresowanych, tj. naszej grupy docelowej, która może wynieść coś wartościowego dla siebie.
Eventy mogą odegrać dużą rolę już na starcie i pomóc w wypromowaniu marki, wzbudzeniu zainteresowania i zrobieniu wokół niej tzw. szumu. To świetna forma do komunikacji i dialogu z naszym środowiskiem, a także niezwykle ważny element w procesie budowania brand image czy produktu. Dużo łatwiej jest nam zaistnieć medialnie, kiedy mamy na koncie ciekawy, angażujący event. Dzięki niemu zyskujemy pozytywnym rozgłos i mamy możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem, zaś przy świetnym planie strategicznym budujemy też zaangażowanie (customer engagement). Wydarzenia są okazją do realnego obcowania konsumenta z marką, do odbierania jej wszystkimi zmysłami i w działaniu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Skuteczny event – czyli jaki?
Po pierwsze, aby organizacja eventu miała sens i firma miała z niego korzyści, musi być on spójny z ogólną strategią komunikacyjną. Event to komunikacja z naszym odbiorcą i dlatego powinien być jednym z elementów aktywności PR marki. Trudno dziś sobie wyobrazić efektywne zarządzanie firmą bez prowadzenia działań mających na celu jej rozwój, wzmacnianie wizerunku i szerzenie świadomości wśród konsumentów. Dlatego event jest obecnie jednym z najlepszych narzędzi budowania skutecznej komunikacji z odbiorcami naszych usług czy produktów, zaś kluczem do sukcesu przy event marketingu jest m.in. synergia z wartościami firmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po drugie, tak jak zawsze, bardzo liczy się pomysł, kreatywność i wyobraźnia. Dobry event to często taki, który się wyróżnia, zapada w pamięć i jest po prostu… atrakcyjny. Kluczowa jest także jego promocja – mimo że on sam jest jej elementem. Rozgłos zawsze pomaga w tym, by jak największa, pożądana grupa osób dowiedziała się o naszej inicjatywie. To banał, ale czasem zapominamy o najprostszych rzeczach. Dobry event jest w stanie zagwarantować nam promocję produktu, usługi, idei czy zwiększyć sprzedaż. Event powinien wspierać realizację i promocję celów danej marki.
Dobra strategia eventu (event strategy) to coś więcej niż świetny plan. Cały event – od wyjściowej koncepcji do realizacji – powinien łączyć klarowny, główny cel, jaki przyświeca temu wydarzeniu. Bez względu na to, czy jest to niewielki, lokalny event, czy tworzony z rozmachem dla globalnej firmy, zawsze powinien łączyć się z wartościami marki i jej ofertą.
Świadomość tego, w jakim celu jest organizowany dany event, ma obecnie dużo większe znaczenie niż kiedyś. Musi być on powiązany ze strategią marki i przynieść oczekiwane korzyści. Zaangażowanie konsumentów, na którym tak często nam zależy, to podczas eventu ‘wyższa szkoła jazdy’. Każde wydarzenie powinno posiadać określoną koncepcję, która pozwoli ożywić markę, jednocześnie wzmacniając jej esencję i obietnicę wobec konsumentów. Strategicznie zaplanowane eventy są świetną okazją do budowania zaufania i lojalności u obecnych klientów, ale też do przyciągnięcia i stworzenia relacji z nowymi odbiorcami.
Źródła:
1. Event Marketing: How to Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions; C. A. Preston.
2. http://www.creativedigest.co.uk/event-marketing-a-great-tool-to-build-brand-identity/
3. http://interbrand.com/views/how-getting-event-strategy-right-unleashes-brand-value/