Z czym będą musieli mierzyć się producenci wydarzeń i organizatorzy eventów w nowym roku? Poniżej przedstawiam inspiracje dla branży eventowej, nad którymi warto się zastanowić.
Do mety właśnie dotarł jeden z uczestników biegu. Publiczność szaleje. Mężczyzna nie ukończył trasy jako pierwszy, jednak osoby zgromadzone wokół mety witają go jak prawdziwego bohatera. Dlaczego? Pan Henryk ma 67 lat. Na co dzień prowadzi spokojne życie emeryta. Dzisiejsza sobota jest dla niego niezwykła, nie tylko ze względu na to, że pokonał dystans ponad 40 km. Henryk pełni również rolę dziadka 7-letniej Ani. To właśnie ona jest jego całym światem i to dla niej wyszedł z niecodzienną inicjatywą. Mężczyzna założył się z dużym bankiem, głównym sponsorem warszawskiego maratonu, że jeśli ukończy bieg, organizatorzy spełnią marzenie dziewczynki i ufundują wycieczkę dla niej i całej rodziny do Australii.
Zobacz również
Niestandardowe grupy odbiorców i wyjątkowe wyzwania
W tym zakładzie wygrały obie strony. Pan Henryk jest wyjątkowy, ale nie jest w tej wyjątkowości pozostawiony sam sobie. Marki, również te duże, z coraz większym entuzjazmem wspierają niecodzienne inicjatywy, które są dla nich elektryzującą formą marketingu. Tego typu działania są już obecne w mediach społecznościowych. Przykładem może być case Lost Souls Alley, domu strachów, który przyjął wyzwanie od jednej z fanek, a dodatkowo podniósł stawkę zakładu. Akcja spotkała się z dużą popularnością wśród internautów i szybko obiegła Facebooka. Takich propozycji od fanów w mediach społecznościowych jest coraz więcej, również takich, które dotyczą inicjatyw charytatywnych. Czemu więc nie wykorzystać zakładów – wyzwań przy organizacji eventów? Zwłaszcza, że wydarzenia mają większy potencjał, a pokonywanie słabości i przekraczanie granic to coś niesamowitego – dodatkowo, gdy robi się to dla innych, zyskuje to podwójną siłę. Organizatorzy wydarzeń coraz częściej zachęcają do brania udziału w eventach grupy, które na pierwszy rzut oka nie są właściwymi targetami. Przykładem może być chociażby Up To Date Festival, muzyczna impreza, skierowana raczej do ludzi młodych, która odbywa się w Białymstoku. W 2016 do darmowego udziału w festiwalu zaproszono seniorów w wieku 50+. Młodość to stan ducha. Docieranie do coraz to większego grona odbiorców wydarzenia i wspieranie niecodziennych akcji to zastrzyk inspiracji na rok 2017. Zarówno dla organizatorów wydarzeń, jak i uczestników, to duże pole do popisu. Zwłaszcza, jeśli chodzi o komunikację event marketingową. Do odważnych świat należy!
Jacek na co dzień jest ekspertem ds. kreowania wizerunku w uznanej agencji marketingowej. Ma za sobą setki udanych kampanii i dziesiątki otrzymanych nagród branżowych. Ten dzień jest dla niego szczególnie ważny – występuje na międzynarodowej konferencji ,,Marketing Show Now”. Mężczyzna ubiera swój najlepszy garnitur, pod szyją widać zawiązanego pełnego windsora – najbardziej elegancki węzeł krawatowy. Materiał krawata ciasno przylega do włoskiego kołnierza koszuli. Dziś będzie się działo. Jacek siada wygodnie w fotelu w swoim gabinecie i podnosi klapę od laptopa. Kiedy komputer się włącza, mężczyzna odpala kamerę. Transmisja się rozpoczęła, w tle słychać głos prowadzącego: ,,Dzień dobry Panie Jacku. Proszę Państwa, naszym gościem jest dzisiaj…”
Technologia i eventy
To, że eventy idą w parze z technologią, wiadomo nie od dziś. Tak samo jak nowoczesne urządzenia idą w parze z potężnymi budżetami. Jak znaleźć złoty środek? Nie sposób policzyć wydarzenia, które odbywaj się w świecie wirtualnym, natomiast z powodzeniem można podsumować liczbę eventów, które są równolegle transmitowane w Internecie. Nikogo nie dziwi już relacja z koncertu w technologii 360’, pakiet zdjęć eventowych z drona, czy debata ekspertów rozrzuconych po różnych zakątkach świata. Jak zarobić na wydarzeniu, a jednocześnie stworzyć szansę na darmowy dostęp w formie transmisji/videorealacji? Jak odpowiednio dopasować możliwości technologii do rodzaju wydarzenia? Głównym problem jest koncepcja efektywnego, a jednocześnie efektownego wykorzystanie technologii, przy zachowaniu racjonalnego budżetu. Nie sztuką jest wydać miliony na światło, dźwięk, streaming i promocję. Sztuką jest tak dopasować możliwości nowinek technologicznych do eventu, żeby miały realne zastosowanie i skradły serca uczestników wydarzenia. Wydaje się, że ten organizator, który znajduje taki kompromis, znajduje również sporą sumę w swojej kieszeni. W 2017 należy korzystać z dobroci technologii dowoli, ale przede wszystkim warto nauczyć się jak to robić wydajnie i z głową.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jola ma 28 lat. Jola lubi dobra zabawę. Jola czas wolny spędza ze znajomymi głównie na wydarzeniach muzycznych. Jola właśnie jest na koncercie, gdzie w strefie partnerskiej udziela odpowiedzi w ankiecie. Po wypełnieniu formularza Jola bez wahania dyktuje hostessie swoje dane: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu i e-mail. Nie, Jola wcale nie jest nieodpowiedzialna, ani szalona. W zamian za udział w ankiecie i wyrażenie zgody na wykorzystanie danych do celów marketingowych, dziewczyna otrzymuje opaskę, która upoważnia ją do wstępu do strefy V.I.P., gdzie może skorzystać z dodatkowych atrakcji i wygrać cenne nagrody.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sprzedaj się na evencie!
W życiu nie ma nic za darmo. Zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy wydarzeń zdają sobie z tego sprawę. Do uwolnienia danych w Internecie nawoływał już w 2015 Rahim Blak, CEO i współzałożyciel grupy Click Community w wystąpieniu ,,LIBERAL DATA” podczas Kongresu Ehandlu w Warszawie. Rahim się nie pomylił – coraz więcej firm zbiera nasze dane z sieci. Użytkownicy chętnie korzystają np. ze specjalnych aplikacji, które proszą o dostęp do naszych danych w zamian za darmowe pobranie. Nasze personalia są walutą, także w świecie eventów. Gromadzone informacji o konsumentach pozwalają poprawić produkty i lepiej dopasować je do potrzeb. O uwolnieniu danych w komunikacji event marketingowej nie mówi się tak głośno, ale staje się to codziennością na różnego rodzaju wydarzeniach, zwłaszcza na imprezach masowych. To dodatkowy potencjał, którego wykorzystanie to szansa na rok 2017. Poza używaniem danych do celów promocyjnych to okazja do zbierania informacji zwrotnej na temat samego eventu. Ankieta ewaluacyjna po evencie to zasób wiedzy i zadanie domowe do odrobienia przy kolejnej edycji imprezy. Jedną z głównych zalet komunikacji event marketingowej jest jej dwukierunkowość i to właśnie w niej drzemie największy potencjał!