Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
Eventy na przełomie 2020/2021 podsumowują: Kama Kowalczyk, Allegro Brand Experience Agency, Arek Stolarski, LIVE, Agnieszka Ciesielska, EventowaBlogerka.pl & Agencja Eventowa Everitum, Michał Michałowski, KDK Events oraz OES.
Kama Kowalczyk #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
client service director w Allegro Brand Experience Agency
Najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce
Sytuacja w branży sprawiła, że znane nam dotychczas formaty realizacji zakończyły się w pierwszym kwartale roku – czyli wraz ze startem pandemii. Późniejsze realizacje były już pionierskimi projektami na miarę nowych potrzeb i rzeczywistości głównie online, w jakiej się znaleźliśmy, sztuką kompromisów i dostosowywania się do warunków.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z pewnością z początku roku wyróżniła się realizacja Gali Bestsellerów Empiku za rok 2019, którą ponownie mieliśmy przyjemność wyprodukować. Uwagę przykuwało niebanalne wykorzystanie technologii i minimalistyczna scenografia. Motyw czystej kartki i budowanie na niej światów powiązanych z kategoriami konkursowymi za pomocą multimediów i animacji, którym każdorazowo towarzyszył występ artystyczny live, stanowiło realizację na najwyższym poziomie artystycznym. Drugim wyróżnikiem wydarzenia była spójność w warstwie muzycznej. Dokonaliśmy aranżacji unikalnych duetów, które łączyły elektroniczne brzmienia lat 80. ze współczesnością. Dzięki pracy dyrektora muzycznego Miuosha, duety tworzone przez takich artystów jak Natalia Nykiel, Beata Kozidrak, Hania Rani, Ten Typ Mes, Ania Dąbrowska i Krzysiek Zalewski, pozwoliły na przeniesienie uczestników i widzów w niesamowitą muzyczną podróż.
Wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing
Nie będę z pewnością oryginalna, ale tym, co wpłynęło na branżę najmocniej była nowa rzeczywistość związana z COVID-19. Przede wszystkim konieczność przeniesienia wydarzeń offline do online’u, ze względu na potrzebę spotykania się, jakiej pandemia nie mogła do końca wygasić. W praktyce pandemia wykreowała nowe medium, łączące event, telewizję i digital, które teraz rodzi się na naszych oczach. Choć w branży istniały takie narzędzia i platformy jak Atool, które łączyły offline z online, to zapewnienie pełnego brand experience i interakcji w digitalu stało się największym wyzwaniem branży.
Wydarzeniem, które zapoczątkowało poszukiwania sposobu na przekazanie emocji poprzez światłowody były koncerty grane z domu. Ważny manifest, że kultura jest nam potrzebna i do nas dociera. Ten manifest zakończył się szybko i dowiódł, że koncertów na żywo nic nam nie zastąpi. Możemy generować piękny obraz, ale to nadal będzie tylko klip i tu wszyscy z utęsknieniem czekamy na możliwość doświadczenie koncertu w realu, w tłumie. Za granicą pojawiły się ciekawe próby połączenia social distancingu z imprezą masową: Concert in bubble – stworzony przez Flaming Lips oraz Koncert w dystansie. Ciekawym case’em był również renesans kin samochodowych.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku
Pierwsze wyzwanie ma charakter mentalny. Wciąż spotykamy się z nadzieją klientów, że event online czy hybrydowy jest tańszy niż tradycyjny. Tymczasem, jeżeli ma budować brand experience i stanowić dla uczestników jakościowe wydarzenie wyzwalające emocje, to wymusza to na nas łączenie technologii telewizyjnych, zaplecza digitalowego z doświadczeniem eventowym. Oczywiście odchodzą niegdyś znaczące koszty jak akomodacja czy transport. Ale nie są to różnice rzędu 50% procent, a z takimi oczekiwaniami się zderzamy. Ważne jest też budowanie świadomości, że wydarzenia hybrydowe dają nam szersze dotarcie, bez proporcjonalnego wzrostu kosztów. Dzięki temu, obecnie grupy są często 3-4 razy większe niż przy wydarzeniach tradycyjnych, co otwiera nowe pola możliwości związanych z konwersją takich działań.
Drugie zagadnienie dotyczy scenariuszy wydarzeń hybrydowych. Musimy pamiętać, że nie tylko bariera wejścia jest mniejsza, ale również wyjścia. Uczestnik, którego choć na chwilę znudzimy, który nie będzie dostawał wartościowych treści – opuści nas – czy to wstając od ekranu czy przechodząc do innego okna. Dlatego tak ważne jest planowanie wydarzeń hybrydowych, z założeniem atrakcyjnych scenariuszy dla widzów będących zarówno na miejscu, jak i przed ekranami.
Trzecie zagadnienie jest również szansą. Wszyscy liczymy, że w 2021 będziemy mogli się spotykać również bezpośrednio i eventy na żywo wrócą. Wyzwaniem będzie włączenie na stałe wydarzeń hybrydowych do naszego menu live-marketingowego i zapewnienie równie wysokiego poziomu uczestnikom online i offline.
Nowinki technologiczne a event marketing w 2021 roku
Największym wyzwaniem technologicznym będzie rozwój interaktywności w eventach online. Branża szybciej poznaje nowe możliwości, niż rozwija się oferta platform interaktywnych. Technologia musi nadążyć za potrzebami i pomysłami branży, bo ten wygra wyścig, kto zaoferuje najbardziej angażujące wydarzenia w porównywalnym budżecie. Cieszy nas to, że feedback uczestników wydarzeń hybrydowych jest pozytywny. Wiemy jednak, że bierzemy udział w wyścigu, w którym zachowując kontrolę nad wydarzeniem musimy dawać jednocześnie jego uczestnikom coraz więcej możliwości interakcji.
Arek Stolarski
prezes agencji LIVE
3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce
- Męskie Granie w domu
- Pol and Rock Festival – WIELKA DOMÓWKA
- Szpital Narodowy
Wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing
- Wszelkiego rodzaju eventy online’owe, które zredefiniowały na nowo eventy i zapewne zostaną z nami, nawet jeśli skończy się pandemia.
- Koncerty online artystów oraz akcje CSR-owe – duże zaangażowanie ludzi, korporacji w pomoc potrzebującym z powodu COVID-19.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku
- Odbudowa sektora branży eventowej w nowej rzeczywistości – hybryda eventu on/off.
- Zachęcanie firm, klientów do przeznaczenia budżetów na wydarzenia/eventy.
- Odbudowa frekwencji koncertów i festiwali, np. poprzez wykorzystanie szybkich testów na koronawirusa.
Nowinki technologiczne a event marketing w 2021 roku
- Rozwój platform i aplikacji do transmisji online
Agnieszka Ciesielska
EventowaBlogerka.pl & Agencja Eventowa Everitum
Najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce
2020 rok zapamiętamy jako okres wyzwań, przemian, postępu i cyfryzacji. Taką odważną przemianę zaliczyła 26-ta edycja Pol’and’Rock Festival, czyli Najpiękniejsza Domówka Świata. Nie można było lepiej wykorzystać zasobów archiwów budowanych przez ostatnie ćwierć wieku. Podczas domówki zagrały wszystkie jej miejsca: Czymanowo, Szczecin Dąbie, w Żary, a każdy Przystanek Woodstock i Pol’n’Rock Festival był na nowo obowiązkowym punktem programu dla wielu ludzi z każdego pokolenia. W mojej domówce duch festiwalu fantastycznie wpisał się w czas spędzony z rodziną i bliskimi – w zaciszu domowych mikro-imprez. Podobała mi się ta edycja i znów wiele na nowo odkryłam.
Świat od połowy czerwca aż do września tlił się jeszcze delikatnie eventami na żywo. Zorganizowano z sukcesem Forum Ekonomiczne w Krynicy Górskiej. Odważni, zdążyli przygotować Festiwal Marketingu czy „Meetings Week 2020” dla branży eventowej – nadawaną hybrydowo z pięciu miast polski we współpracy z wirtualną platformą Avatarland, którą zainaugurowano we wrześniu. Wówczas dominowała niepewność i wciąż wzrastające tempo nerwowości w obliczu pytania: „jak będzie wyglądać jesień 2020?”. W rezultacie wszystko „wsiąkło” do sieci i przeniosło się do spotkań online.
W listopadzie odbyła się w wersji online piąta edycja „Open Eyes Economy Summit” – Międzynarodowego Kongresu Ekonomii Wartości online w Polsce. Wydarzenie zgromadziło na platformie ponad 3.000 uczestników w 27 krajów, podczas dwóch dni 17-18 listopada. Organizatorem była Fundacja Gospodarki Administracji Publicznej a ja jego realizację odpowiadało CMA. Całość nadawane było z ICE Kraków.
Wraz z końcem roku ciekawą akcję zorganizował Michelin w ramach obchodów 25-lecia obecności przemysłowej w Polsce. Galę zorganizowano online dla blisko 3.000 osób, a nadawano ją ze studia nagraniowego w Olsztynie. Za jej realizację odpowiadała agencja Idea Creative Group. W kulminacyjnym punkcie realizacji gali przygotowano multimedialny spektakl taneczny w pełni spersonalizowany pod markę Michelin. Taniec i multimedia były zsynchronizowane z ruchami artysty. Wydarzenie odnajduję jako odważne i trudne do realizacji, na tak szeroką publiczność online.
Agencje eventowe powoli wskoczyły w leandry organizacji spotkań eventów online. Endorfina Events zrealizowała premierę nowych produktów japońskiej firmy Kubota transmitowaną na 21 krajów. Osobiście jesień pod banderolą swojej firmy Everitum – uważam za bardzo udaną. Tej jesieni na wirtualnej platformie Avatarland i Virbela zorganizowaliśmy trzy konferencje dla Ośrodka Rozwoju Edukacji Narodowej, dwa projekty integracyjne dla Klientów Cyrek Events i Awena, pięciodniowy Wirtualny Kongres Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych, na deser wpadł Międzynarodowy projekt dla Asseco Sales Meeting dla kilkudziesięciu krajów, a także projekt z wyzwaniem dla agencji Why Not Travel medyczny: II Zjazd Kardiochirurgii Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego dla prawie 200 lekarzy. Tak, to była pracowita jesień.
Wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing
Wydarzenie numer jeden to „COVID-19”. To on przesądził losy wielu firm w naszej branży, pociągając na skraj bankructw wiele firm z obszarów hotelarstwa, szeroko pojętej turystyki, cateringu, transportu, usług artystycznych, kulturalnych, czy sceno-techniki. Wszystkie firmy żyjące z wydarzeń opierających się na kontaktach bezpośrednich stanęły przed poważnym zadaniem konieczności przebranżowienia w obszary, które zapewnią im płynność finansową i pozwolą przetrwać. Rynek dosłownie wywrócił się do góry nogami. Artyści zakładają firmy sprzątające. Scenografowie i technicy pracujący do niedawna przy obsłudze wydarzeń zatrudniają się na budowach jako robotnicy. Agencje eventowe przechodzą do strefy wydarzeń online, część z nich przystępuje do akcji robienia paczek świątecznych pozwalających zebrać trochę grosza z rynku chociaż na sam koniec roku. Hotele chcą udostępniać pokoje na najem długoterminowy, a catering próbuje się utrzymywać ze zdalnych dowozach żywności dla firm. To jest dopiero event w wersji v.2020… Walka o przetrwanie… Czy którykolwiek raport trendów noworocznych z początku roku 2020 przewidział taki obrót wydarzeń? Żaden!
Wydarzeniem bezprecedensowym dla branży MICE było wspólne zebranie podmiotów działających we wzajemnych powiązaniach biznesowych i utworzenie jednej reprezentacji pod nazwą TUgether. Organizacja ta, zbierając ponad 20 organizacji i stowarzyszeń bliskich branży MICE, reprezentowała całe środowisko w rozmowach i mediacjach z przedstawicielami rządu w sprawach pomocy przedsiębiorstwo dotkniętym skutkami tsunami, jakie wyrządziła pandemia. Niestety w wyniku dziesięciomiesięcznych działań rząd niewiele udzielił pomocy, ale mimo to nasza reprezentacja dalej podejmuje próby rozmów z rządem.
Ogólnopolski Strajk Kobiet, który wybuchł gwałtownie po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, zdobył oscara w kategorii event marketingu. Protesty przeciwko aborcji zalały całą mapę Polski, a solidaryzowało się z nimi wiele polskich i zagranicznych brandów i firm. Cieszy taka mobilizacja społeczeństwa pomimo w tak ultra-wrażliwych czasach pandemii. Brawo Kobiety!
Najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku
Wyzwań mamy cały worek na najbliższe miesiące. Pierwsze to przetrwanie tych czasów. Bez utraty kadry, zasobów, magazynów, przychodów. Sprzedaż usług zdalnie, bez możliwości wizyty u klienta w powszechnie panującej izolacji. Przeniesienie pracy na tryb zdalny długoterminowo niesie za sobą szereg wyzwań, do których niewielu może przywyknąć na stałe.
Największym wyzwaniem jest edukacja klientów i pozyskiwanie projektów do realizacji. Klient dziś nie kupuje kota w worku. Rozwiązanie online, które wybiera musi wybierać z gruntowym przebadaniem technologii. Wachlarz możliwości i standardów ciągle rośnie na rynku usług online a pobudzanie zaangażowania odbiorców staje się równie poważnym wyzwaniem. Wszystko zajmuje czas. A tego ciągle nam za mało.
Nowinki technologiczne a event marketing w 2021 roku
Wirtualne wydarzenia będą się rozwijały nadal niezależnie od powrotu do normalności – więc warto zainteresować się tą gałęzią event marketingu. Internet nigdy wcześniej nie zyskiwał tak na znaczeniu jak dziś. W tej chwili w świecie eventów dominują dwie formy realizowania wydarzeń: te nadawane w studiach nagrań oraz te, które odbywają się na wirtualnych platformach. Osobiście wierzę w obie formuły i jestem zwolennikiem budowania doświadczeń w strefie online niż czekania na odwilż, która w pandemii nie wiadomo kiedy nastąpi. Wirtualne platformy takie jak Virbela/Avatarland dostarczają emocji i grywalizacji eventom, a sam ich efekt spotyka się u klientów z dużą otwartością i sporą chęcią odmiany. Narzędzia komunikacyjne jak ZOOM, Skype czy Teams przechodzą do drugorzędnych narzędzi, rynek jest już wyraźnie zmęczony tzw. „gadającymi głowami”.
W którą stronę zawieje trend zmian dalej? Warto zerknąć na to co obecnie dzieje się w USA: Inwestorzy Venture Capital zainwestowali ponad 300 milionów dolarów w dwa miesiące w rozwój wirtualnych wydarzeń. To może być duża zmiana dla branży eventowej. Taki zastrzyk kapitałowy na dobre przetasuje rynek dostawców. Osobiście czekam na pierwszych klientów gotowych na wirtualną rzeczywistość i wiem, że przymierzają się do takiej obsługi firmy dostarczające usługi 3D. Tylko czy my na taki zwrot jesteśmy gotowi?
Dodam, że takie wyzwanie to oznacza dla nas konieczność większego rozwoju w kierunkach: edukacji, danych, odpowiedzialność po stronie agencji oraz większej integracji produktów gier i usług w środowisku 3D. Niech wieje wiatr zmian. Pasy zapięte – gotowa na więcej!
Ps. Korzystając z okazji życzę wszystkich czytelnikom nowego Marketingu Szczęśliwego Nowego Roku!
Michał Michałowski
wiceprezes zarządu agencji eventowej KDK Events oraz CEO of OES
3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce
Nie pokuszę się wybrać 3 najciekawszych inicjatyw 2020 roku z uwagi na fakt, że sceneria po COVID-19 wymusiła na organizatorach eventów odwołanie cyklicznych imprez, rezygnację z dużych masowych realizacji i gruntowną zmianę strategii marketingowej. Wyróżniłabym podmioty, które podjęły rękawicę i zdecydowały się na dostosowanie do nowych reguł, zainwestowanie w technologię, świat wirtualny i budowanie nowej kategorii wydarzeń – eventów online. Czas pokazał, że obostrzenia pozostaną z nami w 2021 roku i świat online jest w tym momencie jedyną odpowiedzią na potrzeby klientów w obszarze eventów.
Wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że największym „game changerem” roku 2020 był koronawirus i konsekwencje wprowadzenia reżimu sanitarnego. Branża event marketingu otrzymała w marcu wielki cios, bo z dnia na dzień firmy straciły główne źródło dochodu. To był rok pod hasłem rezyliencji, adaptacji do nowych warunków, utrzymywania relacji z klientami i oferowania im usług pokrewnych do działań eventowych – np. eventy online, prace graficzne, kampanie reklamowe. Na faworyzowanej pozycji były agencje, które miały zdywersyfikowany portfel usług i takie, które nie uzależniały całości oferty od działań reklamowych.
Poza marcowymi restrykcjami, kolejnym ważnym wydarzeniem były ograniczenia w związku z drugą falą zachorowań. Przypomina mi się konferencja prasowa Prezesa Rady Ministrów z końca ub. r., który wprowadzał zakaz wydarzeń od nadchodzącej soboty. Zapamiętałem ten moment, bo dosłownie „prześlizgnęliśmy się” jako agencja z ostatnim wydarzeniem hybrydowym, które było zaplanowane na piątek. Wszystkie kolejne wydarzenia udało się płynnie przeformatować do świata wirtualnego.
Na ostatnim stopniu podium wymieniam tarcze antykryzysowe. Możemy się śmiać z ich ilości, nietrafnych decyzji dotyczących restrykcji, ale tarcza 1.0 i ta targetowana m.in. na branże eventowe – tarcza 6.0 – dały delikatny oddech wielu graczom na rynku. W żaden sposób nie zrekomponsowały strat wynikających obostrzeń, ale pozwoliły na przetrwanie w tych najtrudniejszych miesiącach.
Najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku
Po pierwsze, głównym wyzwaniem jest adaptacja do nowych warunków. Tradycyjne eventy, nawet jeśli wrócą w 2021 roku, to nie szybko, a jeśli – to będą wspierane przez wydarzenia online. W eventach online nie chodzi o bierne odwzorowanie wydarzeń tradycyjnych, ale o podejście od „0”, zrozumienie technologii, nowych możliwości i pełne wykorzystanie drzemiącego w nich potencjału.
Po drugie, to będzie rok pod hasłem budowania zaangażowania w eventach online. Firmy już w 2020 rok borykały się z tym zagadnieniem: „Jak sprawić, że widz naszego eventu stanie się aktywnym uczestnikiem i nie zniknie nam sprzed ekranu swojego laptopa?”. Rok 2021 da nowe rozwiązania w tym obszarze, da skuteczniejsze narzędzia i dzięki temu bardzo wzmocni format wirtualnych wydarzeń.
Po trzecie, to będzie rok edukacji. Nie mam tu tylko na myśli firm, które budują nowe kompetencje, ale przede wszystkim klienci potrzebują transferu dobrych wzorców, ustanowienia pewnej jakości eventów online i to zadanie leży po stronie agencji, które siłą rzeczy mają większe know-how w tym obszarze. Wypracowanie silnych standardów będzie procentować w kolejnych latach.
Nowinki technologiczne a event marketing w 2021 roku
Event marketing w wydaniu online to nie tylko perfekcyjna produkcja w studio. To jest dobry punkt wyjścia, ale nie zagospodaruje całej kategorii wydarzeń. Nowinkami technicznymi będzie przeniesienie ciężaru z produkcji studyjnych na budowanie zaangażowania na wirtualnych platformach. To dzięki nim uczestnik ma możliwość tworzenia własnego profilu, wchodzenie w interakcje z innymi uczestnikami, uczestnictwa w warsztatach, spotkaniach teambuildingowych. Technologicznie zaawansowane platformy dające duże możliwości dostosowania do potrzeb klienta to klucz to wydarzeń przyszłości. Od strony technologicznej duży nacisk zostanie położony na analitykę. Skoro mamy wydarzenie w online to aż prosi się o bardzo precyzyjne dane dotyczące nie tylko ilości uczestników, ale także czasu spędzonego na poszczególnych sesjach i stworzenie ścieżek ruchu uczestników po wirtualnej przestrzeni. Tak pozyskane dane będą bezcenne bo pozwolą na jakościową ocenę poszczególnych punktów programu i wyciągnięcie bardzo konkretnych wniosków w planowaniu przyszłych wydarzeń.