Od początku pandemii COVID-19 Facebook podejmuje szereg działań na rzecz walki z dezinformacją oraz wspierania społeczeństwa w dostępie do źródeł rzetelnych informacji. Pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele platformy ogłosili, że wprowadzają zakaz reklam, które zniechęcają do szczepień. Natomiast krótko po wybuchu pandemii koronawirusa serwis zapowiedział, że usuwane będą fałszywe treści na temat COVID-19, w tym m.in. te dotyczące „alternatywnych” sposobów leczenia.
Teraz Facebook we współpracy z WHO i europejskimi partnerami fact-checkingowymi uruchomił kampanię informacyjną o nazwwe „Razem przeciwko dezinformacji na temat szczepionki Covid-19”, której celem jest wsparcie użytkowników w weryfikacji informacji dostępnych internecie na ten temat. Jej odbiorcami będą mieszkańcy Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Islandii, Turcji, ale także regionu Bliskiego Wschodu i Afryki.
Zobacz również
W ramach kampanii na Facebooku i Instagramie będą pojawiać się grafiki, zawierające praktyczne wskazówki pomocne w rozpoznawaniu fałszywych treści. A są to:
- Sprawdź źródło: Sprawdź wszystkie treści i kto za nimi stoi, nawet jeśli wydają się mieć podstawy naukowe.
- Sprawdź, jak się z tym czujesz: Fałszywe wiadomości mogą manipulować twoimi uczuciami w celu uzyskania kliknięć.
- Sprawdź kontekst: Wyszukaj najnowsze informacje na temat COVID-19. Sprawdź czy publiczny organ służby zdrowia potwierdza, czy zaprzecza informacjom.
Co więcej, Facebook uruchomił też dedykowaną stronę internetową w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim, polskim i tureckim, która ma na celu informować o bieżących działaniach w obszarze walki z dezinformacją.
PS
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Pod koniec kwietnia 2020 roku Facebook znalazł nietypowy pomysł na walkę z koronawirusem – we współpracy z badaczami z Carnegie Mellon University programiści portalu społecznościowego stworzyli mapę, która pokazywała potencjalne ogniska koronawirusa w USA i tym samym ostrzegała użytkowników zamieszkujących te rejony.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS2
Facebook postanowił wprowadzić nową reakcję, nawiązującą do obecnej sytuacji, w której wszyscy się znajdujemy – za jej pomocą będziemy mogli wyrazić troskę, wsparcie wobec innych użytkowników portalu. Podobna ikonka pojawi się też w Messengerze.