Walka z dezinformacją to jeden z priorytetów Facebooka. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest współpraca z niezależnymi weryfikatorami treści na całym świecie, którzy analizują informacje pojawiające się na Facebooku, sprawdzają fakty i oceniają ich wiarygodność.
12 września br. Facebook ogłosił rozszerzenie programu weryfikacji informacji w Polsce we współpracy ze stowarzyszeniem Demagog – organizacją non-profit stawiającą sobie za cel poprawę jakości debaty publicznej poprzez dostarczanie obywatelom bezstronnej i wiarygodnej informacji. Demagog posiada certyfikat International Fact-Checking Network i zacznie oceniać rzetelność treści na Facebooku począwszy od tego miesiąca.
Zobacz również
Gdy weryfikator informacji oceni treść jako fałszywą, zostanie ona pokazana niżej w Aktualnościach, co znacznie zmniejszy jej zasięg. Zapobiega to rozprzestrzenianiu się oszustw i zmniejsza liczbę osób, które je widzą. Zasięg stron i domen, które notorycznie udostępniają fałszywe wiadomości także zostanie zmniejszony. Zostaną one również pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych na Facebooku. Pomaga to ograniczyć rozpowszechnianie fałszywych wiadomości motywowanych finansowo.
– Zależy nam na tym, aby ludzie na Facebooku byli dobrze poinformowani, dlatego stale pracujemy nad sposobami, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się fałszywych informacji na naszej platformie. Cieszymy się z rozszerzenia programu weryfikacji informacji wraz ze stowarzyszeniem Demagog, które od lat rozpowszechnia ideę fact-checkingu w Polsce organizując warsztaty, realizując projekty edukacyjne czy wreszcie weryfikując wiadomości pojawiające się w mediach i przestrzeni publicznej – powiedział Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.
Program jest elementem trzyczęściowego podejścia Facebooka do podnoszenia jakości i autentyczności treści wyświetlanych w Aktualnościach. W ramach tej strategii Facebook usuwa konta i treści, które naruszają jego Standardy społeczności lub Zasady dotyczące reklam, zmniejsza zasięg fałszywych wiadomości i nieautentycznych treści, takich jak clickbait oraz informuje ludzi, oferując dodatkowy kontekst dla postów, które widzą.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Bardzo cieszymy się z dołączenia do Programu weryfikacji treści Facebooka. Chcemy wykorzystać nasze doświadczenia w zakresie fact-checkingu, aby móc jeszcze skuteczniej walczyć z fałszywymi treściami. Dla wielu ludzi, szczególnie osób młodych, to właśnie media społecznościowe są głównym źródłem informacji, dlatego kwestia wiarygodności treści, które się na nich pojawiają, odgrywa szczególne znaczenie – stwierdził Paweł Terpiłowski, redaktor naczelny Demagoga.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Obecnie w programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy 52 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 42 językach. W Polsce od kwietnia tego roku weryfikacją treści zajmuje się również Agence France Presse (AFP).
PS
Facebook chce zatrudnić zespół doświadczonych dziennikarzy, którzy byliby odpowiedzialni za prowadzenie nowej zakładki w serwisie, dotyczącej najnowszych newsów – wcześniej algorytmy odpowiadały za podobną sekcję, lecz znajdowało się tam wiele nieaktualnych wiadomości czy nawet fake newsów.
PS2
Instagram zdecydował się podjąć konkretne działania w celu zwalczania fake newsów – dla swoich amerykańskich użytkowników wprowadził opcję oznaczania treści, które mogą być nieprawdziwe.