Mówiąc w skrócie platformy Business to Business są rozwiązaniami ułatwiającymi przedsiębiorstwom prowadzenie procesów komunikacyjnych oraz sprzedażowych w sektorze biznesowym. Wartość wymiany handlowej B2B stale rośnie, nic zatem dziwnego, że tego rodzaju rozwiązania wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Równolegle jednak rosną obawy i wątpliwości z nimi związane. Oto kilka faktów i mitów na temat systemów B2B.
Fakt: Platforma B2B skraca czas prowadzenia transakcji handlowych
To prawda. Platforma B2B to nic innego, jak dedykowany system informatyczny, służący wymianie informacji pomiędzy poszczególnymi podmiotami, które mają do niego dostęp. To swego rodzaju integracja wielu firm wokół jednego narzędzia umożliwiającego im sprawną komunikację i zawieranie transakcji handlowych. Zdecydowanie można więc stwierdzić, że wdrożenie tego rodzaju systemu ułatwia kontakty biznesowe, a co za tym idzie skraca czas prowadzonych działań. Wszystko dzięki temu, że w pełni automatyzuje i standaryzuje przebieg transakcji handlowych. Uproszenie procesu zachodzi na każdym etapie – zarówno od strony zamawiającego, jak i obsługi. Podsumowując: posiadanie platformy B2B pozwala na składanie zamówień o każdej porze dnia i nocy, bez względu na bariery geograficzne, za pośrednictwem jednego systemu informatycznego, który zastępuje wszelkie inne środki komunikacyjne. Dzięki temu prowadzenie takich transakcji przebiega szybko i sprawnie, nie angażując w ich obsługę wielu osób.
Zobacz również
Fakt: Istnieje kilka typów platform B2B
Platformy B2B różnią się w od siebie w zależności od tego na jakim modelu funkcjonowania zostały oparte. Najczęściej wykorzystywane są te, działające jak typowe sklepy internetowe. Czynnikiem różnicującym jest tu tylko to, że lista osób mających dostęp do platformy ograniczona zostaje do firm, z którymi posiadacz systemu współpracuje. Drugi model to system aukcyjno-przetargowy, który pozwala na prowadzenie licytacji pomiędzy różnymi dostawcami. To dobre rozwiązanie dla osób, które chcą porównywać ceny za określone produkty i usługi. Oczywiście to tylko dwa przykładowe modele, które najczęściej służą jedynie jako inspiracja do tworzenia rozwiązań pośrednich, łączących różnorodne cechy obu z prezentowanych możliwości.
Mit: Platformy B2B tworzą nowy typ transakcji handlowych
To nieprawda. Platformy B2B to dedykowane systemy informatyczne, które służą usprawnianiu przebiegu kontaktów handlowych i procesów komunikacyjnych. To rozwiązanie, które zastępuje bardziej tradycyjne metody komunikacyjne, jak telefon czy mail i pozwala na realizację w pełni automatycznych i zestandaryzowanych zamówień, nie generując przy tym nowego typu transakcji.
Fakt: Klienci oszczędzają korzystając z platform B2B
To prawda. Każde zamówienie realizowane za pośrednictwem systemu jest zapisane w historii, co ułatwia racjonalne planowanie zakupów. Prócz tego korzystając z platformy eliminujemy zalegające w magazynach nadwyżki i racjonalizujemy zakupy, składając zamówienia jedynie u podmiotów, z którymi stale współpracujemy. Wszystko to przekłada się na oszczędności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Mit: System B2B poprzez zautomatyzowane i zestandaryzowane procedury prowadzenia i realizowania transakcji nie pozwala na indywidualizowanie ofert dla klientów
To nieprawda. Każda dedykowana platforma umożliwia indywidualizowanie warunków dla poszczególnych kontrahentów. Zintegrowana z systemem CRM pozwala na pobieranie i zbieranie danych na temat poszczególnych klientów. Na podstawie zgromadzonych informacji, jak chociażby, średnia wartość zakupów, możemy indywidualizować dla danego partnera warunki cenowe oraz przydzielać im promocje na określone grupy produktowe. System gromadzi więc informacje na temat wszystkich rabatów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Fakt: Systemy B2B dają dostęp do bieżących stanów magazynowych
Owszem, platformy dają dostęp do bieżących stanów magazynowych pozwalając na ich podgląd w czasie rzeczywistym. Są one aktualizowane drogą elektroniczną po każdym złożonym zamówieniu. Daje to kontrahentom realny pogląd na temat dostępności produktów. Oprócz tego mają oni wgląd w historię składanych wcześniej zamówień, a także status obecnie realizowanych.
Mit: Platformy B2B to rozwiązanie skierowane wyłącznie do dystrybutorów
To nieprawda. Choć systemy te najczęściej wdrażają producenci, dystrybutorzy, hurtownicy i pośrednicy handlowi, nie są one kierowane wyłącznie do nich. Dedykowane platformy B2B to rozwiązania dla wszystkich, którzy prowadzą transakcje handlowe lub procesy komunikacyjne równocześnie z wieloma partnerami, często także rozlokowanymi w dużych odległościach na obszarze całej Polski. Pozwalają one na automatyzację i standaryzację prowadzonych procesów na każdym ich etapie.
Katarzyna Czyrnek – client service director w Positive Power Sp. z o.o.