Przeczytaj relację z pierwszego, drugiego i trzeciego dnia.
Czwarty dzień był dniem inspirujących caseów, choć nie zabrakło treściwych wystąpień.
Zobacz również
Co lubi pokolenie Z?
Na panelu dotyczącym Generacji Z padło wiele konkretów o przedstawicielach młodego pokolenia:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Tylko 9% tego pokolenia deklaruje, że chce pozostać na social mediach (co jest zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że w zeszłym roku TikTok wyprzedził Google pod katem liczby wejść).
- Wirtualni infleuncerzy tacy jak Lil Miquela zyskują coraz większą uwagę tego pokolenia.
- Dla Zetek liczy się różnorodność. 73% z nich chciałoby częściej widzieć reklamy uwzględniające osoby niepełnosprawne.
Robić różnicę, a nie wyróżniać się – to nowa przyszłość dla marek
Na panelu Doma Boyda z Kantar padł jeden z istotniejszych wniosków przewijających się na całym festivalu – „it’s difference that makes the difference”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Bo to unikatowa propozycja marki, która adresuje potrzeby do tej pory niezaadresowane generuje ogromne wzrosty wartości marki, nie zaś wyróżniająca się komunikacja, która wyłącznie szuka innych środków na opowiedzenie tego, co już zostało powiedziane.
Nagrody
A co z nagrodami? Na czwartym rozdaniu, przyznano Złote Lwy w 7 kategoriach: social & influencer, PR, creative data, direct, media, creative b2b, LionHeart.
Zdecydowanie na uwagę zasługuje nagroda w tej ostatniej kategorii. Przyznana została najmłodszej w historii laureatce nagrody Nobla – Malali Yousafzai, dziewczynie z Pakistanu, która w wieku 11 lat stała się aktywistką walczącą o prawo kobiet do nauki, niejednokrotnie narażając życie. Po odebraniu nagrody zaapelowała do liderów branży: „Młode kobiety mają moc pobudzania gospodarki, tworzenia miejsc pracy, zwiększania bezpieczeństwa w swoim otoczeniu i napędzania zmian. Jednak żebyśmy mogli zobaczyć taką przyszłość, zarówno pojedynczy ludzie jak i liderzy społeczności oraz przedsiębiorstwa z każdej branży, muszą zacząć działać. Mam zaszczyt przyjąć tegoroczną nagrodę LionHeart Award i nie mogę się doczekać kontaktu z twórcami z Cannes Lions, aby rozmawiać o tym, jak firmy mogą udostępniać swoje kanały, wiedzę i zasoby, by przyspieszyć postępy młodych kobiet, dziewcząt i naszego świata”.
W pozostałych case’ach nagrodzonych tego dnia rządziła przede wszystkim społeczna odpowiedzialność i… poczucie humoru
- Vienna strips on OnlyFans. Wiedeńska sztuka ma w sobie sporo nagości, a algorytm Facebooka nagości nie toleruje. Jak zatem wypromować taka sztukę online? Na Only Fans. Wystarczyła zmiana kanały komunikacji, by z 0 odbić się do 730 milionów zasięgu.
- Gender Swap – kojarzycie uprzedmiotowione postaci kobiece z gier wykonujące ponętne ruchy biodrami i zalotne gesty? W kampanii przygotowanej przez organizację Women in Game w miejsce kobiet wstawiono muskularne sylwetki męskich bohaterów z gier, zachowując jednak te bardzo kobiece i nęcące ruchy. Efekt? Wyolbrzymiona seksualność została totalnie ośmieszona. W ten sposób Women in Game zwróciło uwagę na stereotypizację i przedmiotowe traktowanie kobiet w gamingu ( wg The Essentials of video games – w 2022 roku co drugi gracz to kobieta).
- Less talk more bitcoin – Każdy z nas kojarzy poruszający storytelling z reklam Super Bowl. Na przekór wszystkim Coinbase, czyli jedna z największych giełd kryptowalut, postanowił storytelling odrzucić. Less talk more bitcoin, to reklama, która byla wyłącznie QR kodem. A co pod nim? 15$ w Bitcoin-nie. Reakcja fanów Super Bowl? „Fuck storytelling”.
Ostatni dinozaur na Cannes Lions
No dobra, a co z tym dinozaurem i partyzantką Greenpeace? Hiperrealistyczny Frankie The Dino przeszedł się po festiwalowej strefie, a na końcu udzielił wywiadu, apelując do branży kreatywnej, by reagowała na kryzys klimatyczny tu i teraz. Występ Frankiego nawiązał do rozwieszonych na terenie całego Cannes Lions plakatów z hasłem „We had an asteroid. What’s your excuse”.
Z podobnym przekazem wystąpił Greenpeace, zwracając się do klepiącej się po plecach branży reklamowej z prośbą o zaprzestanie współpracy z koncernami handlującymi paliwami kopalnymi.
Au revoir 🙂
Żegnamy się z Cannes Lions 2022. Dzięki, że czytaliście nasze relacje. Mamy nadzieję – do zobaczenia za rok!
Zespół z Albedo Marketing: Piotr Szwyndrak, Magda Gajewska – Bogacz, Kasia Wesołowska i Jarek Skrzpczak.