„Możemy mieć́ dziś́ wielką satysfakcję, że jesteśmy świadkami powstania nowego sposobu opowiadania świata, jaki niesie ze sobą̨ serial filmowy, a którego ukrytym zadaniem jest wprowadzić́ nas w trans” – napisała w swojej przemowie noblowskiej Olga Tokarczuk. Interesujący sposób opowiadania historii to dzisiaj klucz do skutecznych działań marketingowych. Zarówno serial, jak i film mogą być doskonałą inspiracją dla strategii, które przygotowujemy dla marek. Jakie zatem tytuły warto nadrobić?
Zobacz również
Seriale
Ostatnie lata to wielki czas serialu. Tylko w poprzednim roku mieliśmy okazję oglądać wspaniałe produkcje opowiadające bezpośrednio lub pośrednio o świecie mediów. Pierwszą z nich jest „The Morning Show” ze znakomitymi kreacjami Jennifer Aniston, Reese Witherspoon oraz Steve’a Carella. Serial platformy AppleTV+ opowiada o kulisach pracy w studiu telewizyjnym, problemach oraz wielkich ambicjach głównych bohaterów.
Innym serialem ze świata mediów jest „Na cały głos/The Loudest Voice” (telewizja ShowTime, dystrybucja w Polsce HBO GO), w którym twórcy przyjrzeli się bliżej postaci Rogera Ailesa odpowiadającego za sukces stacji telewizyjnej Fox News, (w tej roli słynny Russell Crowe).
Wątek telewizji i korporacji medialnych znajdziemy również w serialach HBO: „Sukcesja/Succession” – historia amerykańskiej rodziny, która walczy o władze w korporacji medialnej Waystar Royco oraz „The Newsroom”, ukazujący kulisy pracy redakcji telewizji informacyjnej. Oba seriale wyróżniają znakomicie napisane, „mięsiste” linie dialogowe.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z grona innych serialowych produkcji warto wspomnieć o „Nowym Papieżu/The New Pope” (HBO GO), w którym Paolo Sorrentino w swoim unikalnym stylu kreśli niebywałe portrety bohaterów. Niech pierwszy podniesie rękę ten, kto nie był zachwycony sceną, w której grają Sharon Stone i John Malkovich?
Do małych perełek zaliczyć można również tytuły takie jak „Mad Men” (dystrybucja Nettflix), „Magia Kłamstwa/Lie to me” czy kultowe już „House of Cards” (Netflix).
Filmy i dokumenty
Produkcje filmowe również potrafią oddawać kulisy rządzące światem marketingu w fascynujący i przykuwający uwagę sposób. Kto jeszcze nie widział, koniecznie powinien zapoznać się z dokumentem „FYRE: Najlepsza impreza, która nigdy się nie wydarzyła” (Netflix). To przestroga dla wszystkich, służąca temu, aby nie reklamować czegoś, czego nie da się później „dowieźć”.
Inna pozycja, obowiązkowa to „McImperium/The Founder”. W filmie z udziałem Michaela Keatona jako biznesmena Raya Kroca przedstawiona jest historia stworzenia sieci restauracji McDonald’s.
Osoby pracujące w obrębie branży modowej czy też beauty wiele inspiracji znajdą w produkcji „Diabeł ubiera się u Prady/ The Devil Wears Prada”. Początkująca dziennikarka dostaje pracę asystentki redaktor naczelnej czasopisma „Runaway”, a Anne Hathaway i Meryl Streep dają pokaz oscarowego aktorstwa. Nie inaczej jest w przypadku Brada Pitta, którego bohater w filmie „Moneyball” postanawia wykorzystać analizy komputerowe w swojej pracy.
Dla fanów marketingu politycznego polecamy „Idy Marcowe/The Ides of March”, które przybliżą nam kwestię związaną z personal brandingiem oraz „Fakty i akty/Wag the dog” o zarządzaniu kryzysowym.
Także rzecznicy prasowi mają swój film. „Dziękujemy za palenie/Thank You for Smoking” to opowieść o rzeczniku koncernu tytoniowego, który chce pozostać wzorem do naśladowania dla swojego 12-letniego syna.
W tym zestawieniu nie może zabraknąć również „The Social Network”, czyli historii powstania serwisu „Facebook”, którą każdy powinien znać.
Dla fanów seriali dokumentalnych mamy również „Hakowanie Świata/The Great Hack” (Netflix), która przedstawia historię firmy Cambridge Analytica. Dzięki działaniom w serwisach społecznościowych miała istotny wpływ na wyniki wyborów prezydenckich w USA oraz Brexit.
Interesująco ujęta jest również słabość amerykańskiej Doliny Krzemowej, pokazana w dokumencie „Wynalazczyni: Dolina Krzemowa w kropli krwi/The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley”.
Zwróćcie uwagę także na „Sugar Man/Searching for Sugar Man”, czyli uniwersalną, zaskakującą opowieść o szczęściu i przypadkach w naszym życiu oraz tym, jak zyskuje się sławę.
A na koniec inna perełka od naszych sąsiadów z Czech, czyli „Czeski Sen”. W jaki sposób przygotować udaną kampanię marketingową supermarketu, który nigdy nie miał powstać? Odpowiedź zaskoczy, rozbawi, ale i zasmuci każdego oglądającego. Miłego seansu!