Firmy wycofują jaja z chowu klatkowego, a producenci jaj nie inwestują już w klatki

Netto, Biedronka, Kaufland, Makro, Żabka – te firmy już nie sprzedają jaj z chowu klatkowego, a kolejne planują dołączyć do nich najpóźniej do 2025 roku. Polacy popierają te zmiany – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
O autorze
1 min czytania 2022-04-21

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało raport podsumowujący zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w 2021 roku, analizujący postawy Polaków wobec klatkowej hodowli kur niosek, zmiany na rynku polskim i światowym oraz zmiany w strukturze produkcji jaj w Polsce.

Z badania przeprowadzonego przez Biostat w lutym br., którego wyniki zostały omówione w raporcie, jednoznacznie wynika, że Polakom zależy na losie kur

  • 81% badanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia,

  • 78,5% ankietowanych przyznaje, że warunki hodowli kur, są dla nich istotne, 

    LinkedIn logo
    Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
    Obserwuj
  • 75,2% respondentów uznało, że zapłaciłoby więcej za jajka lub produkty zawierające jajka pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.

Warto dodać, że większość Polek i Polaków (62,4%) uważa, że w Polsce powinien zostać wprowadzony zakaz klatkowej hodowli kur niosek. Wprowadzenie takiego zakazu jest możliwe ze względu na trwające w Parlamencie Europejskim prace nad ustawą, która miałaby zakończyć klatkową hodowlę nie tylko kur, ale też kaczek, przepiórek, królików, świń i cielaków w całej UE.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Do końca 2021 roku ponad 140 firm działających w Polsce podjęło oficjalne zobowiązania do rezygnacji z jaj pochodzenia klatkowego. 35 firm działających w Polsce wdrożyło już swoje zobowiązania w życie i wycofało jaja klatkowe z produkcji i/lub oferty – w tym Makro, Netto, Lubella oraz U Jędrusia. Ostatnio o wycofaniu ze sprzedaży jajek „trójek” poinformowała także Żabka. W 2021 r. sprzedaż jaj z numerem 2, 1 i 0 wzrosła i już w dziewięciu sieciach handlu detalicznego (Auchan, Aldi, Carrefour, Społem, Schiever, bi1, Żabka, Biedronka i Kaufland – przy czym w dniu publikacji raportu trzy ostatnie sieci wycofały już całkowicie jaja świeże z chowu klatkowego ze sprzedaży) stanowiła ponad połowę całkowitej sprzedaży jaj świeżych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Każdy kolejny rok przynosi widoczne zmiany zarówno w branży spożywczej, jak i strukturze produkcji jaj w Polsce  – największe sieci supermarketów już wycofały lub są w trakcie wycofywania jajek z chowu klatkowego, a liczba kur niosek hodowanych w klatkach spadła. Świadomość konsumentów i poparcie społeczne dla wprowadzania lepszych dla zwierząt rozwiązań z kolei stale rośnie. Liczymy, że wprowadzenie w całej Unii Europejskiej zakazu chowu i hodowli zwierząt w klatkach będzie przypieczętowaniem troski o lepsze traktowanie kur – mówi Maria Madej, menadżerka ds. Relacji Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Raport Otwartych Klatek dostępny jest na stronie: otwarteklatki.pl/publikacje/raporty-kampanii-jak-one-to-znosza.