Dzięki przeznaczonej przez Fundację LPP dwukrotnie większej kwocie wsparcia, możliwa będzie nie tylko jego kontynuacja, ale także zwiększenie dostępności i zakresu pomocy specjalistów.
Telefon Zaufania Młodych, czyli numer kontaktowy dla osób potrzebujących wsparcia psychicznego, został uruchomiony w 2021 r. przez Fundację ITAKA we współpracy z marką Reserved. W 2023 roku w realizację projektu zaangażowała się także Fundacja LPP, która od wielu lat realizuje i wspiera szereg inicjatyw na rzecz wyrównywania szans i ochrony zdrowia, przekazując tylko w ostatnim roku łącznie ponad 2 mln zł. Podjęta w czerwcu br. przez Radę Fundacji LPP decyzja o przedłużeniu finansowania Telefonu Zaufania Młodych o kolejny rok oraz zwiększeniu wartości wsparcia do 400 tys. zł pozwoli na dalszy rozwój projektu, a co najważniejsze rozszerzenie zakresu pomocy specjalistów.
Zobacz również
– Wiele z projektów realizowanych przez Fundację LPP koncentruje się na wsparciu oferowanym młodzieży i młodym dorosłym, więc nasza decyzja o dalszym finansowaniu projektu była naturalna. Jesteśmy świadomi, że zapotrzebowanie na pomoc psychologiczną, szczególnie widoczne w ostatnich latach wciąż rośnie, dlatego naszym celem jest, aby ci, którzy korzystają z Telefonu Zaufania Młodych, czuli się kompleksowo zaopiekowani. Wiemy, na jak wiele potrzeb odpowiedziała ta inicjatywa przez ostatnie trzy lata, dlatego cieszymy się, że dzięki naszemu wsparciu projekt może trwać i się rozwijać – mówi Patrycja Zbytniewska, prezeska zarządu Fundacji LPP.
Pierwszym wyzwaniem, z którym zwiększenie finansowania pozwoliło zmierzyć się inicjatorom projektu, było przedłużenie godzin pracy osób dyżurujących przy telefonie. Do tej pory udzielały one wsparcia od poniedziałku do piątku, przez siedem godzin dziennie (13:00-20:00). Od lipca br. specjaliści będą do dyspozycji osób potrzebujących pomocy również w weekendy, co pozwoli młodym ludziom nawiązać z nimi kontakt bez osób trzecich, w najdogodniejszym dla nich momencie, przez cały tydzień.
Zmianie uległ też zakres specjalizacji specjalistów i psychologów współpracujących z Telefonem Zaufania Młodych. Wprowadzono m.in. pomoc seksuologa, który opiekuje się takimi obszarami jak: przemoc seksualna, nadużywanie alkoholu i innych substancji, zakażenia przenoszone drogą płciową, edukacja seksualna, czy borykanie się z wyzwaniami związanymi z tożsamością, relacjami i szeroko pojętą akceptacją. Do dyspozycji osób szukających pomocy jest teraz także terapeuta specjalizujący się w zaburzeniach odżywiania, zajmujący się m.in. takimi problemami jak anoreksja, bulimia oraz napadowe objadanie się.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Młodzi dorośli korzystający z Telefonu Zaufania mogą liczyć również na wsparcie prawnika. Zapewnia on pomoc w kwestiach takich jak wspieranie i resocjalizacja nieletnich (postępowanie w przypadku popełniania przez nich przestępstw), przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, naruszenie intymności seksualnej, gwałt i wymuszenie czynności seksualnej, groźby, uporczywe nękanie, kradzież tożsamości, uzależnienia (wychowanie w trzeźwości, przeciwdziałanie narkomanii i alkoholizmowi, hazard), odpowiedzialność za długi, upadłość konsumencka, czy kwestie dotyczące alimentów. Specjaliści są dostępni w wymiarze 40 godzin miesięcznie, podczas określonych dni tygodnia (seksuolog – każdy wtorek w godz. 17-20, terapeuta zaburzeń odżywiania – każdy czwartek 14-17).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Młodzi dorośli w ramach projektu mają do wyboru konsultacje z psychologiem telefonicznie lub online, które dla wielu osób są bardziej komfortowe. Konsultacje w sieci trwają 50 minut, co zapewnia osobom zgłaszającym się po pomoc, możliwość szczegółowego przedstawienia i omówienia ich problemu. Co istotne, osoby poniżej 18 r.ż., aby skorzystać z porady specjalisty w gabinecie, muszą posiadać zgodę rodziców, a to wyklucza anonimowość, którą z kolei gwarantuje rozmowa telefoniczna.
– W swoich działaniach zawsze staramy się kierować empatią i wspierać inicjatywy niosące pomoc tym, którzy jej potrzebują. Jesteśmy dumni z zapoczątkowania tego projektu przez markę Reserved. Liczba osób, które dotychczas skorzystały z konsultacji, potwierdza, że zapotrzebowanie na wsparcie specjalistów wśród młodzieży wciąż rośnie, dlatego cieszymy się, że dzięki dalszemu wsparciu Fundacji LPP projekt ten może być kontynuowany, a my jako marka, która nadała mu początek, możemy dalej go wspierać – mówi Anna Matraszek, PR & Digital Manager Reserved.
W ciągu trzech lat od inauguracji Telefonu Zaufania Młodych dostępni na linii specjaliści przeprowadzili już 18 170 rozmów telefonicznych, 3 045 rozmów na czacie i 1 531 konsultacji psychologicznych online. Telefoniczne wsparcie psychologiczne na infolinii od 1 lipca 2024 r. wyniesie aż 49 godzin tygodniowo, a prognozowana liczba osób, które za pośrednictwem projektu otrzymają wsparcie psychologiczne przez najbliższe pół roku to aż 5 000 osób.
Potrzebujesz wsparcia psychicznego? Zadzwoń pod numer 22 484 88 04.
Zdjęcia: mat. pras.
PS Reserved i Fundacja ITAKA: Jesteśmy dumni z tego, co zrobiliśmy, bo Telefon Zaufania realnie pomaga młodym ludziom
„Mniej washingu – więcej realnych działań”. To hasło przyświeca naszej rozmowie z Rafałem Gruszkiewiczem z Reserved i Izabelą Jezierską-Świergiel z Fundacja ITAKA. Ich wspólny projekt nazwany Telefon Zaufania Młodych to przykład marketingu empatycznego skierowanego do Generacji Z.