Wśród najbardziej popularnych technologii znajdują się kasy samoobsługowe, smartwatche i płatności mobilne – ich znajomość zadeklarowali niemal wszyscy uczestnicy badania. Z kolei nowsze i mniej rozpowszechnione technologie, takie jak aplikacje do analizy skóry czy urządzenia do emisji próbek zapachów perfum w sklepach, są jeszcze nieodkrytą tajemnicą dla większości społeczeństwa.
Krótko o phygitalu
Firma Future Mind przeprowadziła badanie, aby sprawdzić, jak Polki i Polacy odnajdują się w świecie „phygital”. Termin ten opisuje synergię świata fizycznego i cyfrowego z użyciem technologii do stworzenia spersonalizowanych, interaktywnych doświadczeń. Celem tego połączenia jest nie tylko ułatwienie użytkownikom codziennych czynności, ale również zwiększenie ich interakcji z produktami, usługami czy markami.
Zobacz również
– Wyniki raportu pokazały, że choć technologie „phygital” są coraz bardziej powszechne, to Polacy często korzystają z nich bezrefleksyjnie. Szczególnie cenione są rozwiązania, które istotnie ułatwiają codzienne funkcjonowanie, ze smartwatchami (89% ankietowanych) i cyfrowymi biletami komunikacji miejskiej (87%) na czele. Co ciekawe, im rozwiązanie technologiczne bardziej ingeruje w bliską im sferę, tym częściej budzi ich sprzeciw. 17 proc. uczestników naszego badania przyznało, że odczuwa zagrożenie, mając do czynienia z technologią dotykającą ich ciała, natomiast 15 proc. odczuwa z tego powodu stres i tyle samo chce unikać takich rozwiązań – zauważa Izabela Franke, head of advisory w Future Mind, autorka raportu.
Źródło: Raport „Żyjesz w Phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?”
Kto jest kim w świecie nowych technologii?
Raport rzuca również światło na złożoność postaw wobec rewolucji cyfrowo-fizycznej, która zaszła w ostatnich latach w naszym życiu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Blisko 40% Polaków to Sceptycy, którzy zachowują ostrożność wobec cyfrowych nowości.
- Zaraz za nimi, stanowiąc niemal 30% społeczeństwa, plasują się Entuzjaści, gotowi na odkrywanie i przyjęcie technologii „phygital” z dużym kredytem zaufania.
- Kolejna grupa to Obserwatorzy, reprezentujący prawie jedną czwartą uczestników badania – oni z kolei podchodzą do innowacji pozytywnie i z ciekawością, ale bez pośpiechu.
- Na końcu znajduje się 11 proc. Pragmatyków, czyli Polaków wykorzystujących technologie wówczas, gdy widzą w nich realną wartość i gdy nie ingerują one zbyt mocno w ich prywatność – tłumaczy Jakub Nawrocki, Lead UX Researcher w Future Mind.
Źródło: Raport „Żyjesz w Phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Głębszy przegląd postaw wobec technologii „phygital” uwidacznia z kolei, w jaki sposób kwestie społeczno-demograficzne kształtują spojrzenie Polaków na technologie.
- 37% Entuzjastów to osoby w wieku 15-26 lat. Mieszkają oni głównie w aglomeracjach wojewódzkich (43%), co zapewnia im lepszy dostęp do innowacji.
- Z kolei Sceptycy, reprezentujący największą część respondentów z grupą 63% osób powyżej 42. roku życia, częściej żyją poza głównymi ośrodkami miejskimi. Ich dystans do nowinek technologicznych odzwierciedla nie tylko brak dostępu do nich, ale również preferencję dla tradycyjnych metod i narzędzi.
- Obserwatorzy, których jedną trzecią stanowią osoby w przedziale 43-58 lat, wykazują pozytywne nastawienie do technologii, jednak ich adopcja jest bardziej rozważna i opóźniona. Są aktywni zawodowo – ponad połowa z nich pracuje na etacie, a ich dochody są wyższe od średniej, choć niższe niż te osiągane przez Entuzjastów.
- Pragmatycy to głównie osoby młode – blisko 50% z nich ma 15-26 lat. Pomimo że mają możliwość korzystania z wielu nowinek ze względu na miejsce zamieszkania i dużą ruchliwość na rynku pracy, to ich dostęp do technologii z wyższej półki, które mogłyby ułatwić im codzienne życie, jest ograniczony przez finanse.
Przeprowadzone badania potwierdzają, że wiek odgrywa kluczową rolę w sposobie, w jaki ludzie przyjmują i wchodzą w interakcję z nowymi technologiami. Młodsze pokolenia wykazują znacznie większą otwartość na eksperymentowanie i korzystanie z możliwości, jakie oferuje zintegrowany świat fizyczny i cyfrowy. Tymczasem starsze generacje zachowują więcej ostrożności, podchodząc do innowacji bardziej konserwatywnie. Dla porównania – około 40% młodych ludzi w wieku 15-26 lat deklaruje, że używa rozwiązań łączących świat cyfrowy i fizyczny, przy czym w grupie osób w wieku 58 lat i starszych jest to już tylko 19% – dodaje Izabela Franke.
Źródło: Raport „Żyjesz w Phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?”
Sztuczna inteligencja – nadzieje i obawy Polek i Polaków
Niezależnie od wieku, wśród Polek i Polaków panuje dość silne przekonanie, że edukacja na temat sztucznej inteligencji powinna być bardziej powszechna, by społeczeństwo mogło lepiej zrozumieć tę technologię. 79% Entuzjastów wierzy, że AI zmieni dotychczasowy model edukacji. Dla porównania, myśli tak jedynie 54% Sceptyków, co wskazuje na spore dysproporcje między badanymi grupami. Bez względu na postawę wobec technologii większość Polaków uważa, że kwestie AI powinny być odgórnie regulowane.
Źródło: Raport „Żyjesz w Phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?”
Raport pobierzesz na stronie WWW: futuremind.com/en/insights/raport-phygital
Informacje o badaniu:
Raport „Żyjesz w Phygitalu choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25%; 27-42 lat: 25%; 43-58 lat: 25%; powyżej 58 lat: 25%) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24.11-03.12.2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211.
Zdjęcie główne: Raport „Żyjesz w Phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?”