Jedne marki pracują nad hasłami reklamowymi, drugie angażują się w wydarzenia promujące świadomość ekologiczną, a jeszcze inne tę ekologię praktykują i upowszechniają wśród własnej grupy odbiorców. Ostatnie podejście wydaje się najlepsze, a szeroka dostępność modnych przedmiotów może utwierdzić nas w przekonaniu, że nowy wymiar eko-marketingu to dobry kierunek.
Polacy przywiązani do ekologii
Z najnowszych badań EKOBarometru możemy się dowiedzieć, że wśród polskich konsumentów znajdziemy 58 proc. zwolenników ekologii. Co więcej, 54 proc. ankietowanych potrafiło przywołać przykład reklamy lub promocji usługi czy produktu, wykorzystującej ekologiczne elementy.
Zobacz również
Warto przyjrzeć się również tegorocznym badaniom SEC Navigate ESG Monitor, monitorującym świadomość społeczną w kontekście zrównoważonego rozwoju. Przeprowadzono je w 12 krajach na ponad 12 tys. respondentów. Wynika z nich, że 71 proc. Polaków negatywnie postrzega działania w kraju, związane z ochroną środowiska, a pozytywnie tylko 29 proc.
Firmy stają się pro-eko
Nastroje społeczne skłaniają znane marki do inicjowania proekologicznych przedsięwzięć. Niedawno informowaliśmy o inicjatywie Paczkomatu. Znana polska firma nawiązała współpracę z władzami wsi i małych miast, celem wybudowania eko-paczkomatów – skrzynek dla przesyłek, połączonych z przystankami autobusowymi, zasilanymi ekologiczną energią.
Co więcej, dwa lata temu, MediaMarkt zapewnił swoim klientom możliwość testowania elektrycznych rowerów. Marka postawiła sobie za cel upowszechnienie nowoczesnych i przyjaznych środowisku pojazdów jednośladowych, w trosce o bezpieczną przyszłość planety i jej mieszkańców.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najważniejsze w ekologicznym marketingu jest nie tylko deklarowanie przywiązania do prośrodowiskowych wartości, ale też angażowanie się w projekty z nimi związane i faktyczna realizacja w dłuższej perspektywie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Działania proekologiczne powinny być integralną częścią biznesu, nie tylko chwilową modą. Kluczowe jest, by być wiarygodnym i konsekwentnym w podejściu do ekologii. Otwarta komunikacja z klientami buduje ich zaufanie. Warto pomagać klientom zrozumieć, dlaczego dane działania na rzecz ochrony środowiska są ważne oraz pokazywać, jakie konkretne kroki zostały/zostaną podjęte w kierunku zrównoważonego rozwoju – powiedziała w jednym z naszych wywiadów Olga Mikliewicz, Founder & CEO w kidaroo.
Gadżety ekologiczne – trudno ich nie zauważyć
Z powodu rosnącej świadomości ekologicznej, niektóre firmy inwestują w produkcję przedmiotów ekologicznych, które nie tylko promują ich organizację, ale także prośrodowiskowy styl życia. Są to upominki wytwarzane najczęściej z biodegradowalnego tworzywa, jak papier, bambus czy drewno.
Popularnymi upominkami są bambusowe notatniki, do których zazwyczaj dołącza się bambusowy długopis. Służą one w codziennej pracy tak samo, jak notatniki wytwarzane w tradycyjny sposób. Te praktyczne przedmioty rozdaje się na różnych akcjach promocyjnych, eventach czy konferencjach. Stanowią wizytówkę firmy, co wpływa korzystnie na jej wizerunek.
Jeśli pracujemy w biurze, możemy natknąć się na bambusowe organizery. Pracownicy przechowują w nich takie przedmioty, jak długopis czy karteczki z naklejką. Prawdziwą innowacją są zaś organizery z ładowarką bezprzewodową, których obecność w miejscu pracy podkreśla nowoczesność całej organizacji.
Ekologia jest na tyle silnym trendem wśród konsumentów, że powstały również takie produkty, jak: drewniane termosy, ładowarki ze słomy czy korkowe notatniki. Na tego typu przedmiotach firmy mogą zamieszczać własne loga i pokazywać w ten sposób swoją solidarność z ekologicznymi wartościami.
Jakie będzie trend w przyszłych latach?
Z informacji opublikowanych na Ecosend można się dowiedzieć, że użytkownicy coraz częściej wyszukują w internecie ekologiczne produkty. W bieżącym roku szukano takich przedmiotów w wersji eko, jak: czajniki, szampony, farby, wypełniacze toreb imprezowych detergenty do prania. Co więcej, dużym zainteresowaniem cieszą się również domy przyjazne dla środowiska.
Częste wyniki wyszukiwań mogą wskazywać, że czeka nas era dominacji ekologicznych przedmiotów. Konsumenci są uczuleni na zmiany klimatyczne, a przez to skłonni przestawić się na inny tryb życia, który ma szansę osłabić (jeśli nie zniwelować) skutki globalnego ocieplenia. Marketerzy muszą być świadomi zmian społecznych i opracowywać kampanie, które będą odzwierciedlały proekologiczne podejście firm.
Korzyści z wykorzystywania gadżetów reklamowych
Każda firma, która upowszechnia własne gadżety reklamowe, ma szansę przekonać ludzi o swoich dobrych intencjach względem danego problemu społecznego. Ekologia stała się skutecznym narzędziem marketingowym, służącym do ocieplania wizerunku. Społeczeństwo pozytywnie postrzega wszelkie praktyki, sprzyjające dobrostanowi planety. Zatem gadżety symbolizujące tożsamość marki z ekologią, budują pozytywny obraz firmy w oczach potencjalnych klientów.
Co więcej, gadżety wytwarzane z drewna czy bambusu, budzą w ludziach pozytywne skojarzenia. Często ludzie zabierają je ze sobą w różne miejsca, używają ich w wielu spontanicznych sytuacjach, a to buduje pozytywne wspomnienia. Dobrym przykładem są np. drewniane otwieracze do butelek.
Czy istnieją wady nowej eko-strategii?
Teoretycznie, nic nie wskazuje na to, by gadżety ekologiczne miały jakkolwiek niekorzystnie wpłynąć na rozwój marek. Każdy lubi dostawać upominki, które ładnie wyglądają albo są praktyczne. Należy jednak pamiętać o jednej istotnej rzeczy.
Gadżety mają być upominkami, czyli przedmiotami wręczanymi bardziej okazyjnie, niż regularnie. Ich nadmiar może w pewnym momencie wywołać skutek odwrotny do zamierzonego. Przesyt ekologicznych przedmiotów spowoduje, że ludzie będą na tyle zmęczeni, że zwrócą się w stronę innych marek.
Trzeba brać pod uwagę wszelkie działania, które mogą przynieść pozytywne efekty. Gadżety ekologiczne okazują się ważnym elementem strategii marketingowych wielu firm, ale na pewno nie jedynym istotnym. Pamiętajmy, że marketing jest zestawem wielu narzędzi, mających pozyskać dla firmy jak najwięcej potencjalnych klientów, a tym samym zwiększyć jej przychody.
O czym powinni pamiętać marketerzy?
Gadżety ekologiczne pomagają budować relacje między firmą a klientem, co może przełożyć się na większą liczbę potencjalnych chętnych, skłonnych skorzystać z oferty przedsiębiorstwa. Ludzie lubią przedmioty, które pozytywnie się kojarzą z jakimś zjawiskiem lub wydarzeniem. Czasami nie jakość głównego produktu, a inne elementy pośredniczące w relacji producent-konsument, są istotne.
Należy jednak odróżnić koncepcje pojawiające się przy okazji od koncepcji zastępujących wcześniejsze idee. Chodzi tu o zwrócenie uwagi na firmy, które nie produkują masowo eko-przedmiotów i specjalizują się w innych dziedzinach. Gadżety ekologiczne powinny być w ich przypadku narzędziem do budowy marki, wykorzystywanym sporadycznie przy różnych okazjach. Nie mogą one stać się bardziej widoczne, niż główny produkt.
Ważna jest również kwestia autentyczności marki. Nadmiar ekologicznych przedsięwzięć ze strony firmy może spotkać się z negatywnym odbiorem. Ludzie zaczną postrzegać te działania jako chęć przypodobania się społeczeństwu za wszelką cenę lub narzucanie określonych przekonań. Trzeba zatem kierować się zasadą złotego środka, tak jak w przypadku innych elementów kampanii.
Gadżety ekologiczne, jeśli nie będą wytwarzane ponad potrzeby grupy docelowej, zachowają się na długo jako skuteczne narzędzie marketingu.
PS Credit Agricole stawia na ekologiczne alternatywy dla plastikowych gadżetów
Zamiast wyrzucić nieaktualne materiały promocyjne, Credit Agricole przetworzył je i wykorzystuje ponownie. We współpracy z Deko Eko powstały wyjątkowe notesy wykonane z rozwłóknionych ulotek.
PS2 Kurtka na przyszłość? Marka Carhartt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom zwolenników eko-mody
Firma odzieżowa Carhartt, produkująca odzież roboczą, proponuje swoim użytkownikom produkty ze specjalną wszywką. Znajdzie się na niej miejsce do wpisania danych kolejnych trzech właścicieli ubrania.