Good Practice, Best Practice (odc. 2): Pomysłowość w trakcie cenowej wojny

Good Practice, Best Practice (odc. 2):  Pomysłowość w trakcie cenowej wojny
Mimo że profitowość uczestnictwa w akcjach typu Black Friday czy Cyber Monday od lat jest tematem dyskusji, to sklepy nadal miesiącami się do nich przygotowują, a konsumenci z utęsknieniem ich wyczekują.
O autorze
3 min czytania 2022-12-22

Według Adobe Analytics, rynek amerykański w trakcie online’owego Black Friday 2022 pobił rekord obrotu, kończąc na finalnym wyniku 9,18 miliarda dolarów i oznacza to wzrost o ponad 2% rok do roku.

Shopify, analizując tegoroczne wyniki sprzedażowe sklepów korzystających z ich infrastruktury (globalnie), odnotował wzrost na poziomie 19% vs rok ubiegły (dotyczy zarówno Black Friday jak i Cyber Monday).

Salesforce w oparciu o dane pochodzące z tworzonych przez nich narzędzi CRM odnotował globalny wzrost o 2 punkty procentowe vs 2021 rok do poziomu 281 miliarda dolarów. W samych Stanach Zjednoczonych wzrost miał wynieść 9%.

Oczywiście dane będą różniły się od siebie w zależności od rynku, firmy wykonującej analizę czy finalnego odbiorcy raportu. Widać jednak, że pomimo zapowiadanych możliwych spadków, okres wyprzedażowy w internecie obronił się, ale wzrosty nie były już tak imponujące jak w latach ubiegłych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mimo szalejącej inflacji i ogólnego napięcia gospodarczego ludzie ruszyli przed ekrany swoich komputerów i telefonów. Co ciekawe według danych Adobe Analytics, mimo że mobile odpowiadał już w tym roku za ponad 44% sprzedaży, to desktop nadal utrzymywał prawie o 40% wyższy poziom konwersji w trakcie Black Friday i Cyber Monday.

A przed ekranami, poza tysiącem sztampowych banerów z dużymi, czerwonymi procentami i powtarzanymi jak mantra słowami typu „rabat”, „zniżka”, i „przecena”, konsumenci mogli znaleźć kilka perełek, które samym wykonaniem mogły zachęcić do większej otwartości portfela.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Walmart kontra Amazon

Amerykański król retailu, czyli Walmart w swojej kampanii „Case of the Mondays” wykorzystał kultowy film z końca lat 90. pt. „Office Space”, zapraszając do swoich spotów aktorów znanych z tej produkcji, min. Gary Cole czy Ajay Naidu. Spoty były publikowane na YouTubie od początku listopada.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kampania skupiona była na promowaniu „online deals”, które dostępne były dla klientów Walmartu w każdy poniedziałek listopada. Mimo że sieć jest hegemonem offline retailu, to od lat silnie budują swoją pozycję w kanale e-commerce. Obecnie już ponad 16 milionów amerykanów jest członkami ich programu lojalnościowego Walmart+.

Tak silna koncentracja na online’owym Cyber Monday zamiast Black Friday, którego historycznie Walmart jest królem, wydaje się być oczywistym wyzwaniem rzuconym Amazonowi, który od lat dominuje w poniedziałkowe wyprzedaże w listopadzie.

Ekologiczny black friday

Temat sustainability (zrównoważonego rozwoju) od dłuższego czasu obecny jest w przekazach marketingowych różnych firm, nie powinno więc dziwić, że temat ekologii został użyty przez wielu graczy w trakcie swoich listopadowych kampanii.

W ramach dalszego rozwoju swojego programu Buy Back & Resell, firma oferuje swoim klientom dodatkowe benefity w ramach udziału w programie. Skala korzyści za oddanie używanych mebli różni się w zależności od rynku. W UK&Ireland jest to 50% rabatu na nowe rzeczy, w Japonii członkowie IKEA Family i IKEA Business Network otrzymają dodatkowe 30% od zwykłej ceny zakupu w ramach programu Buy Back w okresie trwania kampanii (standardowo jest to 10%), a w Kanadzie o 25% zostały obniżone ceny mebli używanych dostępnych w Circular Hubach.

IKEA jednak nie jest jedyną marką korzystającą z tematu ekologii w trakcie Black Friday. Marka beauty „Rituals” oferuje dodatkowe rabaty tylko na produkty sustainable. Brytyjski Swyft, firma produkująca meble, poszła o krok dalej i promuje się kampanią zachęcającą do odłożenia zakupów na później i „pokochaniu swojej starej kanapy”. Dzięki temu bierze udział w Black Friday nie biorąc w nim udziału.


Fot.  IKEA Japan Co., Ltd

Przerwa w sezonie to nie przerwa w sprzedaży

Branżą, która bardzo chętnie wykorzystuje ten (a także każdy inny) moment, żeby podreperować swoje często naciągnięte budżety, jest branża piłkarska. I wydaje się być to dość oczywistym kierunkiem biorąc pod uwagę, że sama piłka nożna stanowi coraz mniejszą część działalności klubów piłkarskich.

Jeżeli chodzi o skuteczne wykorzystanie swoich marek, partnerstw zewnętrznych i okazji komercyjnych branża piłkarska może być dobrą praktyką dla wielu innych kategorii. Od lat już, marki piłkarskie wykorzystują Black Friday i Cyber Monday do promowania swoich produktów, usług, a także serwisów swoich partnerów.

Kluby piłkarskie prześcigają się w oferowanych serwisach. Zarówno te globalne jak FC Barcelona, Inter Mediolan czy Chelsea FC, jak i te z rodzimego podwórka. Legia Warszawa promowała w tym roku swoją ofertę w ramach kampanii Black Week.

Promocją objęte są nie tylko stroje czy szaliki, ale także bilety i karnety na mecze, możliwość spotkania z piłkarzami czy nawet podpisane przedmioty kolekcjonerskie. Biorąc pod uwagę coraz silniejszą ekspansję globalną europejskich klubów piłkarskich, na pewno będziemy mogli spodziewać się stałego rozszerzania oferty w nadchodzących latach.

Klubem, który na pewno na długo zapamięta tegoroczny Black Friday jest angielski Manchester United. A wszystko za sprawą dopiero co zakończonej sagi z Cristiano Ronaldo. Zawodnik od dłuższego czasu zarzucał swoim pracodawcom większą koncentrację na biznesie niż na aspekcie sportowym, nazywając Manchester „klubem marketingowym”.

I tak się złożyło, że zaraz przed mistrzostwami świata udzielił na ten temat bardzo mocnego wywiadu. 20 minut po publikacji wywiadu, Manchester usunął posty dotyczące oferty wyprzedażowej ze swoich wybranych kanałów społecznościowych. Niestety fani to wyłapali i dali znać działowi marketingu ManU, co o tym sądzą.

O to czy Black Friday, Cyber Weekend czy Cyber Monday są korzystne dla konsumentów i sprzedawców można pytać wiele osób i uzyskać bardzo wiele odpowiedzi. Pewne jest, że jak każda inna okazja komercyjna, dająca firmom możliwość na zwiększenie swoich przychodów, będzie wykorzystywana, a przynajmniej rozważana w planach sprzedażowych i marketingowych. A kto ją wygra, zależy nie tylko od głębokości rabatu czy ilości piłkarzy zaangażowanych w reklamy, ale też od profitowości całego projektu i prostego zrównoważenia tej i innych okazji w trakcie roku.