Haga zakazuje reklam związanych z paliwami kopalnymi

Haga zakazuje reklam związanych z paliwami kopalnymi
Ustawa zakazuje reklamowania zarówno produktów, jak i usług, które są związane z paliwami kopalnymi oraz mają duży ślad węglowy.
O autorze
1 min czytania 2025-01-03

Haga to pierwsze miasto na świecie, w którym wprowadzono prawo zakazujące publikowania reklam, które promują produkty wykorzystujące paliwa kopalne oraz o dużym śladzie węglowym. Decyzja jest następstwem apelu António Guterresa, szefa ONZ, który w jednej ze swoich wypowiedzi zwrócił się do rządów oraz mediów na całym świecie, by wprowadziły tego rodzaju zakazy. Ustawę oficjalnie uchwalono we wrześniu 2024 roku, a od Nowego Roku oficjalnie weszły w życie.

Wprowadzenie nowego prawa wpływa przede wszystkim na zakończenie finansowania ze środków publicznych i prywatnych reklam benzyny i oleju napędowego, podróży samolotami czy statkami wycieczkowymi. Zakaz dotyczy również promowania biletów lotniczych czy rabatów na umowy energetyczne. Na ulicach holenderskiego miasta nie pojawią się już billboardy ani inne formy reklam wyżej wymienionych usług/produktów.

– Potrzebne są duże inwestycje rządowe, aby przeciwdziałać negatywnemu wpływowi reklamy paliw kopalnych. Jeśli reklama paliw kopalnych zostanie zakazana, zasoby te można będzie lepiej wykorzystać, na przykład w celu wzmocnienia zrównoważonych opcji i udogodnień, takich jak transport publiczny – powiedział Thijs Bouman, adiunkt psychologii środowiskowej na Rijksuniversiteit Groningen.

Innego zdania są holenderskie firmy turystyczne, które już zapowiedziały, że będą walczyć z nowymi przepisami w sądzie. Ustawę skrytykował także Związek Reklamodawców (BVA), który stwierdził, że promowanie „ulepszonych i bardziej zrównoważonych produktów” nie powinno być zabronione.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS „Paliwa kopalne są toksyczne dla waszych marek”: sekretarz ONZ apeluje o zaprzestanie promowania firm paliwowych

PS2 Krzysztof Brzózka: Powinien odbyć się „złoty strzał” kończący legalną obecność reklam alkoholu w Polsce [WYWIAD]







NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się