Haga to pierwsze miasto na świecie, w którym wprowadzono prawo zakazujące publikowania reklam, które promują produkty wykorzystujące paliwa kopalne oraz o dużym śladzie węglowym. Decyzja jest następstwem apelu António Guterresa, szefa ONZ, który w jednej ze swoich wypowiedzi zwrócił się do rządów oraz mediów na całym świecie, by wprowadziły tego rodzaju zakazy. Ustawę oficjalnie uchwalono we wrześniu 2024 roku, a od Nowego Roku oficjalnie weszły w życie.
Wprowadzenie nowego prawa wpływa przede wszystkim na zakończenie finansowania ze środków publicznych i prywatnych reklam benzyny i oleju napędowego, podróży samolotami czy statkami wycieczkowymi. Zakaz dotyczy również promowania biletów lotniczych czy rabatów na umowy energetyczne. Na ulicach holenderskiego miasta nie pojawią się już billboardy ani inne formy reklam wyżej wymienionych usług/produktów.
Zobacz również
– Potrzebne są duże inwestycje rządowe, aby przeciwdziałać negatywnemu wpływowi reklamy paliw kopalnych. Jeśli reklama paliw kopalnych zostanie zakazana, zasoby te można będzie lepiej wykorzystać, na przykład w celu wzmocnienia zrównoważonych opcji i udogodnień, takich jak transport publiczny – powiedział Thijs Bouman, adiunkt psychologii środowiskowej na Rijksuniversiteit Groningen.
Innego zdania są holenderskie firmy turystyczne, które już zapowiedziały, że będą walczyć z nowymi przepisami w sądzie. Ustawę skrytykował także Związek Reklamodawców (BVA), który stwierdził, że promowanie „ulepszonych i bardziej zrównoważonych produktów” nie powinno być zabronione.
PS „Paliwa kopalne są toksyczne dla waszych marek”: sekretarz ONZ apeluje o zaprzestanie promowania firm paliwowych
PS2 Krzysztof Brzózka: Powinien odbyć się „złoty strzał” kończący legalną obecność reklam alkoholu w Polsce [WYWIAD]