Pandemia nieznacznie wpłynęła na nasz system wartości pozostawiając zdrowie na szczycie priorytetów Polaków*. Zmiana stylu życia i szereg ograniczeń związanych z COVID-19 nie pozostały jednak bez wpływu na sposoby dbania o zdrowia czy postrzeganie swojego dobrostanu, pokazuje HealthWave 2, badanie agencji mediowej Wavemaker.
Prawie co trzeci polski internauta uważa, że w czasie pandemii jego ogólny stan zdrowia się pogorszył w stosunku do okresu sprzed pandemią. Spadek jakości leczenia, który zauważa aż ¾ badanych, wyraża się gorszym dostępem do lekarzy, badań, nowoczesnych metod leczenia czy profilaktyki.
Zobacz również
Wyostrzone zainteresowanie zdrowiem i szersza obecność tej tematyki w mediach wpłynęła pozytywnie na postrzeganie tradycyjnej medycyny. Już tylko 18 proc. (rok temu – 26 proc.) badanych uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż pomaga. To lekarze są też najczęściej wymieniani jako główny autorytet Polaków w kwestiach zdrowia, przed członkami rodziny, a dalej – Anną Lewandowską i Ewą Chodakowską, która otwierała ranking autorytetów zdrowotnych w 2019 r.
Większa wiara w tradycyjną medycynę łączy się u Polaków ze spadkiem zainteresowania alternatywnymi metodami leczenia. W porównaniu z HealthWave 1 z 2019 roku mniej osób kuruje się dużymi dawkami witaminy C czy homeopatią.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Częściej wspomagamy się za to suplementami diety, które co czwarty Polak przyjmuje codziennie, a ponad 1/3 rodziców daje je także swoim dzieciom. O radę przed zakupem suplementu najczęściej pytani są farmaceuci (trudniejszy dostęp do lekarzy wpłynął na ich mniejszą rolę w tej kategorii) oraz Google. W przypadku suplementów mocno wzrosła tez ranga wszystkich kanałów internetowych – for, blogów, portali o zdrowiu, a także stron samych producentów.
Intensywność kampanii farmaceutyków – najsilniej reklamowanej kategorii w 2020 r. – nie pozostaje bez echa wśród polskich konsumentów. Aż 12 proc. z nich spontanicznie wymienia tę kategorię jako najbardziej irytującą, odsadzając w tym wymiarze inne branże.
Szczepionkowa polaryzacja
Wzrost autorytetu lekarzy nie idzie w parze z większym zaufaniem do szczepień. W stosunku do HealthWave 1, badania z 2019 r., wyraźnie wzrósł odsetek sceptyków – przekonanych, że szczepionki mają więcej negatywnych niż pozytywnych skutków.
Badanie Wavemaker dowodzi też polaryzacji postaw względem dobrowolności szczepień. Z jednej strony do niemal 50 proc. wzrósł odsetek przekonanych, że to rodzice powinni decydować, czy zaszczepić swoje dziecko, z drugiej – więcej osób (34 proc. względem 28 proc. w 2019 r.) uważa, że tylko zaszczepione dzieci powinny mieć wstęp do publicznych szkół i przedszkoli.
– Przystępując do HealthWave 2, spodziewaliśmy się bardziej radykalnych zmian postaw względem zdrowia, a także gruntowniejszej niż wynika z danych przebudowy systemu wartości polskich internautów. COVID-19 bez wątpienia przyczynił się do racjonalizacji postaw zdrowotnych, lecz, jak pokazuje przykład szczepionek, nie w każdej sferze. Chociaż o zdrowiu trudno dziś mówić bez kontekstu pandemii, to nasze badanie pokazuje, że kiedy w pytaniu pojawia się odniesienie do pandemii, odpowiedź na nie wypada zdecydowanie gorzej (pesymistyczniej) niż w sytuacji, gdy zadajemy pytanie bez odniesienia do COVID-19. To sugeruje ostrożność przy wykorzystaniu wątku pandemii w komunikacji marketingowej – komentuje Łukasz Kołdys, szef działu badań Wavemaker.
*Badanie HealthWave 2 agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI na przełomie grudnia 2020 i stycznia 2021 na próbie 2 tys. dorosłych Polaków z dostępem do internetu.