Feralna reklama
Najnowsza reklama giganta modowego wywołała burzę w Australii. Poszło o…szkolne mundurki. Sieć do promocji dziecięcej kolekcji z serii „Back to School” wykorzystała wizerunki małych dziewczynek ubranych w sukienki-mundurki. Reklama była emitowana m.in. w mediach społecznościowych, gdzie została opatrzona hasłem „Make those heads turn in H&M’s Back to School fashion”.
Stworzona przez markę kreacja naruszyła spokój wielu aktywistów, dziennikarzy i liderów opinii, którzy uznali ją za niedopuszczalną i seksualizującą dzieci.
Zobacz również
Swoje opinie wyrazili również użytkownicy mediów społecznościowych, uznając narrację za „przerażającą” i „niepokojącą” – przy okazji przypominając sobie własne szkolne historie związane z mało komfortowym „obserwowaniem” przez rówieśników.
Głos w sprawie zabrała również założycielka i dyrektorka generalna organizacji Mumsnet – Justine Roberts – mówiąc, że „reklama nigdy nie powinna była powstać”.
Ostra krytyka i przeprosiny marki
Australijska pisarka i aktywistka na rzecz feminizmu – Melinda Tankard Reist – zamieściła na swoim profilu w serwisie X wpis, w którym skierowała do H&M pytanie o faktyczne zamiary związane z powstaniem reklamy, gdyż, jak podkreśla „dzieci na ogół nie chcą zwracać na siebie uwagi w szkole; chcą się po prostu uczyć i dobrze bawić”.
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Źródło zdjęcia: X
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z kolei psycholożka Pam Spurr nazwała reklamę „obrzydliwą i nawołującą pedofilów do pożądania nieletnich”.
Źródło zdjęcia: X
Marka, w odpowiedzi na falę krytyki, usunęła reklamę i opublikowała komunikat z przeprosinami.
– Usunęliśmy tę reklamę. Jest nam bardzo przykro w związku z oburzeniem, jakie wywołała i zastanawiamy się, w jaki sposób będziemy prezentować nasze kampanie w przyszłości – czytamy w oświadczeniu.
Jak się okazuje, to nie pierwsza przysparzająca wątpliwości kampania marki. W ubiegłym roku Advertising Standards Authority (ASA) – brytyjski regulator rynku reklamy – także uznał, że gigant modowy dopuścił się seksualizacji dziecka. Chodziło o kontrowersyjny plakat z dziewczynką w bikini, która nie ukończyła nawet 11. roku życia. Jak stwierdził urząd, dziecko zostało przedstawione w pozie „dość dojrzałej jak na swój wiek”.
Zdjęcie główne: X
PS Ban dla Calvina Kleina. Reklama marki z zakazem Advertising Standards Authority
Reklama marki Calvin Klein z udziałem piosenkarki FKA Twigs została zakazana w Wielkiej Brytanii przez Advertising Standards Authority (ASA). Regulator uznał, że zaprezentowana kreacja traktuje artystkę jako „stereotypowy obiekt seksualny“. Sama zainteresowana nie zgadza się z decyzją i mówi o…podwójnych standardach.
PS2 Zara w ogniu krytyki. Wszystko przez nową kampanię nawiązującą konfliktu w Strefie Gazy
Popularna marka odzieżowa Zara, należąca do grupy Inditex, szokuje kreacjami wchodzącymi w skład nowej kampanii promocyjnej. Zdjęcia nawiązują do bombardowań w Strefie Gazy i wywołały wzburzenie wśród internautów.
PS3 Brytyjczycy zablokowali reklamę Toyoty Hilux, bo ukazywała auto terenowe…w terenie
Toyota Hilux nie od dziś jest znana z tego, że potrafi doskonale poradzić sobie w każdym terenie. W związku z tym wydawałoby się, że naturalną jest chęć marki do ukazania możliwości tego modelu w reklamach. Okazuje się jednak, że przedstawianie auta terenowego w terenie jest złe, bo zachęca kierowców do niszczenia środowiska – tak przynajmniej uznał Advertising Standards Authority, jeden z brytyjskich organów regulacyjnych, odpowiadający za weryfikację treści reklamowych.