H&M i seksualizacja dzieci? Kampania marki wycofana w Australii 

H&M i seksualizacja dzieci? Kampania marki wycofana w Australii 
Szwedzka marka musiała wycofać swoją reklamę szkolnych mundurków z rynku reklamowego w Australii po oskarżeniach związanych z seksualizacją dzieci.
O autorze
2 min czytania 2024-01-24

Feralna reklama

Najnowsza reklama giganta modowego wywołała burzę w Australii. Poszło o…szkolne mundurki. Sieć do promocji dziecięcej kolekcji z serii „Back to School” wykorzystała wizerunki małych dziewczynek ubranych w sukienki-mundurki. Reklama była emitowana m.in. w mediach społecznościowych, gdzie została opatrzona hasłem „Make those heads turn in H&M’s Back to School fashion”. 

Stworzona przez markę kreacja naruszyła spokój wielu aktywistów, dziennikarzy i liderów opinii, którzy uznali ją za niedopuszczalną i seksualizującą dzieci

Swoje opinie wyrazili również użytkownicy mediów społecznościowych, uznając narrację za „przerażającą” i „niepokojącą” – przy okazji przypominając sobie własne szkolne historie związane z mało komfortowym „obserwowaniem” przez rówieśników

Głos w sprawie zabrała również założycielka i dyrektorka generalna organizacji Mumsnet – Justine Roberts – mówiąc, że „reklama nigdy nie powinna była powstać”

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ostra krytyka i przeprosiny marki 

Australijska pisarka i aktywistka na rzecz feminizmu – Melinda Tankard Reist – zamieściła na swoim profilu w serwisie X wpis, w którym skierowała do H&M pytanie o faktyczne zamiary związane z powstaniem reklamy, gdyż, jak podkreśla „dzieci na ogół nie chcą zwracać na siebie uwagi w szkole; chcą się po prostu uczyć i dobrze bawić”. 

Źródło zdjęcia: X

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z kolei psycholożka Pam Spurr nazwała reklamę „obrzydliwą i nawołującą pedofilów do pożądania nieletnich”. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło zdjęcia: X

Marka, w odpowiedzi na falę krytyki, usunęła reklamę i opublikowała komunikat z przeprosinami

– Usunęliśmy tę reklamę. Jest nam bardzo przykro w związku z oburzeniem, jakie wywołała i zastanawiamy się, w jaki sposób będziemy prezentować nasze kampanie w przyszłości – czytamy w oświadczeniu

Jak się okazuje, to nie pierwsza przysparzająca wątpliwości kampania marki. W ubiegłym roku Advertising Standards Authority (ASA) – brytyjski regulator rynku reklamy – także uznał, że gigant modowy dopuścił się seksualizacji dziecka. Chodziło o kontrowersyjny plakat z dziewczynką w bikini, która nie ukończyła nawet 11. roku życia. Jak stwierdził urząd, dziecko zostało przedstawione w pozie „dość dojrzałej jak na swój wiek”. 

Zdjęcie główne: X

PS Ban dla Calvina Kleina. Reklama marki z zakazem Advertising Standards Authority

Reklama marki Calvin Klein z udziałem piosenkarki FKA Twigs została zakazana w Wielkiej Brytanii przez Advertising Standards Authority (ASA). Regulator uznał, że zaprezentowana kreacja traktuje artystkę jako „stereotypowy obiekt seksualny“. Sama zainteresowana nie zgadza się z decyzją i mówi o…podwójnych standardach.

PS2 Zara w ogniu krytyki. Wszystko przez nową kampanię nawiązującą konfliktu w Strefie Gazy

Popularna marka odzieżowa Zara, należąca do grupy Inditex, szokuje kreacjami wchodzącymi w skład nowej kampanii promocyjnej. Zdjęcia nawiązują do bombardowań w Strefie Gazy i wywołały wzburzenie wśród internautów.

PS3 Brytyjczycy zablokowali reklamę Toyoty Hilux, bo ukazywała auto terenowe…w terenie

Toyota Hilux nie od dziś jest znana z tego, że potrafi doskonale poradzić sobie w każdym terenie. W związku z tym wydawałoby się, że naturalną jest chęć marki do ukazania możliwości tego modelu w reklamach. Okazuje się jednak, że przedstawianie auta terenowego w terenie jest złe, bo zachęca kierowców do niszczenia środowiska – tak przynajmniej uznał Advertising Standards Authority, jeden z brytyjskich organów regulacyjnych, odpowiadający za weryfikację treści reklamowych.