Ban dla Calvina Kleina. Reklama marki z zakazem Advertising Standards Authority

Ban dla Calvina Kleina. Reklama marki z zakazem Advertising Standards Authority
Reklama marki Calvin Klein z udziałem piosenkarki FKA Twigs została zakazana w Wielkiej Brytanii przez Advertising Standards Authority (ASA). Regulator uznał, że zaprezentowana kreacja traktuje artystkę jako „stereotypowy obiekt seksualny“. Sama zainteresowana nie zgadza się z decyzją i mówi o…podwójnych standardach.
O autorze
2 min czytania 2024-01-16

Marka Calvin Klein w ostatnim czasie nie schodzi z ust opinii publicznej. Po zachwytach związanych z kampanią, w której pojawił się gwiazdor serialu „The Bear” – Jeremy Allen White – o marce kolejny raz zrobiło się głośno. Tym razem chodzi jednak o poważne zarzuty, którymi została obarczona kreacja z udziałem piosenkarki FKA Twigs. 

O co poszło?

Artystka pojawiła się na kampanijnych plakatach praktycznie nago – była jedynie okryta jeansową koszulą, odsłaniającą część pośladków i piersi. Zdjęcie zostało opatrzone napisem „Calvins or Nothing”. 

Kampania otwarcie nawiązuje do reklamy marki z Brooke Shields w roli głównej. W sesji pochodzącej z początku lat 80. modelka została ukazana w obcisłych bojówkach z hasłem “Nic nie stoi między mną a moimi Calvinami”. 

Ciekawe jest jednak to, że zdjęcia półnagiego White’a z wcześniej realizowanej kampanii przeszły bez echa, natomiast w przypadku kobiety już wzbudziły powszechne oburzenie

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Calvin Klein oskarżony o “uprzedmiotowienie kobiet”

BBC poinformowało o skargach, które pojawiły się w związku z premierą kampanii. Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamowych (Advertising Standards Authority) ustalił, że marka dopuściła się przestępstwa polegającego na uprzedmiotowieniu kobiet, kładąc największy nacisk na kobiece ciało, a nie reklamowane ubrania. 

Marka nie zgodziła się z wyrokiem ASA i argumentowała, że już od lat wypuszcza podobne kreacje. Broniąc się przed zarzutem o seksualizacji Calvin Klein odparł, że współpracuje z pewnymi siebie i silnymi kobietami, które identyfikują się z wartościami i przekazem marki. Podkreślił również, że FKA Twigs zgodziła się na wykorzystanie swojego wizerunku w takiej, a nie innej formie. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

ASA podtrzymuje jednak swoją decyzję, powołując się na nieodpowiedzialność, a szerszy kontekst ujawnia w oficjalnie opublikowanym w tej sprawie orzeczeniu

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

FKA Twigs reaguje na zarzuty 

Do całej sprawy odniosła się również sama zainteresowana, publikując na swoim instagramowym profilu zdjęcie, wokół którego toczy się dyskusja, i dodała do niego własny komentarz. Gwiazda podkreśliła w nim, iż w obliczu podobnych kampanii, które do tej pory produkował Klein, a które przeszły bez echa, dostrzega w obecnych zarzutach stosowanie podwójnych standardów. Jednocześnie podziękowała marce i twórcom całej kreacji za możliwość wyrażenia siebie w taki sposób, jaki chciała

Cała sytuacja jest dość smutna. Ukazuje wciąż istniejący, ogromny rozdźwięk pomiędzy traktowaniem kobiet i mężczyzn oraz postrzeganiem fizyczności: w przypadku mężczyzn nie jest to nic gorszącego, natomiast kobiece ciało nadal sprowadza się do roli obiektu seksualnego.

Zdjęcie główne: FKA Twigs

Fot. FKA Twigs

Fot. Calvin Klein

PS Kobieta w reklamie – jak zmienił się jej wizerunek? [opinie]

Z okazji Dnia Kobiet postanowiliśmy zapytać kilka przedstawicielek płci żeńskiej z branży kreatywnej o to, jak ich zdaniem zmieniał się wizerunek kobiet w reklamie. Czy zmienił się na lepsze czy na gorsze? Co miało wpływ na to?

PS2 Seksistowskie reklamy zostały zakazane w Wielkiej Brytanii

Brytyjska organizacja Advertising Standards Authority wydała oświadczenie, w którym zakazała publikacji seksistowskich reklam. Wielka Brytania przyjęła też nowe regulacje, które mają skuteczniej chronić dzieci przed zbyt łatwym dostępem do pornografii.