Według badania przeprowadzonego przez zespół HRK FMCG 37% respondentów (pracujących na stanowiskach od junior po senior brand managera) zmieniło pracę w ciągu ostatnich dwóch lat z powodu braku możliwości rozwoju u obecnego pracodawcy. To najczęstszy argument podawany przez kandydatów, który pada również podczas rozmowy rekrutacyjnej. Natomiast czynnik zbyt niskiego wynagrodzenia wskazało 18% badanych, a 16% zadeklarowało, iż podjęło decyzję o wyjściu z organizacji ze względu na chęć poznania nowego środowiska pracy czy też nowej kategorii produktowej.
– Marketerzy poszukują dziś firm, które zapewnią im przede wszystkim bezpieczeństwo finansowe poprzez atrakcyjne wynagrodzenie oraz pakiet benefitów, ale także zagwarantują zachowanie zdrowej równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – mówi Monika Wojciechowska, Business Unit Manager HRK FMCG. – Jeśli pracodawca do oferty dołączy jeszcze samochód służbowy to może liczyć na duże zainteresowanie ze strony kandydatów. Jasna ścieżka kariery oraz awans stanowiskowy w dalszym ciągu są postrzegane jako czynniki, które mogą zachęcić do zmiany pracy, jednak w badaniu HRK te czynniki uplasowały się niżej w rankingu motywatorów, które wskazali Brand Managerowie – dodaje ekspert HRK.
Zobacz również
Mieć ciastko i zjeść ciastko
Zdecydowana większość brand managerów chciałaby mieć realny wpływ na strategię marketingową marki, dla której pracuje. 60% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu HRK, chciałoby pracować z globalną marką, natomiast działania marketingowe chciałoby prowadzić lokalnie. Zdecydowanie mniej, bo zaledwie 20% brand banagerów chętnie poprowadzi markę lokalną, a jedynie dla 3% badanych wielkość i rozpoznawalność marki nie ma znaczenia. – Ten trend pokazuje, że marketerzy przywiązują dużą wagę do marki, dla której mieliby pracować i poszukują brandu, z którym będą mogli się utożsamić i gdzie uda im się wdrożyć swoje pomysły – komentuje Wojciechowska. Według brand managerów wśród narzędzi o największy potencjale do rozwoju na pierwszym miejscu uplasował się digital marketing (68%), ale również wysoko w dalszym ciągu jest ATL (61%). Na dalszych pozycjach znalazła się współpraca z influencerami (47%), reklama BTL (32%) oraz public relations (10%).
Oczekiwania vs. rzeczywistość
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Uczestnicy badania zostali zapytani w jakich branżach chcieliby pracować i wykorzystywać swoje doświadczenia. Wyniki nie stanowiły wielkiego zaskoczenia i potwierdziły realia, gdyż na rynku od kilku lat widoczny jest odpływ doświadczonych marketingowców do branży farmaceutycznej, która przyciąga kandydatów z branży FMCG atrakcyjnym wynagrodzeniem, benefitami, ale także wysokimi budżetami na prowadzenie działań marketingowych. Również takie branże, jak nowe technologie e-commerce i motoryzacja są wskazywane przez respondentów jako te, które są dla nich atrakcyjne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Natomiast warto zwrócić uwagę na to, że wśród osób na stanowiskach junior brand managerów w dalszym ciągu na wysokich pozycjach plasuje się branża FMCG, która pozwala młodym osobom na zdobycie cennego doświadczenia, poznanie różnorodnych narzędzi oraz przeprowadzenie różnorodnych projektów marketingowych. Brand managerowie są już bardziej doświadczeni, mogą więc pochwalić się licznymi sukcesami w strategicznym zarządzaniu marką, ale jednocześnie mają na swoim koncie projekty nie będące sukcesem, a pozwalające na wyciągnięcie wniosków, refleksję i też dzięki temu odważniej podchodzą do podejmowania nowych wyzwań poza branżą FMCG. Senior brand managerowie również otwarcie podchodzą do zmian zawodowych – w badaniu HRK wskazali zarówno chęć do pozostania w branży FMCG, ale także jeśli pojawi się oferta z innej branży, np. farmaceutycznej są gotowi do podjęcia nowych wyzwań.