W raporcie szczegółowo opisano formaty i kanały, które przyczyniły się do rocznego wzrostu reklamy cyfrowej o 9,8% w roku 2022, osiągając imponującą wartość rynku wynoszącą 86 miliardów euro.
– Pomimo trudnych wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych, takich jak wojna na Ukrainie i rosnąca inflacja, rynek reklamy cyfrowej wykazał wyjątkową odporność, osiągając wzrost o 7,7 miliarda euro rok do roku – powiedział dyrektor generalny IAB Europe, Townsend Feehan.
Zobacz również
Zasięg badania uległ zmianie
Warto zauważyć, że zasięg badania AdEx Benchmark uległ istotnym zmianom w roku 2022. Do badania dodano trzy nowe rynki: Estonię, Łotwę i Litwę, jednocześnie wykluczając Rosję i Białoruś. Rozszerzenie zakresu badania o te bałtyckie kraje umożliwia bardziej wszechstronne zrozumienie rynku, obejmując szerszy zakres rynków w raporcie.
Wideo i audio z największymi wzrostami
Najnowsza edycja badania AdEx Benchmark jasno wskazuje, że największym wzrostem cieszą się formaty wideo i audio. Audio jest najszybciej rozwijającym się formatem, z dwucyfrowym wzrostem o 22,1% i wartością 0,7 miliarda euro. Wideo również odnotowało znaczący wzrost o 13,6%, a wartość inwestycji w ten format wyniosła 18,3 miliarda euro.
Reklama programatyczna odpowiada już za ponad 57% wyświetleń reklamy display
Programmatic, z wyłączeniem mediów społecznościowych, stanowi ponad połowę wydatków na reklamę graficzną (display), a wideo odpowiada za 52,8% wydatków na reklamę programatyczną. Istnieją jednak znaczne różnice w dojrzałości rozwiązań programmatic na różnych rynkach, co oznacza duży potencjał wzrostu. Kluczowe rynki, takie jak Francja, Niemcy, Włochy i Szwecja, wciąż mają stosunkowo niski udział automatyzacji procesów reklamowych w porównaniu, na przykład, z Wielką Brytanią.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– W 2022 r. wzrost reklamy cyfrowej w Europie zwolnił do +9,8%. Można to częściowo przypisać naturalnej korekcie po solidnym ożywieniu w 2021 roku po pandemii, które stanowiłonajwiększąekspansję rynku od ponad dziesięciu lat (+33,8%). Dodatkowo niepewność makroekonomiczna i konsekwencje wojny w Ukrainie działały jako kolejne przeszkody. Pomimo tych wyzwań tempo wzrostu nadal przekracza oczekiwania, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że reklama cyfrowa stała się obecnie ugruntowaną kategorią mediów, odpowiadając za ponad 60% całkowitych wydatków na reklamę w mediach – komentuje wyniki tegorocznego badania Dr Daniel Knapp, główny ekonomista w IAB Europe, który opracował i przedstawił badanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
AdEx Benchmark to badanie wydatków na reklamę cyfrową w Europie. Dane zostały opracowane przez IAB Europe na podstawie informacji dostarczonych przez krajowe biura IAB w całej Europie. Raport zawiera informacje o wielkości i wartości rynku na rok 2022 dla następujących rynków: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Wielka Brytania i Ukraina. Dane reprezentują rok kalendarzowy 2022. To już siedemnaste badanie AdEx Benchmark, które rozpoczęło się w roku kalendarzowym 2006. Reklama display obejmuje banery na komputery i urządzenia mobilne, multimedia i formaty wideo.
Raport zawiera kompleksową perspektywę wydatków na reklamę cyfrową w Europie, która jest niezbędna do analizy porównawczej trendów rozwoju rynku, coraz bardziej ponadregionalnego charakteru inwestycji w reklamę cyfrową oraz roli europejskiej gospodarki cyfrowej w kontekście globalnym, przyciągającej światowe fundusze inwestycyjne i formułowania polityki europejskiej.