Ile naprawdę może zarobić YouTuber?

Ile naprawdę może zarobić YouTuber?
Rozwój sieci społecznościowych otworzył nie tylko nowe możliwości komunikowania się między użytkownikami, ale i alternatywne sposoby na zarabianie. Z pewnością jednym z najbardziej obiecujących źródeł na dochód jest YouTube.
O autorze
4 min czytania 2017-12-19

fot. depositphotos.com

Ta społecznościowa platforma zapewnia użytkownikom możliwość przechowywania, dostarczania i wyświetlania filmów. Jeśli choć raz byłeś zainteresowany publikowaniem swojej twórczości na tej platformie, to prawdopodobnie zastanawiałeś się też, jak i ile pieniędzy możesz zarobić na oglądaniu twoich filmów przez innych użytkowników.

Na początku warto wymienić, jakie formy zarobków są dostępne na YouTube. Przedstawiam 6 głównych i najbardziej popularnych sposobów zarabiania.:

  1. Program Partnerski na YouTube (AdSense);
  2. Sprzedaż elementów/atrybutów dopełniających na YouTube;
  3. Bezpośrednia sprzedaż reklamy (Branded Content);
  4. Sprzedaż swojego wizerunku;
  5. Sprzedaż świadczeń na kanałach kierujących na YouTube (Social Media);
  6. Własna marka (np. sprzedaż własnej odzieży).

Program partnerski YouTube pozwala twórcom zarabiać na treściach, które udostępniają na YouTube. Przychody można uzyskiwać poprzez wyświetlanie reklam przed, w trakcie lub po wyświetleniu każdego filmu na kanale twórcy. Program partnerski można rozróżnić na:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Program partnerski bezpośrednio z YouTube;
  2. Za pośrednictwem wyspecjalizowanych sieci partnerskich, zrzeszających kanały YouTuberów.

Jeśli twórca produkuje autorską treść (wszystkie fragmenty, które należą do twórcy), może ubiegać się o udział w programie partnerskim bezpośrednio z YouTube lub za pośrednictwem sieci partnerskiej. Jak tylko aplikacja zostanie zaakceptowana, twórca zaczyna otrzymywać swój pierwszy dochód z reklam. Stan konta będzie wyświetlany obok lub/i wewnątrz filmu. Jest to najprostszy sposób monetyzowania treści dla wszystkich twórców na YouTube, którzy mają na swoim koncie więcej niż 10.000 wyświetleń.

Nie jest to jednak najbardziej dochodowy sposób zarabiania na YouTube. Kwota wynagrodzenia za 1000 wyświetleń zależy od kraju, w którym film jest publikowany oraz od tematyki treści. Kwota ta średnio oscyluje w granicach od 0,3 do 4 USD.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najpopularniejszy i największy twórca na YouTube – PewDiePie, który pochodzi ze Szwecji, prowadzi swój kanał od 2010 roku. Obecnie na jego kanale jest około 58 milionów subskrybentów. Ile zarabia najpopularniejszy YouTuber? – Widzimy, że na kanale jest średnio 3 000 000 wyświetleń na film. Główną tematyką kanału PewDiePie – są gry komputerowe (gamming). W Szwecji cena za 1000 wyświetleń wynosi około 2 USD. Wykonujemy proste obliczenie: 3 000 000/1000 * 2 = 6 000 dolarów za każdy film. Jeśli przeliczymy sobie tę kwotę na złotówki, dostaniemy około 20 000 PLN (w zależności od kursu).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dla przykładu, przeciętny kanał gamingowy w Polsce, średnio otrzymuje nieco niższe stawki za 1000 wyświetleń w postaci od 0,5 do 2 PLN. Zakładając około 300 000 wyświetleń na filmie daje wynik ok. 600 PLN za film.

Nie ma żadnej różnicy w stawkach, jeśli twórca współpracuje za pośrednictwem sieci partnerskiej. Za kompleksową obsługę biznesową, wsparcie techniczne i/lub analityczne agencja pobiera ustaloną przez strony prowizję.

Sprzedaż elementów/atrybutów dopełniających nie jest zbyt popularną opcją zarabiania na YouTube. Elementy dopełniające to: lajkowanie filmów poprzez większego twórcę, komentarze pod filmami lub nawet pre-roli małych kanałów na YouTube. Twórca, który zdecydował się na tego typu współpracę musi pamiętać o jej ewentualnych, negatywnych skutkach. Widzowie twórcy mogą nie zaakceptować rekomendacji i zamiast podziękowania, napisać nieprzyjemny komentarz lub przestać śledzić kanał.

Bezpośrednia sprzedaż reklamy jest najbardziej opłacalnym źródłem dochodu dla twórców. Również taki format jest najbardziej elastyczny. Twórca może negocjować warunki współpracy z reklamodawcą i przedstawiać różne opcje reklamowania produktu lub serwisu. Najbardziej popularnymi formatami w sprzedaży bezpośredniej są:

  • Lokowanie produktu (product placement). Czyli umieszczenia produktu w filmie twórcy, na przykład stojącego obok na stole przez cały film lub używanie produktu nie mówiąc o nim wprost.
  • Film dedykowany. Opowiada w całości o produkcie lub marce, której jest poświęcony. Kreacja filmu jest poprowadzona tak, aby produkt pojawił się w sposób naturalny, dla danego kanału, i w sposób do którego przyzwyczajona jest widownia tego kanału. Tonality musi być charakterystyczne dla języka danego influencera. W sposób pozbawiony cech klasycznej reklamy, pokazujemy najważniejsze cechy/wartości produktu lub marki, omijając barierę ślepoty bannerowej.
  • Pre-roll. Czyli wykupienie 30 sekundowego spotu u twórcy, który będzie dodany w post produkcji, jako część filmu. Nie jest to popularny format reklamowy dla dużych twórców, z wielu przyczyn. Po pierwsze, jest to bardzo tani format, który nie przynosi zysku dla twórcy. A po drugie, nie ma w nim opcji pozwalającej „pominąć reklamę”, przez co widzowie są bardziej skłonni do przerwania oglądania filmu. A to z kolei wpływa na spadek retencji oglądanego filmu.
  • Sprzedaż linku/przekierowania w planszach końcowych. Czyli umieszczenia konkretnego docelowego linku kierującego do produktu reklamodawcy pod koniec filmu. Jest to format mało wykorzystywany wśród reklamodawców z racji zasięgów i faktu, że widzowie rzadko oglądają film do samego końca.

Sprzedaż wizerunku twórcy polega na wykorzystywaniu jego wizerunku w różnych projektach reklamowych. Jednak takie reklamy twórcy niezwykle rzadko umieszczają na swoich kanałach na YouTube. Ten format reklamowy polega bardziej na przesłaniu konkretnej wiadomości do bardziej sprecyzowanej grupy odbiorców, która znając specyfikę komunikacji swojego ulubionego twórcy, jest w stanie lepiej zrozumieć treść przekazu reklamowego. Dzięki temu reklamodawca ma dostęp do skuteczniejszego modelu współpracy.

Dobrym przykładem wykorzystania wizerunku influencerów ze świata YouTube jest #akcjarejestracja marki Play, która do swojej kampanii zaangażowała bardzo znanych influencerów, m.in.: Martina Stankiewicza, Blowek`a, Mówiąc inaczej, 20m2 Łukasza czy Szparagi.

Sprzedaż innych źródeł kierujących na YouTube. Na pewno każdy twórca ma dodatkowe kanały komunikacji ze swoimi fanami poprzez takie sieci społecznościowe jak Facebook, Instagram czy nawet Musical.ly. Jeśli reklamodawca uważa, że np. Facebook może wygenerować lepsze wyniki biznesowe lub będzie wspierającym kanałem do komunikacji reklamowej – to zdecydowanie warto rozważyć połączenie działań mediowych.

Jest to format bardzo popularny i często wykorzystywany wśród reklamodawców jako element dopełniający całościową komunikację. Ale może być też głównym miejscem prowadzenia komunikacji.

Własna marka, na przykład swój sklep internetowy. Zdecydowana większość dużych twórców (powyżej 500 tys. subskrybentów) posiada swoją witrynę internetową, gdzie sprzedają wszystko, od produktów (elementów/artykułów) odzieżowych po etui i swoje zdjęcia z autografami. Najważniejsze jest jednak to, że twórca sam ma wpływ i całkowitą kontrolę nad tym, co sprzedaje, za ile oraz jak i kiedy prowadzi działania promocyjne.

Oczywiście, z drugiej strony cały proces zajmuje dużo czasu i nie każdy twórca jest w stanie zaangażować się we wszystkie etapy takiej działalności, aż do sprzedaży końcowej. Największym atutem i wartością dodaną dla fanów jest w tym przypadku fakt, że twórca zaprojektował lub sam podpisał wybrany produkt, który można kupić wykonując parę kliknięć.

Bardzo dziękuję za przeczytania artykułu.

Z chęcią odpowiem na wszystkie pytania dotyczące powyższego tematu, zachęcam do kontaktu [email protected] lub fb.me/boris.marushchak